Sesse 367 Report post Posted August 11, 2019 Jeg er litt mer optimistisk på Magnus' vegne akkurat nå. Han står helt klart dårlig, men han kan klare å skvise ut en remis med litt flaks. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 Nå er det kliss tapt (27 trekk) Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 Magnus ventet til trekk 39 før han ga seg. Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted August 11, 2019 Dette var et begredelig part. Snakk om knust bondestruktur! Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 Da har Magnus muligheten til å gjøre noe med stillingen! Nå spiller han mot Aronian, som leder. Ved seier vil Magnus være helt i ryggen på Aronian, og ingen av de andre spillerne vil være langt foran. Så dette er et viktig parti. Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted August 11, 2019 huff. Hva er det som skjer? MC hadde en fin +1.5 og så nå, noen få trekk senere er det -3.9 Aronian har riktignok liten tid, men han taper vel ikke dette? Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted August 11, 2019 To tap på rad .... Når skjedde det sist? Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted August 11, 2019 Han gikk glipp av Re4+, som gjør linjen uspillelig. Tanken er at gaffelen med påfølgende avdekkersjakk skal være for farlig, men avdekkersjakken blir ikke farlig overhodet fordi den møtes av en motsjakk. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted August 11, 2019 og der ble det 0-1.. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 Nei, og nei. Det var jo akkurat motsatt av det som skulle skje. Det blir ikke lett å ta igjen Aronian nå. Selv om mye kan skje i lynsjakken. Vi er enda ikke halvveis ... Share this post Link to post Share on other sites
Jo Bo 157 Report post Posted August 11, 2019 0-1 ☹ MC er tydeligvis fullstendig ute av form ! Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 21. Nh4 er vel rett og slett et forferdelig svakt trekk? Hva overså Magnus? Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted August 11, 2019 1 minutt siden, Gegga skrev: 21. Nh4 er vel rett og slett et forferdelig svakt trekk? Hva overså Magnus? Re4+. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 Caruana vinner i hvert fall ikke den stillingen han har. Vi kan jo håpe han taper, slik at Magnus ikke har så mange spillere å ta igjen med mange poeng. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 5 minutter siden, Sesse skrev: Re4+. Ja, jeg tenkte på den. Men det er jo et VELDIG opplagt trekk? Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted August 11, 2019 1 minutt siden, Gegga skrev: Ja, jeg tenkte på den. Men det er jo et VELDIG opplagt trekk? Tipper han ikke regnet varianten, bare så dobbeltsjakkmønsteret og forkastet den. Det er ganske vanlig, spesielt i et så raskt parti. Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted August 11, 2019 Uansett, 4 seire og en remis hittil på Aronian. Imponerende! 1 Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted August 11, 2019 2 minutes ago, JEB said: Uansett, 4 seire og en remis hittil på Aronian. Imponerende! Ja, all ære – og ubestridt turneringsledelse – til Aronian. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted August 11, 2019 1 time siden, Sesse skrev: Tipper han ikke regnet varianten, bare så dobbeltsjakkmønsteret og forkastet den. Det er ganske vanlig, spesielt i et så raskt parti. Enig, ved første øyekast synes jeg stillingen ser vunnet ut for hvit etter at han har tatt svart dronning med sjakk og med trussel mot begge de svarte tårnene på én og samme tid. Jeg synes ikke det er veldig rart om han lot være å studere den varianten veldig inngående. Dette må jo vinne ... eller? Når man først har kommet så langt, fremstår selvsagt 23...Re4+ relativt opplagt for svart siden det blokkerer sjakken, redder unna det ene tårnet hans og gir ham tid til å flytte det andre. Men ut fra en helt overflatisk vurdering har jo hvit fortsatt materiell overvekt, og svarts tårn på 4.-raden har satt seg selv inn i en binding. Den umiddelbare tanken min er fortsatt at hvit står best - inntil jeg ser nøyere etter og oppdager at hvits springer mangler fluktfelt. På dette nivået må selvfølgelig manøveren 20. Bh7+ Kh8 21. Nh4 regnes som en bukk. I hurtigsjakk er jeg likevel ikke voldsomt overrasket over at selv verdensmesteren overser noen nyanser og ikke innser at denne varianten må regnes helt til bunns. 1 Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted August 11, 2019 Remis. Usedvanlig mager fangst i kveld.... Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted August 11, 2019 Og da ble det remis i siste parti for dagen, ja. Ikke bra nok, dessverre. Aronian spilte også remis. Mens Caruana plutselig vant ... 65. Qa3 bør ikke være mulig, selv med 3 sekunder igjen på klokken. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted August 11, 2019 Ikke minst vant MVL, som nå har 9 av 12 og kun ligger ett poeng bak Aronian. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted August 12, 2019 (edited) Jeg fikk ikke sett de to siste partiene i går. Men det gikk ikke så bra ser jeg. Håper på en bedre dag i dag Edited August 12, 2019 by Sjakkspira Share this post Link to post Share on other sites
Evig Optimist 34 Report post Posted August 12, 2019 Magnus gjorde dette bare for å skape kunstig spenning i turneringen... Har fortsatt tro på turneringsseier. 1 Share this post Link to post Share on other sites