Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk

Recommended Posts

Sjakkspira    523

Chess_Olympiad_2016_official_logo.png

2 september starter sjakk-OL i  Baku i Aserbajdsjan. Åpen klasse starter mot Wales og kvinneklassen starter mot Barbados.

Magnus Carlsen står over første runde.

Norges lag åpen gruppe

Lagleder: GM Tisdall Jonathan D 2408 

Spillere

GM Carlsen Magnus 2857 
GM Hammer Jon Ludvig 2652
GM Tari Aryan 2571
GM Urkedal Frode 2539 
IM Getz Nicolai 2450 

Norges lag kvinne-gruppen

Lagleder: GM Hansen Torbjørn Ringdal 2457 

Spillere:

WIM Sahl Sheila Barth 2192
WIM Hagesæther Ellen 2139 
WGM Dolzhikova Olga 2167 
Machlik Edit 2050 
Machlik Monika 2038 

Spilleplan

Runde 1: 2 september kl. 13.00
Runde 2: 3 september kl. 13.00
Runde 3: 4 september kl. 13.00
Runde 4: 5 september kl. 13.00
Runde 5: 6 september kl. 13.00
Hviledag
Runde 6: 8 september kl. 13.00
Runde 7: 9 september kl. 13.00
Runde 8: 10 september kl. 13.00
Runde 9: 11 september kl. 13.00
Runde 10: 12 september kl. 13.00
Runde 11: 13. september kl. 09.00

Oppsett første runde åpen klasse

Hammer - Jones

Tari - Strugnell

Urkedal - Kett

Getz - Morris

Oppsett første runde kvinne klassen

Blackman - Sahl

Murray - Hagesæther

Cumberbatch - Machlik, E

Sandiford - Machlik, M

Tidskontroll: 90 minutter de første 40 trekkene deretter 30 minutter på resten av partiet. + 30 sek pr trekk fra trekk 1.

* Spillerene har ikke lov å ta remis før etter 30 trekk.

Vinneren i hvert av de fire partiene får 1 poeng. Ved remis 0,5 poeng. Laget som får flest poeng sammenlagt vinner lagkampen.

Linker

Hjemmesiden

Live åpen klasse

Live kvinneklassen

Chess-results.com

Sesse

Chess24

Chessbomb

• Like 3

Sjakkspira    523

Oi, nå har jeg visst ikke mulighet til å endre innlegget lenger. Det gikk fort. Tar litt tid å lære seg et nytt forum. 

Ok, da får vi vel klare oss med denne innledningen da. :) 

Skulle gjerne fått inn et bilde og endret litt på tekst + lagt inn oppsettet når det kommer opp. Er det mulig å få endret den korte fristen på å endre innlegg? Hvis ikke blir det moderatorene sin jobb å lage turneringstrådene kanskje?

Edited by Sjakkspira

Tarjei    103
2 timer siden, Sjakkspira skrev:

Oi, nå har jeg visst ikke mulighet til å endre innlegget lenger. Det gikk fort. Tar litt tid å lære seg et nytt forum. 

Jeg har nå satt opp den generelle grensen til 30 minutter.

Sitat

Skulle gjerne fått inn et bilde og endret litt på tekst + lagt inn oppsettet når det kommer opp. Er det mulig å få endret den korte fristen på å endre innlegg? Hvis ikke blir det moderatorene sin jobb å lage turneringstrådene kanskje?

Så har jeg også gjort deg til moderator, slik at du nå kan endre innlegg som du vil. Du skal kunne laste opp bilder fritt.

Sjakkspira    523
14 minutter siden, Tarjei skrev:

Jeg har nå satt opp den generelle grensen til 30 minutter.

Så flott!

15 minutter siden, Tarjei skrev:

Så har jeg også gjort deg til moderator, slik at du nå kan endre innlegg som du vil. Du skal kunne laste opp bilder fritt.

Oi, har du det ja. Å jeg som øyna en sjangse til å slippe unna disse turneringstrådene.  :P xD

• Like 2

Gegga    471

Ifølge Bergensjakk er Norge nevnt som en av medaljekandidatene. Det er visstnok russerne som har sagt dette.

Jeg er meget tvilende til dette, og en topp 6 plassering ville vært LANGT over forventningene mine.
Ja, til og med topp 10 ville vært imponerende.

Men det er klart, Magnus kan jo slå hvem som helst, og Jon Ludvig kan jo også vinne mot 2700-spillere på en god dag.
Aryan er i stand til å spille remis mot en 2700-spiller.

