Tarjei

Bør det være dobbeltrunde i NM?

13 posts in this topic

Stavanger sjakklubb har fjernet dobbeltrunden under neste års Eliteklasse i sjakk.

Les saken her

Hva synes du om det? Bør dobbeltrunden også fjernes fra de andre klassene? Kjør debatt!

Vi i Stavanger Sjakklubb gleder oss i hvert fall til å arrangere Landsturneringen 2017!

Nå har jeg bare erfaring fra en landsturnering med dobbelrunde, men har spilt flere andre turneringer med dobbelrunde-dag og er av den mening at i allefall jeg personlig liker bedre å spile turneringer med ett parti pr dag. 

Helgeturneringer med 2 runder pr dag blir liksom noe helt annet. Da er jo det hele over i løpet av knappe to døgn

1 person likes this

Personlig foretrekker jeg at det ikke er dobbeltrunde. Skulle gjerne sett den fjernet fra alle klassene. 

Dobbeltrunder er slitsomme, men jo flere dager turneringer varer jo mer fri må folk ta seg og jo dyrere blir det å delta (reise, hotell osv.). Jeg vet jaggu ikke hva jeg mener er verst. Man kunne også vurdert å ha hatt bare dobbeltrunder og kortere betenkningstid.

Om NM varer en dag ekstra tror jeg de færreste egentlig bryr seg om. Men hvis en helgeturnering eller en lang-weekendturnering skulle plutselig var 5 eller 6 dager istedet hadde saken kanskje vært en annen.

På 9.9.2016 den 0.51, oyvindmal skrev:

Om NM varer en dag ekstra tror jeg de færreste egentlig bryr seg om. Men hvis en helgeturnering eller en lang-weekendturnering skulle plutselig var 5 eller 6 dager istedet hadde saken kanskje vært en annen.

På en helgeturnering er man jo innstilt på flere partier på en dag. Tror ikke noen hadde villet endre på det. Men i et NM bør man kunne spille sitt aller beste, å det er vanskelig med en dobbeltrunde.

Nettopp det jeg skulle frem til. Dessuten er jo NM på sommeren. Man har ferie :)

1 person likes this

Jeg er sikkert i mindretall, for jeg syns NM allerede er for langt for oss vanlige dødelige - jeg har bare spilt to av dem i de senere år. Jeg er villig til å bruke 1 av mine 5 ferieuker på min personlige hobby, men familien får resten. Fra mitt ståsted hadde det vært ideelt om eliteklassen spilte i 14 dager, og så kunne vi andre spilt enten færre eller kortere runder (med to om dagen) så man fikk det hele inn på en uke. Da tror jeg også mange flere hadde meldt seg på.

Akkurat nå, Gegga skrev:

Hva med et NM i hurtigsjskk? F.eks. 15 runder over 3 dager?

Det er et NM i hurtigsjakk. Det spilles over to dager med 10 runder i januar hvert år.

Nettopp, ja. Tenkte det kanskje var det, men gadd ikke google det ...

Da er trioen Hammer, Tari og Urkedal klare for NM.

Dette kan leses i en pressemelding og hos Matt&Patt.
(Pressemeldingen får jeg ikke opp på min skjerm akkurat nå, men det skal være riktig link.)