Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Erling Svensen

Isle of Man, Grand Swiss Fide

Recommended Posts

Erling Svensen    185

Nok en remis med svart. Og ikke bare det, det virker ikke som Magnus prøver noe særlig? Han spiller veldig safe? Selv om det er vanlig blant mange andre så er vi mest vant til at Magnus prøver å vinne, også når han har svart. Mens nå er mange partier preget av at han vil ha en sikker remis. Skal tro om rekorden på antall partier uten tap er det som lokker? Han er jo typisk motivert av den slags?  og at den rekorden kan bli viktigere enn å vinne denne turneringen eller øke ratingen? 

Erling Svensen    185

Spennende start på partiet mellom Caruana og Carlsen.  Magnus har visst en åpningsprep å by på og har ikke brukt tid til nå i det 11te trekket. De gikk ut av teorien i det 10de trekket.  Jeg kan jo nesten ingenting, men vet nok om sjakk til å vite at når man rokerer til hver sin side så blir det ofte veldig underholdende.  Hadde ikke ventet det. Blir spennende!

Erling Svensen    185

Jeg bare sier det. Dette må dere se!

Magnus setter kongen på b2, uten å ha noen bonde foran. Hvorfor i alle dager? Og det må Caruana gruble på en stund.  jeg skjønner det ikke? For å hindre dronning til a3? Veldig spesielt å bruke kongen som forsvarsbrikke så tidlig i partiet. Bare for å oppdage at Magnus har også neste trekk klart og har ennå ikke brukt tid. 

Gegga    471

Christiansen og Tari tapte. Mens Magnus altså fortsetter mot 100 partier på rad uten tap.
Synd han ikke vant mot Caruana. Det hadde slått fint ut på 2700chess.com også. :-)

Gegga    471

Da er vi i gang med siste runde. Magnus spiller med sorte brikker mot Aronian. 

Disse to har jo hatt en del møter opp gjennom. Begge har f.eks. deltatt alle årene i Norway Chess, som de eneste to (mener jeg ganske bestemt ...).
Det ender naturligvis oftest med remis, men begge to har vunnet noen meget fine partier innbyrdes. La oss  håpe på sort-seier i dag! :-)

Det viktigste med denne turneringen er jo at den som gjør det best (utenom de som allerede er kvalifisert) kvalifiserer seg til Kandidatturneringen.
Wang Hao har alle muligheter, og han har jo spilt veldig bra denne turneringen. 

Det er litt komplisert dette med kvalifisering der, så jeg har gitt litt opp å følge med. Det er liksom ikke sååå viktig for oss nordmenn, Magnus er jo uansett kvalifisert til VM-matchen. :-)

Men man har jo alltids internett, så her er en ganske god oversikt: https://en.wikipedia.org/wiki/World_Chess_Championship_2020

Erling Svensen    185

De startet en time tidligere i dag ja..  Og jeg kommer midt inn i nok et spennende parti med Aronian og Carlsen.  Nå i det 19de  trekket er der ganske likt ifølge Sesse, men ganske ubalansert og komplisert på brettet. Her er det mange muligheter til trekke feil! Vil jo tippe Caruana klarer minst remis mot Naka og da må vel Magnus vinne for å komme likt med Caruana? Hvordan er det med tie-break skal tro? 

Gegga    471

26. Nf5 er visst ganske viktig nå. Uten at jeg helt ser hvorfor, sånn umiddelbart.

Jeg ville jo vært litt bekymret for c-bonden. :-)

ArcticStones    299

Nå står VM i Fischer tilfeldighetssjakk* for tur! Syv minutter så er de igang!
Og utrolig nok vil Sesse by på live-analyse. Imponerende!

Magnus spiller mot Fabiano
Ian mot Wesley.

*) Fischer Random Chess eller Cess-960 på godt Norwenglish

Edited by ArcticStones