Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sjakkspira

Sjakk-OL, runde 3

Recommended Posts

Sjakkspira    482

Chess_Olympiad_2016_official_logo.png

2 september starter sjakk-OL i  Baku i Aserbajdsjan.

Norges lag åpen gruppe

Lagleder: GM Tisdall Jonathan D 2408 

Spillere

GM Carlsen Magnus 2857 
GM Hammer Jon Ludvig 2652 
GM Tari Aryan 2571
GM Urkedal Frode 2539 
IM Getz Nicolai 2450 

Norges lag kvinne-gruppen

Lagleder: GM Hansen Torbjørn Ringdal 2457 

Spillere:

WIM Sahl Sheila Barth 2192
WIM Hagesæther Ellen 2139 
WGM Dolzhikova Olga 2167 
Machlik Edit 2050 
Machlik Monika 2038 

Spilleplan

Runde 1: 2 september kl. 13.00
Runde 2: 3 september kl. 13.00
Runde 3: 4 september kl. 13.00
Runde 4: 5 september kl. 13.00
Runde 5: 6 september kl. 13.00
Hviledag
Runde 6: 8 september kl. 13.00
Runde 7: 9 september kl. 13.00
Runde 8: 10 september kl. 13.00
Runde 9: 11 september kl. 13.00
Runde 10: 12 september kl. 13.00
Runde 11: 13. september kl. 09.00

Åpen klasse Romania - Norge

Lupulescu  - Carlsen 

Hammer -  Parligras

Deac - Tari

Urkedal - Jianu

Kvinneklassen Norge - Skottland

Sahl - Arakhamia-Grant

Roy - Dolzhikova

Machlik, E - Durno

Espinosa Cancino - Machlik, M

Tidskontroll: 90 minutter de første 40 trekkene deretter 30 minutter på resten av partiet. + 30 sek pr trekk fra trekk 1.

* Spillerene har ikke lov å ta remis før etter 30 trekk.

*  Vinneren i hvert av de fire partiene får 1 poeng. Ved remis 0,5 poeng. Laget som får flest poeng sammenlagt vinner lagkampen.

Linker

Hjemmesiden

Live åpen klasse

Live kvinneklassen

Chess-results.com

Sesse

Chess24

Chessbomb   

• Like 3

I åpen klasse er ratingen til Norge og Romania relativt jevn på alle bord unntatt førstebordet. Hammer har 56 poeng mer og Tari 46 poeng mer enn sine respektive motstandere. Urkedal har 14 poeng mindre enn rumeneren han møter. Magnus Carlsen er selvfølgelig klar ratingfavoritt på førstebordet, denne gang med 239 poeng.

I kvinneklassen tyder ratingen på at vi får det tøft på førstebordet, der Sahl har 200 poeng mindre enn motstanderen, men på de tre øvrige bordene må vi sies å være favoritter med 150-400 poeng bedre rating enn de skotske damene.

Lupulescu starter friskt med full bondestorm mot Carlsen etter bare få trekk.

De andre tre partiene i åpen klasse har fått en litt mer rolig start, men jeg vil ikke bli overrasket om det blir litt fart i Taris parti.

I kvinneklassen står allerede Edit Machlik veldig godt mot sin skotske motstander. De tre andre partiene er jevnere.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Sesse    327

Deac bruker masse tid mot Tari. Det skjønner jeg godt, for såvidt jeg kan se av datamaskinen er dette kompliserte greier. Bonden på g2 faller visst, men han får til gjengjeld et kongeangrep.

Tarjei    100

Ikke så overbevisende av Jon Ludvig, synes jeg. Bonde under med hvit etter 17 trekk. Tror ikke han har kompensasjon for bonden der.

Så langt står vi bedre på klokkene enn på brettene i åpen klasse.

Edit Machlik står fortsatt klart bedre i kvinneklassen etter at 18 trekk er spilt. Det ser imidlertid ut til å være en komplisert stilling der det neppe alltid er enkelt å finne de beste trekkene. Svart tilbød nettopp kvalitet, men hvis Machlik tar imot reduserer hun samtidig den reelle fordelen sin kraftig. Det blir spennende å se om Machlik fortsetter å finne de rette trekkene.

Edit: Om hun spiller rett kan nå også Monika Machlik få en fordel i sitt parti, der det bare er spilt 13 trekk. 

JEB    413

Sesse mener Parligras har surret bort en mer eller mindre vunnet stilling mot Jon Ludvig. Stå på Hammer!

Sesse    327

Tari tapte, så da er vi avhengig av litt Carlsen-magi for å redde uavgjort. Det ser ut som en ganske død remis, men Lupulescu har lite tid igjen, og det ville ikke vært første gang Magnus gjorde gull av gråstein.

Gegga    420

Magnus kan ikke vinne dette her. Det er lett evig sjakk.

Så da taper vi matchen, da. På papiret en nokså jevn match, med Norge som favoritter. Magnus burde klare å vinne, og resten burde klare remis.
Hammer kunne også gjerne vunnet, med hvit.

Litt skuffende av Norge.

Damene leverte i dag: De vant 3-1. Dermed har de totalt sett gjort en solid jobb i de tre første rundene. I morgen får de bryne seg på et tøft slovakisk lag.

Gutta har vært litt under pari til nå, men det er tross alt mange gjenstående lagpoeng å kjempe om. Jeg har fortsatt troen på at de kan gjøre et bra mesterskap. Er det ikke flere av dem som har god utholdenhet og har evne til å komme sterkere utover i turneringene? Vi får krysse fingrene for en opptur mot Australia i morgen.

• Like 1

Sesse    327

Jeg synes Magnus gjorde en god innsats. Han gikk ut og tok sjanser, gjorde ingen store feil, sto aldri i fare for å tape og kunne presse fint. Jeg fulgte ikke med på Taris parti (jeg var ute og løp da avgjørelsen falt), men synd han ikke klarte å redde det halvpoenget.

Oppsummeringen er vel egentlig: Litt rufsete igjen, og denne gangen var det mer stang ut enn inn.

Jeg oppdaget først nå at Sjakkfantomet Sven Wisløff Nilssen har skrevet daglige kommentarer om Sjakk-OL. Runde 3 omtaler han som en Svak dag for Magnus & Co - og det er vanskelig å være veldig uenig i.

Man skal jo generelt høre på folk som er mer kunnskapsrik enn seg selv, så jeg noterer meg at han ikke regner det som et svakhetstrekk at Magnus "kun" klarte remis mot Lupulescu, som spilte veldig solid. Han vil derimot ikke uten videre friskmelde Hammer.

Nilssen er ikke mest skuffet over at Norge tapte, men over åpningsspillet. Ifølge Nilssen sto det norske herrelaget dårligere på alle bord etter 15 trekk. Og da blir det jo vanskelig å vinne lagkampen.

• Like 1