Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sjakkspira

Tata Steel Chess India Tournament

Recommended Posts

Erling Svensen    182
13 timer siden, Gegga skrev:

112 partier nå, uten tap. Hvor skal dette ende?

Eller 110 hvis man som Magnus kun teller med de partiene mot elitespillere. Jeg tenker det er relevant fordi jeg tror det betyr mye for Magnus ha rekorden "ordentlig" og at han vil sikre en remis til slik at han har 111 (eller 113) uten tap. Da er rekorden ubestridelig hans.  Først deretter tror jeg vi vil se at Magnus begynner å ta litt mer sjanser/spille for seier. 

Jeg er ikke flink nok til å vurdere om Magnus spiller mer på det trygge enn vanlig. Noen som kan mene noe om dette. Erling sin teori høres jo fornuftig ut, men det behøver ikke bety at den er sann. 

Gegga    471

Jøss, overraskende remis mellom Caruana og Magnus. De spiller vel nesten aaaaaldri remis mot hverandre? :-)

Gegga    471
2 timer siden, Erling Svensen skrev:

Eller 110 hvis man som Magnus kun teller med de partiene mot elitespillere. Jeg tenker det er relevant fordi jeg tror det betyr mye for Magnus ha rekorden "ordentlig" og at han vil sikre en remis til slik at han har 111 (eller 113) uten tap. Da er rekorden ubestridelig hans.  Først deretter tror jeg vi vil se at Magnus begynner å ta litt mer sjanser/spille for seier. 

Veldig rart av Magnus å trekke fra de 2 partiene. Den gamle rekorden på 110 partier var jo mot langt dårligere motstand, så da var det ikke vits å sammenligne med denne i det hele tatt.
Dersom Magnus spilte en match mot meg, hadde det vært noe annet. Det burde han trukket fra. Men ikke når han spiller i eliteserien. Han kunne jo møtt disse i en åpen turnering også.

• Like 1

Erling Svensen    182
2 timer siden, Evig Optimist skrev:

Jeg er ikke flink nok til å vurdere om Magnus spiller mer på det trygge enn vanlig. Noen som kan mene noe om dette. Erling sin teori høres jo fornuftig ut, men det behøver ikke bety at den er sann. 

Ser ut til at jeg fikk rett? En relativ rask remis. Men, selvfølgelig, det var jo ikke akkurat overraskende for noen. 

ArcticStones    299

Med seieren sin i dag troner Alireza Firouzja alene i turneringsledelsen, halvannet poeng foran Magnus. For øvrig har den iranske 16-åringen nå passert Nakamura på ratingtabellen. Han har også etablert seg i Topp 20 (vel, egentling er han nå #19). Poenghøsten på 15,7 på syv partier må regnes som svært bra.

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299

Etter serien med syv partier med remis har vi endelig en Magnus-seier! Og den var praktfull! 

Foreløpig ser det ut som om turneringslederne Firouzja og Caruana ligger and til remis, maks, i sine partier. I så fall vil Magnus ligge bare helpoenget bak lederne. Han har med andre ord fortsatt brukbare sjanser til å vinne Wijk-aan-Zee-turneringen.

Og i mellomtiden øker reken med partier uten tap!

• Like 2

ArcticStones    299

Anand lot seieren glippe mot Caruana, og deretter glapp remis. Når det er sagt, så var stillingen uhyggelig komplisert. Men det er synd for Magnus; det hadde hjulpet med mer avskrelling i tetgruppen.

Jo Bo    152

Aktiviteten på forumet er tilnærmet helt dødt.

Er det ingen interesse for denne turneringen ? 🤔

Edited by Jo Bo

Erling Svensen    182
20 minutter siden, Jo Bo skrev:

Aktiviteten på forumet er tilnærmet helt dødt.

Er det ingen interesse for denne turneringen ? 🤔

Jeg får med meg mye. Ser på Tv2 og Sesse.   Har sett før at når partiene overføres på teve så tar det "markedet" fra dette forumet. Jeg er innom her avogtil, men tror vi er inne i ond sirkel der flere og flere av oss får inntrykk av at det ikke er så mange her og da er det ikke noen hensikt å poste noe og så blir det mindre aktivitet og så blir det mindre interesse for å være her.  Før har vi hatt ildsjeler som Gegga og Sjakkspira til å opprette nye tråder for hver turnering, men det er ikke rart om de har gått lei av å dra lasset. 

• Like 1

Jo Bo    152

Det er jo synd da det alltid var trivelig her.

Men det kan jo ta seg opp igjen !? 🤔

Uansett blir det Duda - Carlsen på fredag

Edited by Jo Bo

Jeg følger litt med, men generelt mindre enn for noen år tilbake, dessverre.

Men det kan jo komme et oppsving. Norway Chess kan kanskje bli litt ekstra interessant i år, med Aryan Tari i feltet? (Jeg håper også å se So og Firouzja der.)