Sign in to follow this  
Followers 0
Tarjei

Lenker til nyhetssaker om Magnus

12 posts in this topic

Mange er flink til å poste lenker til artikler om Magnus Carlsen, så dette forumet kan jo passe fint til det. Jeg foreslår at slikt postes her.

Jeg kan jo begynne med denne saken fra det russiske propagandamaskineriet Sputnik News, som selvsagt har plukket opp hans spøk om Donald Trump.

2 people like this

Har nettopp sett intervjuet. "Gledessprederen" viser igjen humoristiske evner, men jeg reagerer litt på at det er gjort så uhøytidelig. Det er laget i tradisjonen med norsk naivitet/uhøytidelighet. Ærbødigheten mangler. Magnus er "en av gutta". Kanskje ligger det under at han er mer betydningsfull enn dem, men det kommer ikke fram. Et resultat av likhetsskolen der ingen er spesielt spesiell? Jeg liker det litt,  men er samtidig skeptisk. Man behandler Magnus som Magnus og ikke som verdens beste sjakkspiller. Spørsmålene stilles til dem som er der, ikke for at vi som ser på skal få info. Hvem er det som spør, forresten? Ville det ikke vært ok om vi fikk vite hva/hvem de representerte? Jeg synes egentlig at slike innslag bør være regisserte og ikke improviserte.

Magnus spilte simultan i går. Han vant mot alle, bortsett fra mot min kollega, Erik Fossan. Lenke til Dagens Næringsliv.

Erik er jo en god sjakkspiller, med ca 2350 i rating. Han var lenge blant de 10 beste i Norge (på 90-tallet), og kom også på 3. plass i landsturneringen i 2014.
Så det er ikke sååå overraskende at Magnus kan tape mot Erik når han har 23 andre å konsentrere seg om. Dersom de 23 var fryktelig dårlige, er det derimot ikke så selvsagt at Erik skulle klare bragden å vinne. Ut fra bildene så det ikke ut til at det var klokkesimultan, så Magnus hadde kanskje ikke så veldig tidspress.

Uansett, bra gjort! Jeg har ikke fått sett partiet enda, men regner med at det kommer hos f.eks. Sjakkfantomet, Sjakknytt eller Mattogpatt.