Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

2019 Saint Louis Rapid & Blitz

Recommended Posts

Gegga    471

Heia Aronian!

Edit: 
Han er i trøbbel nå, men vinner turneringen dersom Yu ikke vinner sitt parti.
Aner ikke hvordan tie-break er.

JEB    486

Aronian vant turneringen, Magnus nr 6 og Naka er nr 1 på liveratingen i blitz. MVL nr 1 på liveratingen i hurtigsjakk. Et mareritt å følge denne turneringen....

• Like 3

ArcticStones    299

Håper Magnus får noen gode hviledager til å nullstille seg før Sinquefield Classical.
Dersom dette gjentar seg da, vet jeg ikke om jeg orker å se på nedsmeltingen.
Men jeg er forsiktig optimist!

• Like 2

Sjakkspira    523
7 timer siden, JEB skrev:

Aronian vant turneringen, Magnus nr 6 og Naka er nr 1 på liveratingen i blitz. MVL nr 1 på liveratingen i hurtigsjakk. Et mareritt å følge denne turneringen....

Uff, kanskje jeg skal være glad jeg ikke har fått med meg så mye av denne turneringen. 

Gratulerer til Aronian.  

• Like 1

Erling Svensen    185

Jeg er visst en medgangssupporter. Dette ble for vondt å se på så jeg droppet ut og fikk ikke med meg siste dag.  Dvs, jeg leste resultatene i riktig rekkefølge og fikk jo en viss optimise etter de første seierne, bare for å se 4 tap på rad til slutt. sukk.

Skal tro hvordan dette påvirker langsjakkturneringen. Han har jo vært comeback kid før, men det er jo ikke tvil om at psykologi og selvtillit spiller en stor rolle. 

ArcticStones    299

"Everything's going wrong. My confidence is long gone and now I just don't really care anymore... My no. 1 wish now is for the tournament to be over - it cannot come soon enough. You're probably going to see more of the same tomorrow."

– Magnus Carlsen, 13.august 2019

Den setningen som virkelig sjokkerer meg her, er uthevet. Le meg si det på engelsk:

This is not a trait of a warrior.
This is not the attitude of a champion!

Det er helt greit at Magnus begår bukk etter bukk. Det er greit at han har dårlige dager og spiller langt under pari. Det er også helt greit at han taper en rekke partier som han aldri burde tapt. Det er lov å være ute av form. Men det er ikke greit for den som er både verdensener og verdensmester (eller for noen som helst stormester!) å nå et punkt der han ikke bryr seg og ber om å forsvinne ut bakdøren.

Uansett om han vinner eller taper, håper jeg vi ser en annen Magnus fra og med lørdag.

JEB    486

Veldig bra summert opp AS. Kunne ikke vært mer enig!

Greit å prøve ulike varianter - agressivt, passivt, raskt, intuitivt, "you name it" for å finne flyt, men jeg blir oppgitt over holdningen. Og spesielt når det blir spilt varianter som åpenbart viser at du gir blanke. Du spiller ikke skolematten på dette nivået og tror du ikke blir straffet. Det er respektløst. 

Men for all del, det er lov å være ute av form. Håper han finner formen og selvtilliten raskt i langsjakken, og at han kommer godt i gang. Mitt inntrykk er at de (få) gangene han har tapt første runde er de han har "tiltet" i (inklusive denne gangen og i Norway Chess da han tapte første runde på tid).

• Like 1

10 timer siden, ArcticStones skrev:

Tør jeg foreslå en ny tråd for Sinquefield Classical?

Vær så god! :)

(Alle har tilgang til å starte nye tråder, så vidt jeg vet. Det trenger jo ikke være avanserte åpningsinnlegg, selv om vi tidligere har blitt bortskjemt av Sjakkspira. ;))

• Like 3

Erling Svensen    185
På 15.8.2019 den 15.24, JEB skrev:

Veldig bra summert opp AS. Kunne ikke vært mer enig!

Greit å prøve ulike varianter - agressivt, passivt, raskt, intuitivt, "you name it" for å finne flyt, men jeg blir oppgitt over holdningen. Og spesielt når det blir spilt varianter som åpenbart viser at du gir blanke. Du spiller ikke skolematten på dette nivået og tror du ikke blir straffet. Det er respektløst. 

Her er vi nok uenige. Magnus taper ikke med vilje. Det er ingen som tror det? Hadde han gjort det  så ville det vært respektløst.  Men i dette tilfellet så prøver han ulike ting for å få tilbake initiativet. Å gjøre uventede ting (skolematten)   er risikabelt, men også veldig overraskende og kan gi en psykologisk fordel. Han ga opp å vinne turneringen, men for å underholde seg selv så prøvde han seg på noen crazy åpninger. Det synes jeg er greit, og mer enn det. Faktisk ganske publikumsvennlig. 

ArcticStones    299

Kan noen starte en ny tråd for Sinquefield Classical?

(Jeg vet at Insan sa at jeg var velkommen til å gjøre det selv, men jeg har ikke fått det til når jeg har prøvd.)