Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL, runde 6, Torsdag 8. september kl. 13.00

Recommended Posts

Sesse    367

Nå tror jeg relayen har klappet sammen igjen.

Chess24s analyser ser forøvrig ut til å være Stockfish i Javascript kjørende i din lokale nettleser. I dybde 6. :-) (Og så fylles det på med d24 fra deres server når den faktisk er klar, eller noe slik.)

Gegga    471

Har ikke fått fulgt med i dag. Men Magnus står i fare for å tape? What?
Jeg blir ikke veldig overrasket om han redder til remis, men dette er ganske sjokkerende ...

Gegga    471

35 ... c6 nå ser ikke ut som et HELT opplagt trekk?

... og 3 sekund senere flyttet han De4 i stedet. Da ser det mer lovende ut.

momama    39

Nå tror jeg Magnus står til tap. Urkedal har noen sjanser, så det er mulig vi unngår total ydmykelse.

EDIT: Vel, det er tidsnød, og svart må spille nøyaktig, så nå ser det langt bedre ut.

Edited by momama

Gegga    471

Ser ut til at Magnus har reddet stillingen, og at Sadorra kommer til å bli MEGET skuffet etter partiet.
Han hadde en veldig god mulighet til å slå verdensmesteren i dag!

Partiet er jo ikke slutt, så ting kan jo skje fremdeles. Når han gir bort hele fordelen, kan han kanskje gi bort mer?
Men akkkurat det ser kanskje ikke så sannsynlig ut i denne stillingen.

momama    39

Edit Machlik gikk fra vunnet til kliss tapt på noen få trekk i en skarp stilling. Hagesæther tapte også, og Sahl skal slite med å holde remis. Så de italienske damene ble for sterke i dag.

Gegga    471

Nepo ser ut til å gå mot 6 av 6! Og dermed vinner Russland den matchen.

India ser ut til å slå Nederland, mens Ukraina ser ut til å tape mot USA.

Dermed vil India være eneste lag med 6 lagseire. 

USA har ikke møtt India enda, og kan avgjøre dette selv. Noen runder igjen, da.

• Like 2

Pst, Tarjei: Du bør huske å sette punktum etter ingressen i omtalen av dagens runde. Når jeg titter på forsiden akkurat nå, står det:

"Norge var igjen i trøbbel mot Filippinene, men reddet til slutt ett lagpoeng etter fire remiser av Tarjei J. Svensen"

Jeg tror ikke du kan ta verken æren eller skylden for de fire remisene. ;)

• Like 1

Sesse    367

Det forundrer meg forsåvidt litt at vi har ganske mange poeng (vi har tross alt 4.5/6), men likevel møter «ikke kjempegode» nasjoner og er helt ute av medaljekampen. Men det er kanskje sånn det blir med 180+ lag og Monrad; idet du gjør det «OK» og ikke «kjempebra» forsvinner du helt ut av toppstriden?

23 minutter siden, Sesse skrev:

Det forundrer meg forsåvidt litt at vi har ganske mange poeng (vi har tross alt 4.5/6), men likevel møter «ikke kjempegode» nasjoner og er helt ute av medaljekampen. Men det er kanskje sånn det blir med 180+ lag og Monrad; idet du gjør det «OK» og ikke «kjempebra» forsvinner du helt ut av toppstriden?

Jeg gjetter på at spesielt det høye deltakerantallet kan gjøre at vi møter "enkel" motstand ganske lenge – i alle fall så lenge vi avgir poeng mot denne relativt "enkle" motstanden.

Og med Monrad kan man jo komme som en kule mot slutten etter en litt treg start. Peter Doggers hevder at følgende er en kjent regel: "At Olympiads, the last three rounds are all that matters." Vi får håpe at det stemmer og at vi kan "slå nedenfra" i de avgjørende øyeblikkene / rundene. :-)

Sesse    367

Vel, ja, medaljer kan vi vel glemme (inkludert bordmedaljer), men topp 10 er definitivt fortsatt innen rekkevidde.

Selvsagt, lag med fire 2500-ere kan virkelig spille god sjakk, så det er litt urettferdig å kalle dem middelmådige. Det er dog litt fascinerende å se at det finnes land som har med 1200-spillere. :-) Kanskje underratet, men fortsatt; dette er lag jeg antageligvis kunne hoppet inn på selv om jeg hadde rett pass, liksom.

Tarjei    103
1 time siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Pst, Tarjei: Du bør huske å sette punktum etter ingressen i omtalen av dagens runde. Når jeg titter på forsiden akkurat nå, står det:

Godt poeng med akkurat den sjansen. Ser jo ut som det vinner etter 21. Bxc7 Qd7 22. Qxd7 Nxd7 23. Bb5 Rc8 24. Bxd7 Rxc7 25.
Bxg4 Rxc5 26. Nb3?

Sesse    367

Jeg dro det opp nå i ettertid, og det har +1.58 på d43. Det er med andre ord en stilling jeg mistenker Magnus burde vunnet, men om det er 100% forsert vinst skal jeg ikke si.

Edit: Linjen Stockfish ser for seg ender i løper og springer mot tårn samt tre mot to sammenhengende bønder på samme fløy. Nå skal man ikke legge alt for mye vekt på akkurat PVen (alle de milliardene av linjer som er kuttet bort er viktigere enn den ene som blir værende igjen), men er ikke fullstendig overbevist om at Stockfish har full kontroll på vurderingen av så ubalanserte sluttspill.

Edited by Sesse

Sesse    367

Festningen holder. d56 og ikke mer enn +1.74; Stockfish sitter bare og skyfler brikkene rundt uten å komme noen vei. Så teoretisk er det fortsatt remis med beste spill fra begge sider, er jeg ganske sikker på. Men for mennesker er det noe helt annet, og det hadde vært veldig vondt for svart å spille om Magnus hadde sett varianten.

Sesse    367

d = dybde. Og varianten Stockfish angir er med Dc8, ikke Dd7, så den divergerer veldig fort fra din. Jeg kan paste hele her:

PV: 21. Bxc7 Qc8 22. Bd6 Rd8 23. Rc1 Nf6 24. Nxc2 Ne4 25. Ne3 Nxd6 26. cxd6 Qd7 27. Qxd7 Nxd7 28. f4 Be4 29. Bb3 Nf6 30. Rc7 h6 31. Bxf7+ Kf8 32. Nc4 Nd5 33. Be6 Nxc7 34. dxc7 Rd1+ 35. Kf2 Bb7 36. Na5 Ba6 37. c8=Q+ Bxc8 38. Bxc8 Rd2+ 39. Kf3 Rd3+ 40. Ke4 Rd2 41. Bh3 Rc2 42. Nb3 g6 43. Kd3 Ra2 44. Nd2 Ra3+ 45. Ke2 Ra4 46. Ke3 Ra3+ 47. Ke4 Ra4+ 48. Kf3 Ra3+ 49. Kf2 Ra4 50. g3 g5 51. fxg5 hxg5 52. Kf3 Kf7 53. Ne4 Kg6 54. Be6 Rb4 55. Bd7 Rd4 56. Be8+ Kh6 57. Ke3 Rb4 58. Bd7 Kg6 59. Be6 Rb2 60. h3 Rb4 61. Bd7 Rb8 62. Ke2 Rb3 63. Kf2 Rb1 64. Kf3 Rb3+ 65. Kg4

179,543,822,351 nodes, 29,034,268 nodes/sec, depth 56 ply (92 selective), 74,766,355 Syzygy hits