Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Kandidatturneringen 2020

Recommended Posts

Tiden er kommet (*) for å utpeke Magnus Carlsens motstander i neste VM-match.

*) Dagen før åpningsseremonien, er denne turneringen i motsetning til det meste annet i samfunnet IKKE avlyst. Men Radjabov har trukket seg og MVL kommet inn i stedet. Det gjenstår sannsynligvis fortsatt å se om spillerne kommer seg til Russland nå som stadig flere grenser og flyplasser blir stengt.

Tid og sted
Kandidatturneringen spilles 17. mars–4. april (pluss åpningsseremoni 16. mars) i russiske Jekaterinburg, som ligger 4 tidssoner foran Norge.

Alle møter alle to ganger, slik at det blir 14 runder. Det blir hviledag hver fjerde dag, altså ...:
17. mars: Runde 1
18. mars: Runde 2
19. mars: Runde 3
20. mars: Hviledag
21. mars: Runde 4
(etc.)

Rundene begynner kl. 16.00 lokal tid. De første 9 rundene blir det dermed oppstart kl. 12.00 norsk tid, men fra 29. mars – når Europa går over i sommertid – tilsvarer det kl. 13.00 norsk tid.

Deltakere
Startfeltet består av:

• Caruana, Fabiano (2842, nr 2 på rankingen)
  • Ding Liren (2805, nr 3 på rankingen)
  • Grischuk, Alexander (2777, nr 4 på rankingen)
  • Nepomniachtchi, Ian (2774, nr 5 på rankingen)
  • Vachier-Lagrave, Maxime (2767, nr 8 på rankingen)
  • Giri, Anish (2763, nr 11 på rankingen)
  • Wang Hao (2762, nr 12 på rankingen)
  • Alekseenko, Kirill (2698, nr 39 på rankingen)

Fire topp-10-spillere spiller ikke: Aronian (6), So (7) og Mamedyarov (10). Dessuten trakk altså Radjabov (9) seg.

Regler
Tidskontroll: 100 min på 40 trekk, deretter 50 min på 20 trekk, og så 15 min på resten av partiet + 30 s tilleggstid fra første trekk.

Tie-breaks – altså metode for å bestemme vinneren hvis to eller flere spillere har like mange poeng: a) Innbyrdes oppgjør, b) antall seiere, c) Sonneborn-Berger.

Spillerne kan ikke avtale remis før trekk 40. Øvrige regler finnes her.

Nettsider verdt å følge
Her er et lite utvalg:

• Like 2

I første runde ble det to seire med svarte brikker:

Ding–Wang 0–1 (med pent kvalitetsoffer fra Wang)
Giri–Nepomniachtchi 0–1 (Nepo spilte bra, og Giri spiste en giftig bonde)
Grischuk–Alekseenko ½–½ (Grischuk sto best, men havnet typisk nok i tidsnød)
Vachier-Lagrave–Caruana ½–½ (jevnspilt)

Runde to er i gang.

Kan Nepo eller Wang, som får sine første hvit-partier i dag, øke ledelsen ytterligere til hovedfeltet?
Kan Caruana, som møter den antatt svakeste spilleren Alekseenko, ta sitt første helpoeng?

PS: Kramnik trekker seg som kommentator – men kommer med en kommentar: han synes at turneringen burde ha vært avlyst. Hva tenker dere (hvis det er noen her)?

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

JEB    486

Tøff start for Ding som står med to tap etter to runder. Caruana, Nepo, MVL og Wang Hao leder med 1,5 poeng. Tror på Caruana-seier til slutt, men heier på sympatiske MVL.

Det er overraskende at "uslåelige" Ding (som i 2017–2018 spilte 100 partier på rad uten tap) går på tap i begge sine to første partier.

