Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

VM i Fischer random

Recommended Posts

Gegga    471

Carlsen - Caruna

Nepo - So

Fra Bergensjakk:

Mesterskapet spilles som semifinaler og finaler, hver over tre dager. På hver av de to første dagene spilles to partier med betenkningstid 45 minutter på 40 trekk og 15 minutter på resten. Avslutningsdagen har fire partier med 15 minutter pluss 2 sekunder pr. trekk og fire partier med 3 minutter pluss 2 sekunder pr. trekk.

De tre forskjellige tidskontrollene gir hhv. 3, 2 og 1 poeng for seier og det halve for remis.
Hvis stillingen i en match er uavgjort etter disse 12 partiene blir det et Armageddonparti for å kåre vinneren.

• Like 2

Erling Svensen    185

Betryggende å se  hvordan Magnus vant et tårn sluttspill i går.  Det jeg synes Magnus har virket minst god på i de siste årene har vært nettopp det. Og Caruana er normalt svært god til å forsvare seg. Lovende. 

Sesse    367
1 time siden, ArcticStones skrev:

Ser ut som om dagens partier starter om én time.
Herlig at Sesse takler Fischer-tilfeldighetssjakk. Glimrende live-analyser i går!

Jeg har hatt vanvittig mye bugs i rokadekoden tidligere, men heldigvis ble jeg ikke berørt av problemet som tok ned NRK og Chess.com i dag. :-) Etter at man ha sett (og fikset) nok forskjellige bugs blir jo koden gjerne solid til slutt.

• Like 5

Erling Svensen    185

Veldig kjekt å ha analysene til Sesse. Jeg ser på NRK sendingen og den er underholdende, men for å finne ut hva Magnus bør gjøre så må man se på Sesse. Det forundrer meg at de i studio ikke bruker Sesse mer. Da hadde de ikke blitt så overrasket over Magnus sine trekk. 

Sesse    367

Torstein analyserer bevisst uten datamaskin, slik at det ikke skal bli så høytsvevende. Han er mye mer «folkets representant» når han ikke bare kan lese ut fasit av en datamaskin. Du kan selvsagt argumentere med at når man først har en pil, burde den være bedre, men jeg tror ikke NRK bryr seg så mye. Poenget med pila er tross alt mest å skape drama =)

Erling Svensen    185

Magnus sitt 38de trekk til b4 var så forvirrende for studio at de trodde han måtte ha flyttet feil. "Glapp han brikken?" snakker de om. Men sesse viser 0.00 hele veien og pulsen til Magnus endrer seg ikke. Han har nok full kontroll

Gegga    471

Veldig spesielt at de snakket om at Magnus glapp brikken. Det viser jo forskjellen på styrken til MC og studio. 

Det er ganske opplagt at MC ikke gjør det med såpass god tid på klokken.

En litt småsur Magnus, ja. 

Torstein Bae var vel ikke helt på Magnus sin side før kongressen tidligere i år. Får håpe det ikke ødelegger tonen mellom team Carlsen og NRK-teamet. 

Gegga    471
På 27.10.2019 den 20.53, Sesse skrev:

So fikk strengt tatt remis… :-)

Ja, jeg fikk endelig med meg dette i dag...

So sto vel til klar vinst? Og Nepo var jo veldig oppgitt. 

:-)

Sesse    367

Torstein er vel i mellomsegmentet hvor han ble tvilende. For min del bare antar jeg Magnus vet hva han gjør når han går inn i en tårnending 2-mot-3 sånn; Magnus og de andre stormestrene vet utmerket godt at det er remis; men så har du de i studio som tenker at om dette var enkel remis, burde de visst det selv og vet ikke? Av og til kan det å vite mer være en ulempe. :-)

Nå har forøvrig NRK fått den patchede chess.js-versjonen jeg bruker på analysis.sesse.net (de bruker et bibliotek jeg også bruker, men hadde ikke fått med seg alle bugfiksene), så med litt flaks slipper vi flere Chess960-bugs der.

• Like 4

Sjakkspira    523

Ettersom kongen skulle stå på feltet hvor tårnet står så tok de protesteten til følge i akkurat dette tilfellet. Ellers gjelder de vanlige reglene med at man skal flytte kongen først.

Antar de var enige med Nepo i at det var vanskelig å sette kongen på en plass som var opptatt. 

Edited by Sjakkspira

Sjakkspira    523
2 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Førstemann til 12,5 poeng vinner. Hvis Magnus gjør det før lynsjakken, vil de likevel spille de siste partiene?

Nei, da går Magnus direkte til finalen