Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Erling Svensen

Isle of Man, Grand Swiss Fide

Recommended Posts

Erling Svensen    185

Siden jeg er så lur at jeg følger Tarjei Svensen på Twitter så fikk jeg med meg at det er turneringsstart i morgen på en stor åpen turnering der Magnus er med!

https://iominternationalchess.com/players/grand-swiss.html

Jeg er litt usikker på hva som er det offisielle navnet, men noe sånt: 2019 FIDE Chess.com Grand Swiss 

Turneringen spilles på Isle of Man og går over 11 runder. De fleste dagene starter partiene starter kl 15, men jeg ser ikke om det er lokal tid eller hva. 

Jeg finner heller ikke ut hvem som er Magnus sin første motstander.  Så i det hele tatt ikke mye info her, håper noen sper på etterhvert..

• Like 4

JEB    486
15 timer siden, Erling Svensen skrev:

Turneringen spilles på Isle of Man og går over 11 runder. De fleste dagene starter partiene starter kl 15, men jeg ser ikke om det er lokal tid eller hva. 

I følge Bergensjakk er 15.00 lokal tid. Starter kl. 16.00 norsk tid i dag. Magnus er tøff som starter i en slik åpen turnering, selv om han har vunnet de to han tidligere har stilt i etter han ble verdensmester (I følge Tarjei; Quatar 2015 og Isle of Man 2017)

• Like 1

ArcticStones    299

Jeg håper at Sesse vil gi sin fremragende live-analyse av partiene.
Noen her som har kontakt med Herr Gunderson?

Edit: Jeg har sendt en epost til Steinar. Krysser fingrene.

Edited by ArcticStones

Erling Svensen    185

2 timer siden, ArcticStones skrev:

Edit: Jeg har sendt en epost til Steinar. Krysser fingrene.

Det hjalp det :-) Nå er sesss oppe.

0.00 sier computeren. Men Kuzubov har liten tid i  en komplisert stilling. 

JEB    486

Tari remis mot Aronian! Flere favoritter som sliter, Anand tapte mot Najer og Nakamura remis remis mot Mircea-Emilian Parligras...  Ikke bare bare å hente hjem en seier i disse turneringene. Ratingpoeng forsvinner lett....

Erling Svensen    185

Kult at Magnus stiller opp i disse turneringene.  Med tanke på rating er det jo en sjanse å ta. Det er ikke så lett å hente hjem seier etter seier mot +2600 spillere selv om ratingen skulle tilsi det. 

Erling Svensen    185

1-0!

og der var det over gitt. Den kom litt brått. Magnus stod bedre, men vanskelig å forstå at Kuzubov ga opp. Kommentatorene spekulerer i om han tapte på tid? Det er jo ikke så  vanlig for å si det forsiktig..

JEB    486
6 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Men det gjorde han ikke... 

Likevel, Kuzubov har liten tid og det er mange muligheter til å trakke feil.

Jepp, så rett så rett! Seier. Flott resultat, men rufsete start

• Like 1

Erling Svensen    185

Det er forresten noe rart med tidskontrollen. Vi kunne se at Kuzubov hadde lite tid igjen rundt trekk 50, det var nede i 1 minutt og noe. Og så nå i trekk 52 når partiet var over så står det at han hadde 15 min igjen (på chess24 og chessbomb).  Han skulle ikke få mer tid før trekk 60. Hva er rett skal tro? 15 min stemmer jo ikke med at han tapte på tid?

Dette er forøvrig tidsreglene:  

The time control for each game is: 100 minutes for the first 40 moves, followed by 50 minutes the next 20 moves, followed by 15 minutes for the rest of the game, with an increment of 30 seconds per move starting from move 1.

• Like 1

ArcticStones    299

Tari remis mot Aronian!

Det er litt av en bragd! Jeg var ikke klar over at det var flere med i Norges delegasjon.
Er det forresten noen som vet hvordan det går med Hammer’n? Lenge siden jeg har sett ham i sjakknyhetene.

Edited by ArcticStones

Crukis    64
12 timer siden, ArcticStones skrev:

Jeg var ikke klar over at det var flere med i Norges delegasjon.

Tre nordmenn med så vidt jeg kan se. Magnus er selvsagt ratet på topp. Aryan Tari er ratet som nummer 85 og Johan-Sebastian Christiansen som nummer 115 av totalt 154 deltakere. Johan-Sebastian klarte remis med hvit mot Kirill Alekseenko. Alekseenko er ranket som nummer 38 i turneringen med en rating på 2674 - 116 poeng høyere enn Johan-Sebastians 2558. Forskjellen mellom Tari og Aronian er enda større - hele 128 poeng. Resultatmessig altså en glimrende start for de norske :-) 

• Like 1

Crukis    64

Runde 2: Alle de norske har sort i dag. Magnus møter Alexey Sarana (2655), Aryan møter Radoslaw Wojtaszek (2748) og Johan-Sebastian skal bryne seg på Etienne Bacrot (2671). Magnus bør vel vinne igjen. Alt annet enn tap for de andre to vil være en ny opptur.

Tok en kikk på partiene til Aryan og Johan-Sebastian fra runde 1. Aryans parti mot Lev ser ut til å være jevnspilt, og med god kontroll hele veien fra Aryans side. Johan-Sebastian tror jeg kommer veldig bra ut av åpningen, men han trår feil og tillater Alekseenko å tvinge fram remis ved trekkgjentakelse allerede etter 18 trekk. 

Gegga    471

Jeg har visst heller ikke fulgt godt nok med. Men besøker heldigvis Bergensjakk.no ganske ofte. Der er det "alltid" link til sider som følger turneringen live også.
Chess24.com følger live: https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/fide-grand-swiss-2019#live

Ellers er jo også 2700chess.com bra. Der ser man jo aktive partier ute til høyre. Og man ser bevegelsen på live-ratingen.
Så da får man jo med seg at noe skjer.

Og det å følge Tarjei på Twitter er også en garanti for at man får med seg hvor Magnus er for tiden. :-)

Magnus fikk en seier, flott remis av Tari, og jevnt god innsats av de norske!

... og Najer kom seg akkurat inn på topp-100 listen etter seieren mot Anand!

Erling Svensen    185

26 trekk og Magnus har mer tid enn han startet med. Sarana bare noen minutter mindre. De fulgte teori til det 18de trekket, men de er tydeligvis ikke i mye tvil om hva som er neste trekk.  Slik pleier Magnus å spille når han er interessert i en rask remis. og det er kanskje greit nok når han har svart og vil spare krefter? 

JEB    486

Ser fra Bergensjakk sin innledning til turneringen at det er en nordmann til: Baard Dahl (ENG 2067), som representerer England og er bosatt på Isle of Man.

• Like 1