Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

2019 Saint Louis Rapid & Blitz

Recommended Posts

Sesse    367

Jeg er litt mer optimistisk på Magnus' vegne akkurat nå. Han står helt klart dårlig, men han kan klare å skvise ut en remis med litt flaks.

Gegga    471

Da har Magnus muligheten til å gjøre noe med stillingen! Nå spiller han mot Aronian, som leder.

Ved seier vil Magnus være helt i ryggen på Aronian, og ingen av de andre spillerne vil være langt foran.
Så dette er et viktig parti.

Sesse    367

Han gikk glipp av Re4+, som gjør linjen uspillelig. Tanken er at gaffelen med påfølgende avdekkersjakk skal være for farlig, men avdekkersjakken blir ikke farlig overhodet fordi den møtes av en motsjakk.

• Like 1

Gegga    471

Nei, og nei. Det var jo akkurat motsatt av det som skulle skje.

Det blir ikke lett å ta igjen Aronian nå. Selv om mye kan skje i lynsjakken.

Vi er enda ikke halvveis ...

Gegga    471

Caruana vinner i hvert fall ikke den stillingen han har. Vi kan jo håpe han taper, slik at Magnus ikke har så mange spillere å ta igjen med mange poeng.

Sesse    367
1 minutt siden, Gegga skrev:

Ja, jeg tenkte på den. Men det er jo et VELDIG opplagt trekk?

Tipper han ikke regnet varianten, bare så dobbeltsjakkmønsteret og forkastet den. Det er ganske vanlig, spesielt i et så raskt parti.

1 time siden, Sesse skrev:

Tipper han ikke regnet varianten, bare så dobbeltsjakkmønsteret og forkastet den. Det er ganske vanlig, spesielt i et så raskt parti.

Enig, ved første øyekast synes jeg stillingen ser vunnet ut for hvit etter at han har tatt svart dronning med sjakk og med trussel mot begge de svarte tårnene på én og samme tid. Jeg synes ikke det er veldig rart om han lot være å studere den varianten veldig inngående. Dette må jo vinne ... eller?

Når man først har kommet så langt, fremstår selvsagt 23...Re4+ relativt opplagt for svart siden det blokkerer sjakken, redder unna det ene tårnet hans og gir ham tid til å flytte det andre. Men ut fra en helt overflatisk vurdering har jo hvit fortsatt materiell overvekt, og svarts tårn på 4.-raden har satt seg selv inn i en binding. Den umiddelbare tanken min er fortsatt at hvit står best - inntil jeg ser nøyere etter og oppdager at hvits springer mangler fluktfelt.

På dette nivået må selvfølgelig manøveren 20. Bh7+ Kh8 21. Nh4 regnes som en bukk. I hurtigsjakk er jeg likevel ikke voldsomt overrasket over at selv verdensmesteren overser noen nyanser og ikke innser at denne varianten må regnes helt til bunns.

• Like 1

Gegga    471

Og da ble det remis i siste parti for dagen, ja. Ikke bra nok, dessverre.

Aronian spilte også remis. 

Mens Caruana plutselig vant ... 65. Qa3 bør ikke være mulig, selv med 3 sekunder igjen på klokken.

Sjakkspira    523

Jeg fikk ikke sett de to siste partiene i går. Men det gikk ikke så bra ser jeg. :(

Håper på en bedre dag i dag 

Edited by Sjakkspira