Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

2019 Saint Louis Rapid & Blitz

Recommended Posts

Dette blir et relativt kort førsteinnlegg:

Det er ti deltakere, som jeg ganske subjektivt vil dele i tre grupper:

• Magnus Carlsen og Maxime Vachier-Lagrave, som vel må regnes som favoritter.
  • Fabiano Caruana, Shakhriyar Mamedyarov, Ding Liren, Levon Aronian og Sergey Karjakin, som alle kan vinne hvis formen virkelig sitter.
  • Leinier Dominguez, Yu Yangyi og Richard Rapport, som vil overraske meg hvis de havner i tetstriden.

Turneringen spilles 10.-14. august, uten hviledag. De starter med tre dager hurtigsjakk (tre partier per dag, 25 min + 10 s ekstratid per trekk), etterfulgt av to dager lynsjakk (ni partier per dag, 5 min + 3 s). De starter kl. 13 lokal tid, dvs. kl. 20 norsk tid.

Les mer på turneringens hjemmeside.

Både Chess24 og ChessBomb overfører trekk. Vi krysser som alltid fingrene for at også analysis.sesse.net overfører og analyserer.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 4

Sesse    367

Det beste med å drive en sjakkside er at hvis du ikke helt vet når Magnus spiller, kommer det kjapt epost for å minne deg på det… :-)

• Like 5

ArcticStones    299
13 hours ago, Jørgen Johansen said:

Nok en gang er Magnus (med rette?) misfornøyd med med sitt spill en dag  der han ligger på delt andreplass.

Første parti mot Liren var definitivt en skuffelse. Jeg ble lettet da Magnus tok serier i de neste to partiene, selv om det ikke skjedde knirkefritt. Det resulterte som du sier at han så langt deler andreplassen.

Mine gratulasjoner til Levon Aronian! Imponerende med perfekt score første dag: 3,0 / 3.

Skal bli spennende å se om lommedølingen tar seg selv i nakkeskinnet og høyner partikvaliteten i dag. Det tror jeg han gjør!
Og jeg krysser fingrene og håper at Sesse er med og gir oss dype tørrfisk-evalueringer fra første trekk!

Edited by ArcticStones

Sesse    367

Hvis noen vet når det starter norsk tid, så skal jeg prøve å være med… :-)

Jeg driver og ser på ny maskinvare til analysis.sesse.net nå (jeg antar det blir handling rundt VM 2020, altså om ca. et års tid). Stakkars lønnskontoen min :-)

• Like 2

Sesse    367
1 time siden, ArcticStones skrev:

Det er på høy tid at PlayMagnus og Offerspill Sjakklubb gir deg et heftig stipend! Seriøst.

Det er egentlig ganske fint å være uavhengig—det å ta imot penger gjør det plutselig til en jobb og ikke en hobby. (Rett nok en dyr hobby!) Det som hadde vært veldig interessant var om man fikk kontakt med noen i Intel eller AMD, for det å donere hardware for dem er fryktelig billig i forhold til for alle andre. (Jeg har hørt et tall på at en serverprosessor koster Intel ca. 20 kroner å lage i marginalkost; resten av prisen er kostnaden av å utvikle prosessoren og å bygge fabrikkene.) Men det er jo sikkert veldig mange som banker på dørene deres og vil ha hardware.

Gegga    471

Dårlig start mot Caruana. Stillingen er meget vanskelig, med elendig bondestruktur.

Men det er mulig å redde det, selv om fordelen er 1,24 for Caruana, etter 22 trekk.

Gegga    471
4 timer siden, Sesse skrev:

Stakkars lønnskontoen min :-)

Hva med en sånn crowd-funding? Du kan jo si at du ønsker å oppgradere, og at det derfor kan være trivelig om du får dekket litt.

Dersom vi alle betaler noen tiere, så blir det jo litt penger av det? Og dersom du "kun" får inn kr 1.000,- på den måten, så bidrar jo det også ...

Sesse    367
3 minutter siden, Gegga skrev:

Dårlig start mot Caruana. Stillingen er meget vanskelig, med elendig bondestruktur.

Men det er mulig å redde det, selv om fordelen er 1,24 for Caruana, etter 22 trekk.

Men hva har Magnus å spille på? Det er ikke tydelig at han har noe som helst fordel i stillingen her.

Gegga    471

... men etter 24 trekk, ser det rett og slett ut som det skal bli et VELDIG vanskelig sluttspill, som Caruana bør vinne 19 av 20 ganger.

Sesse    367
1 minutt siden, Gegga skrev:

Hva med en sånn crowd-funding? Du kan jo si at du ønsker å oppgradere, og at det derfor kan være trivelig om du får dekket litt.

Dersom vi alle betaler noen tiere, så blir det jo litt penger av det? Og dersom du "kun" får inn kr 1.000,- på den måten, så bidrar jo det også ...

Samme problem—idet man tar penger, lager man en forventning om at tjenesten skal finnes og bli bedre.

Sånn for ordens skyld; du snakker om hardware oppimot 100 000 kroner, muligens litt over, avhengig av akkurat hva man skal kjøpe og når.