Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Erling Svensen

Sinquefield Cup (Klassisk)

Recommended Posts

ArcticStones    299

Jeg trodde kanskje de hadde en hviledag i dag, men den gang ei.
Runde 5 spilles allerede i dag.

Sinquefield Cup har en ganske så hektisk og intens timeplan:
fem dager med lange og beinharde partier, én hviledag, så seks nye dager med klassiske partier.

Magnus er fortsatt ubeseiret; vi har ikke sett tilsvarende glipp som vi gjorde i lyn- og hurtigsjakken.
Jeg har tro på gode prestasjoner i partiene som kommer.

• Like 2

JEB    486
6 timer siden, ArcticStones skrev:

Jeg trodde kanskje de hadde en hviledag i dag, men den gang ei.

Runde 5 spilles allerede i dag.

Det er hviledag i morgen (22.8)

JEB    486

Med ett parti avgjort hittil i runde 5 er 25 partier avgjort til nå i denne turneringen. 23 av dem har endt remis....

• Sad 1

ArcticStones    299

Ser frem til dagens parti mot Nakamura! Jeg synes flere ting er verdt å stadfeste:

• Magnus fortsetter langrekken med partier uten tap!
  • Vi har ikke sett tegn til brølerne som ødela Lyn- og Hurtigsjakken for ham. 
  • Magnus ligger kun halvpoenget bak trekløveret som leder (Anand, Ding Liren og Caruana).
  • Det gjenstår seks partier – dermed har Magnus fortsatt gode sjanser til å vinne turneringen.

• Like 1

JEB    486

Fikk ikke fulgt med på dagens parti, men ved gjennomspilling etterpå (med evalueringer fra Chess24), så så vel dette ganske blodfattig ut? Eller var det mer spennende enn jeg tror? Seiersrekka begynner i morgen ;-)

ArcticStones    299
9 hours ago, ArcticStones said:

Ser frem til morgendagens parti! Jeg synes flere ting er verdt å stadfeste:

• Magnus fortsetter langrekken med partier uten tap!
  • Vi har ikke sett tegn til brølerne som ødela Lyn- og Hurtigsjakken for ham. 
  • Magnus ligger kun halvpoenget bak trekløveret som leder (Anand, Ding Liren og Caruana).
  • Det gjenstår fem partier – dermed har Magnus fortsatt gode sjanser til å vinne turneringen.

(Oppdatert med kun to justeringer i halvfet.)

Jo Bo    157

Også i dag ble alle partiene remis selv om Anand burde ha vunnet etter å ha stått til -8 hos Sesse men klarte å rote bort seieren. Han begynner vel å merke alderen.

ArcticStones    299
11 hours ago, Jo Bo said:

Også i dag ble alle partiene remis selv om Anand burde ha vunnet etter å ha stått til -8 hos Sesse men klarte å rote bort seieren. Han begynner vel å merke alderen.

Anand har flere partier med nesten mål. Han er stort sett den som har imponert mest i denne turneringen.
Hittil, iallfall – jeg håper jo det løsner for Magnus i de siste fire partiene.
Magnus ligger kun halvpoenget bak Anand, Ding Liren og Caruana, så han kan fortsatt vinne turneringen.

For øvrig synes jeg gårsdagens parti mot Nepomnjasjtsjij var meget interessant! Men Jan spillte meget presis og unngikk de taktiske fellene.

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299

Dagens partioppsett er idell for Magnus!
Det er tredelt ledelse: Ding Liren, Anand og Caruana...

Magnus spiller hvit mot den kinesiske stormesteren.
Anand og Caruana har et innbyrdes oppgjør, og dermed kun helpoenget på deling.

Dersom Magnus vinner, og Anand–Caruana blir remis, blir Magnus med i en ny tredelt ledelse!

Jeg er optimist! :)

JEB    486

En spennende remis kan absolutt være ok, men når 38 av 42 partier hittil har endt remis så blir det noe kjedelig over turneringen uansett. Hadde vært morsomt om Magnus kunne få til en seier nå

Erling Svensen    185

Jeg synes dette ser veldig bra ut. Riktignok 0.00 på Sesse, men veldig åpne konger og stillingen ser sjelden ut. Her må man bruke mer intuisjon enn regneferdigheter åpningsteori. Akkurat det Magnus er best i. Jeg liker også at han har oppsøkt denne situasjonen der han er 2 bønder under  og har offensivt spill som kompensasjon. Det vitner om den selvtilliten han er nødt til å ha og som han kanskje har begynt å få tilbake nå. 

• Like 1

Erling Svensen    185

hmm. Det er ikke så mange bønder igjen. og da er det ikke så lett å finne vinstplanen.  På den annen så tenker Ding lenge nå, så det er nok ikke lett å finne de rette forsvarstrekkene heller.  Fremdeles 0.00, men mange muligheter for Ding å trakke feil. Vi kan jo håpe..