En kuriositet i den sammenheng, er at han har tapt begge partiene med f-bondetrekk. I går sto han bra inntil han spilte 30.f4 mot Wang. I dag svekket han stillingen mot MVL alvorlig med 15...f5, og sementerte senere vanskelighetene sine med 24...f4. Tips til i morgen, Ding: La f-bonden stå!

Erling Svensen    185

Jeg pleier i grunn ikke å følge med på noe annen sjakk enn Magnus sine partier. Men nå med hjemmekontor så ble det til at jeg klikket meg inn på chess24 og ser nå på Ding mot Caruana. Og det er jo ganske underholdende. Banter kommentering (kan vi kalle det det?)  og veldig underholdende spill. Stillingen er ganske crazy etter 15 trekk og Ding har ledelse på et par bønder. På den annen side, Caruana har ikke brukt tid og kan han virkelig ha preppet alt dette? 

Gegga    471

Greit statement fra Kramnik. Veldig overraskende at det arrangeres kandidat-turnering.

De tenker vel at det er en liten gruppe mennesker, og at dette går bra.
Samt at det blir vanskelig å arrangere en VM-match senere, dersom man ikke får spilt kandidatturneringen nå.

Men hva skjer om èn av spillerne blir syk? Eller to? Skal man da avlyse? Eller spille videre? Dette har de vel tenkt gjennom som et scenario.

Gegga    471

Jeg ser på sendingen fra Chess24 nå. I "opptak".

Etter ca 50 minutter viser Magnus ganske god hukommelse. Det er jo typisk at spillere husker spesifikke trekk. 
Trent snakker om et trekk Karpov spilte. "Ra7". Før Jan og Trent korrigerer: "Ba7".

Magnus spør "where is it from, Lawrence?". Sistnevnte svarer 1978.
Magnus mener det bestemt må være feil, og siker "Nice Olympiad - 1974".

"This is the difference. It's not talent - it's memory", sier Lawrence Trent.

Naturligvis en spøk, men jeg vet ikke hvor mye det har å si at Magnus faktisk husker slike ting? Han vil naturligvis huske flere varianter enn de andre også.
Så det er nok litt sannhet i det!
Selv husker jeg knapt om jeg spilte sort eller hvit i forrige parti. Og jeg gjør samme feilene på ny og på ny.
Jeg ser derfor ikke for meg at jeg blir en GM med det første.

• Like 3

Gegga    471

Jeg har fulgt de norske kommentatorene på Chess24. Det har vært veldig bra. Og jeg følger sendingen mens jeg jobber hjemmefra.
Men dersom man skal fordype seg i varianter, er det kanskje verdt å gå inn på engelsk sending, der de jo ha litt sterkere spillere som analyserer.

Selv om Kramnik trakk seg.

Det er vel Kramnik og Judit Polgar som er satt opp som kommentatorer i Norway Chess nå i år. https://norwaychess.no/en/2019/10/23/vladimir-kramnik-and-judit-polgar-to-host-the-official-broadcast/
Hvis det blir noe av.

3 timer siden, Gegga skrev:

Men hva skjer om èn av spillerne blir syk? Eller to? Skal man da avlyse? Eller spille videre? Dette har de vel tenkt gjennom som et scenario.

Hva skjer hvis en av deltakerne får influensa eller havner i en sykkelulykke (kremt)? Man har jo opplevd slike situasjoner tidligere.

Men det er klart, hvis det rammer flere enn én - eller kun én blir smittet, men andre trekker seg - regner jeg med at turneringen kan bli avbrutt.

Uansett kan det bli et problem for spillerne, enten kandidatturneringen gjennomføres eller ei, å komme seg hjem. De kan fort bli sittende i Russland noen uker fremover.

• Like 1

Jeg tenkte å teste om Stockfish og kunstig-intelligens-motoren Leela Chess Zero (*) evaluerer ulikt. Mitt første forsøk, partiet MVL–Grischuk etter 28.g4, tyder på at ja, det gjør de:

I denne stillingen gir Leela hvit fordel på +0,43, med 28...Be6 som beste trekk og 28...Rg8 (+0,63) som nest beste (dybde 12**). Stockfish evaluerer derimot samme stilling til 0,00 (***) for 28...Be6 og 0,08 for 28...Rg8 (dybde 44).