Men så må alt dette klaffe samme dag, da. Og helst flere dager.

Men spillerne selv tenker vel på å spille god sjakk, og ikke på hvilken plass de havner på til slutt.

Jeg får ikke fulgt skikkelig med på dagens runde 1 pga. besøk, men Wales bør strengt tatt være grei skuring selv om Magnus Carlsen står over for Norge. Spiller for spiller er våre menn likevel 2-300 ratingpoeng sterkere på hvert bord.

Damene får det enda enklere. De har ca. 500-800 poeng høyere rating enn Barbados på hvert bord.

Gegga    471

Hammer og Tari står IKKE bra. Tari sto direkte dårlig for et trekk siden.

Men jeg tipper på 3-1 seier til Norges herrelag i dag.

• Like 1

Sjakkspira    523
6 minutter siden, Gegga skrev:

Hammer og Tari står IKKE bra. Tari sto direkte dårlig for et trekk siden.

Men jeg tipper på 3-1 seier til Norges herrelag i dag.

Har også troa på det Gegga. Hos damene står Sheila og  Machlik E litt bedre

Jeg er så vidt innom og titter, og jeg ser at både Hammer og spesielt Tari tar sjansen på kongestillinger som i alle fall jeg ville ha følt var litt luftige. Tari ligger bonde under, men ser for meg ut til å ha kompensasjon gjennom to sentrumsspringere som virker veldig sterke (*).

Akkurat nå har nok Urkedal og Getz best stillinger av de norske gutta, men både Hammer og Tari står da greit nok, og begge waliserne på de to toppbordene har litt dårligere tid. Risikerer de ikke å havne i tidstrøbbel hvis ikke tempoet skrus opp?

*) Jeg snakker om dette partiet etter trekk 19.
PS: Tarjei: Fint om du får på plass FEN-koder i løpet av OL sånn at vi kan poste diagrammer.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 2

Gegga    471

Tari og Urkedal står nå til vinst iflg computerne. Getz står bra. Mens Hammer er den som foreløpig har dårligst mulighet til å sette ballen i mål.

Gegga    471

Andre resultater

Russland:
Karjakin, Tomashevsky, Nepo og Grischuk vant. (sistnevnte på WO)

USA:
Nakamura og Shankland vant. Robson vinner. So må jobbe litt mer. Helt jevnt der.

Kina:
Yu, Li og Wei har vunnet. Ding på førstebord står bra.

Jeg fant ingen store overraskelser i resultatlisten.

momama    39
Sitat

Jeg fant ingen store overraskelser i resultatlisten.

Det er vel relativt overraskende at Bulgaria bare klarte uavgjort mot Sudan? Sistebordet til bulgarerne har 250 ratingpoeng mer enn førstebordet til Sudan, som ikke er IM en gang...

Sesse    367
7 timer siden, Sjakkspira skrev:

Liker at Sesse har analyse på alle partiene i åpen gruppe. :) 

Vi har skrapet sammen maskinvare fra herfra og derfra (og for første gang betalt en liten slant for en virtuell maskin i skyen, som et midlertidig tiltak), så det er hyggelig at folk setter pris på det. :-) (Seertallene så langt er en brøkdel av det de er i en vanlig Magnus-turnering, men det er ikke så overraskende.) Skulle gjerne kunnet gjort det samme med samtlige 608 partier, men det er bare helt umulig uten at kvaliteten på analysen går ned i kjelleren, og da kan man like gjerne bruke en annen side. Det er dog godt mulig at det blir «sending» fra Sheila o.a. om de i åpen klasse blir fort ferdig!

• Like 7

Sjakkspira    523
10 timer siden, Sesse skrev:

Vi har skrapet sammen maskinvare fra herfra og derfra (og for første gang betalt en liten slant for en virtuell maskin i skyen, som et midlertidig tiltak), så det er hyggelig at folk setter pris på det. :-) (Seertallene så langt er en brøkdel av det de er i en vanlig Magnus-turnering, men det er ikke så overraskende.) Skulle gjerne kunnet gjort det samme med samtlige 608 partier, men det er bare helt umulig uten at kvaliteten på analysen går ned i kjelleren, og da kan man like gjerne bruke en annen side. Det er dog godt mulig at det blir «sending» fra Sheila o.a. om de i åpen klasse blir fort ferdig!

Setter stor pris på det! Blir nok flere som følger med i dag som Magnus spiller tenker jeg.  Det hadde vært fantastisk om du fikk til sending fra damene. :)