Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

VM i Fischer random

Recommended Posts

Gegga    471
19 timer siden, Sjakkspira skrev:

Ettersom kongen skulle stå på feltet hvor tårnet står så tok de protesteten til følge i akkurat dette tilfellet. Ellers gjelder de vanlige reglene med at man skal flytte kongen først.

Antar de var enige med Nepo i at det var vanskelig å sette kongen på en plass som var opptatt. 

Men han skulle nok satt kongen utenfor brettet. Og så flyttet tårnet. Før han satte kongen på plass.

Alternativt kunne han jo bare først tatt på kongen, tenker jeg. (Uten å flytte den)
Så flytter han tårnet. Deretter flytter han kongen. Rørt brikke må jo flyttes, så det bør gå greit?

-----------

Hva om kongen starter på f1. Tårnet står på h1 (der det vanligvis står)

Dersom man da flytter kongen til g1, så har man jo i fischersjakk gjort et lovlig trekk (i motsetning til hvis kongen starter på e1, som i vanlig sjakk)
Når man da har sluppet kongen på g1, er man da ferdig med trekket? Eller kan man sitte og tenke i 2 sekund (eller 1 minutt om så var?), og deretter flytte tårnet over på andre siden?
Slik at trekket da først er ferdig når han trykker på klokken? Vanligvis er jo trekket fullført når man slipper brikken. Man kan jo ikke slippe brikken, og deretter flytte den et annet sted, og så trykke klokken ...

Her bør vel reglene være 100% klare. Usikker på om de er det. 
Kanskje man da også bør sette kongen utenfor brettet, for å liksom signalisere at man skal ta rokade. Selv om feltet g1 altså i dette tilfellet var ledig ...

Erling Svensen    185

Skuffet over resultatet, men først og fremst synes jeg So spiller fantastisk bra. Det er ikke Magnus som spiller dårlig.  Gang på gang gir So Magnus noen krevende oppgaver og til slutt trakket Magnus feil.  So spiller med en enorm selvtillit. Imponerende å se på.

• Like 1

JEB    486
11 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Skuffet over resultatet, men først og fremst synes jeg So spiller fantastisk bra. Det er ikke Magnus som spiller dårlig.  Gang på gang gir So Magnus noen krevende oppgaver og til slutt trakket Magnus feil.  So spiller med en enorm selvtillit. Imponerende å se på.

Helt enig Erling. So spiller fantastisk, og da er det vanskelig å bli deppa (dog skuffet)

Erling Svensen    185
17 minutter siden, JEB skrev:

Det må da snart være So sin tur til å gjøre et dårlig trekk? Maskin....

Det er helt utrolig hvordan han spiller. So gjør avogtil noen litt svakere trekk, men Magnus finner ikke beste fortsettelse. 

Erling Svensen    185

Jeg får ikke fulgt med så mye i morgen kveld og håpte det var avgjort i kveld. Det var ikke på denne måten jeg ville at det skulle skje...10.5-1.5 er sjanseløst, selv for Magnus

Edited by Erling Svensen

Erling Svensen    185

Vi som heier på Magnus har all grunn til å være skuffet. men det hjelper å tenke på at So er en svært verdig mester.  Han spiller jo fabelaktig i trekk etter trekk, parti etter parti. 

• Like 1

Gegga    471

Ja, man skal være stor optimist for å ha troen her. MC har altså ikke vunnet ett eneste parti. 

Fortjent seier til Wesley, med andre ord. 

JEB    486

Velfortjent mesterskap til So. Glimrende spilt. Og tilsvarende svakt av Magnus, i forhold til forventet nivå

Sesse    367

Gratulerer til So, ja. Jeg skjønner meg dog ikke på folk som sier at han har spilt så perfekt—det har vært plenty av trekk som må regnes som svake (mister en bonde eller mer på analysen), og en Magnus i toppform ville ha utlignet med én gang.

• Like 1