Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Erling Svensen

Sinquefield Cup (Klassisk)

Recommended Posts

Gegga    471

Ja, håper Magnus finner Kh8 nå. Det ser jo ut til å hindre litt for løperen, men greia er at hvit dronning og sort konge ikke skal stå i samme linje.

Og slike ting har nok Magnus lært! :-)

Men det er veldig langt frem til en vinst for sort.
(Jeg foretrekker dog minus på evalueringen ...)

Gegga    471

Ja, det er tendensen som er interessant. Partiet svinger litt over på sort. MVL kan jo overpresse, dersom han føler han må vinne.

Jeg vet ikke hva han kom frem til når han regnet ut hvilken plassering han kommer på i Grand Chess Tour.
Han ønsker jo å sikre seg plass i finalen i London. 

Erling Svensen    185
Akkurat nå, Gegga skrev:

Når er eventuelt omspill? I dag? Eller spørs det hvor mange det blir, kanskje?

og det er vel ikke sikkert det blir omspill?  Når de ble 3 stk på lik poengsum i fjor så delte de førsteplassen. 

• Like 1

Gegga    471

Jeg er ikke overrasket hvis jeg ikke finner trekk som gir - 4,5. Men jeg er litt overrasket om Magnus ikke gjør det. I hvert fall i denne posisjonen.

Gegga    471

De sier at Magnus er garantert play-off hvis han vinner, og Ding Liren spiller remis.

Da må de ha tatt høyde for at en av de andre også kan vinne i dag. Da høres det ut som omspill selv med mer enn to spillere?

Gegga    471
2 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Jøss. ja, så ikke den komme nå. Men det er jo komplekse greier med disse hestene som hopper omkring

Hehe, godt oppsummert! :-)

MVL må skjønne at han er i trøbbel nå. Jeg lurer på om han så det før Magnus gjorde trekket. Siden han reiste seg og gikk fra brettet.
Kan selvfølgelig være tilfeldig, men.

Erling Svensen    185
1 minutt siden, Gegga skrev:

De sier at Magnus er garantert play-off hvis han vinner, og Ding Liren spiller remis.

Da må de ha tatt høyde for at en av de andre også kan vinne i dag. Da høres det ut som omspill selv med mer enn to spillere?

ja, men jeg tror det skulle være playoff i fjor også, men at spillerne avtalte å dele premien. 

• Like 1

Gegga    471

Fiffig variant med sjakk på b2, Magnus må gi et tårn på g7, men Magnus kommer best ut av det uansett. :-)

Det KAN jo være Magnus spiller dronning til f8 i stedet, men det bør vel også vinne.

• Like 1

Sesse    367

Dette må regnes som en bukk av MVL på dette nivået, men det er utrolig elegant hvordan alt fungerer for Magnus når han bare gjør det byttet. Total dominans i sentrum, hvitfeltløperen blir en gigant, og MVLs stilling bare knekker helt sammen.

• Like 4

Gegga    471

Løperen på f4 ofres nå. Så Magnus kan bare ta den løperen.

Men problemet til Magnus er at Db2 med sjakk tvinger tårn til g7. Etter h6 da, så ryker det tårnet. 
Så det er en del å regne på her.

Erling Svensen    185
1 minutt siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Når Erling blir Evig Optimist, begynner lykken å stå den kjekke bi.

(Gammelt - eller strengt tatt helt nytt - forumjungelord.)

Hehe. Trodde ikke jeg skulle få den rollen her inne. Men EvigOptimist ser ikke ut til å være her så mye nå, så da får jeg vel ta jobben :-)  

• Like 1

Erling Svensen    185
3 minutter siden, ArcticStones skrev:

Nå er det viktig at Magnus spiller 24...exf4, og IKKE fxe4!!!

Jeg hadde lett spilt fxe4. Den gaffelen mot tårn og hest ser jo forlokkende ut. Heldigvis er det år og dag siden Magnus gjorde slike tabber. 

JEB    486

Endelig får jeg fulgt med også. Dette ser jo fantastisk ut. Skal han klare det som så umulig ut etter niende runde, å vinne turneringen?

• Like 1