---
*) Leela Chess Zero er basert på litt av samme prinsipper som AlphaZero, men kan i motsetning til AlphaZero kjøres på en vanlig PC. Leela vant sesong 15 av computer-mesterskapet TCEC. Neste og foreløpig siste fullførte sesong, havnet den imidlertid bak både Stockfish og en annen kunstig-intelligens-motor, AllieStein.

**) Leela (og AlphaZero) går mye mindre dypt enn tradisjonelle sjakkmotorer, evaluerer langt færre stillinger, men får altså omtrent like gode (/bedre) resultater.

***) I partiene mellom AlphaZero og Stockfish så man flere tilfeller av at Stockfish evaluerte til 0,00, sannsynligvis fordi den forventet avbytter, mens AlphaZero evaluerte samme stilling til å være bedre for seg selv. Resultatet ble flere ganger at AlphaZero holdt brikkene på brettet og endte opp med klar fordel.

mvl-grischuk-etter-28-g4.gif

Det ble remis i alle partier i dag, inkludert MVL–Grischuk vist over.

Men hvem hadde rett av Stockfish og Leela? Var dette en remis-stilling, eller sto hvit bedre? Spillerne endte i alle fall med remis.

Men da jeg lot de to sjakkmotorene prøve seg mot hverandre, viste det seg at Leela vurderte stillingen bedre enn Stockfish (en nærmere analyse finnes i tråden Kunstig intelligens og sjakk).

• Like 1

Gegga    471

Ja, tror dere Giri vinner mot Caruana? Nærmere +2 nå. Men jeg har sett Caruana lure seg ut av skumlere stillinger enn dette. Han er ikke enkel å slå!

Gegga    471

Etter dagens runde kommer nok Nepo til å være i ensom ledelse. Han ser ut til å slå Wang Hao, som også hadde +1 før denne runden.
Det vil være meget overraskende om Nepo skulle vinne.

Men jeg har sett han starte veldig bra tidligere også, før alt bare "raser sammen" i løpet av noen runder, med f.eks. 2 tap på rad.

Men det er jo gøy med et par avgjorte partier av og til. Det vil jo også måtte åpne opp litt, da andre må gå for seier også.
Ikke minst de som faktisk taper, og havner bakpå.

• Like 1

Erling Svensen    185

Hvem heier vi på? Personlighet og spillestil spiller inn. Men kanskje mest hvem som vil spille interessant partier  mot Magnus. Ding og Giri blir vel kjedelig, ihvertfall på brettet. Giri er jo ganske underholdende utenom brettet. Grischuk kommer alltid i tidstrøbbel og har til dels underholdende spill, men det er kanskje ikke så realistisk at han vinner? Wang og Alekseenko kjenner jeg ikke så godt, men tror heller ikke de vinner.  Magnus vil helst ha Caruana, dels fordi han respekterer han og dels fordi han har lyst til å sette han mer på plass enn han gjorde sist. Selv frykter jeg en ny runde med 12 remiser hvis det blir. Da tror jeg at jeg står igjen med Nepo eller MVL som begge er sterke nok til å vinne og har et kreativt og underholdende spill. 

Ja, Nepo og MVL vil være gode motstandere for Magnus. Men hvis det skulle bli en ny match mot Caruana, tror jeg faktisk at det kan bli litt mer fart i spillet enn sist.

Inntil videre heier jeg litt på alle de tre. Jeg kan også åpne for å heie på Wang eller Ding hvis en av dem spiller sprekt (som Ding gjorde i partiet mot Caruana) og begynner å vinne mer. Det hadde vært bra for sjakkinteressen i verdens største land hvis en av dem fikk en VM-match.