Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

2019 Croatia Grand Chess Tour

Recommended Posts

Gegga    471

26. juni - 8. juli spilles Croatia Grand Chess Tour i, nettopp, Croatia ...

Deltakere:

Magnus Carlsen
Vishy Anand
Levon Aronian
Fabiano Caruana
Ding Liren
Anish Giri
Sergey Karjakin
Shakhriyar Mamedyarov
Hikaru Nakamura
Ian Nepomniachtchi
Wesley So
Maxime Vachier-Lagrave

Offisiell side:

https://grandchesstour.org/2019-grand-chess-tour/2019-croatia-grand-chess-tour

Med 12 deltakere blir det altså noe så sjeldent som 11 runder med langsjakk i denne turneringen.

• Like 4

JEB    486

Spent på formen til Magnus, og hvordan han takler styret mht at 

a) han hinter at han kanskje ikke vil spille om VM-matchen spilles i Stavanger

b) han mener det er et svik om Sjakkforbundet sier nei til 50 millioner-avtalen med et betting-selskap

Punkt b er kanskje ikke så viktig for de utenlandske journalistene, men om han ikke vil forsvare tittelen .... Liker ingen av delene. Synes han misbruker sin posisjon til i praksis å forsøke å presse gjennom viljen sin. Ikke særlig demokratisk - som suveren verdensmester legger du ikke bare én stemme i potten med slike utspill. Må få si sin mening, men du kaller ikke de som mener noe annet for svikere.

PS Dette er ikke tråden til å diskutere dette - men er som sagt spent på hvordan det påvirker innsatsen i turneringen. Lykke til Magnus!

• Like 1

Det vil sannsynligvis også bli bråk av at Magnus nå prøver å kjøpe seg innflytelse i sjakkforbundets beslutning: Carlsen-klubb betaler for nye medlemmer – skal stemme for omstridt bettingavtale

At han har meninger er fair nok, men å bruke økonomiske muskler for å påvirke en beslutning tyder ikke på et veldig demokratisk sinnelag. I praksis kan nå tusen personer som aldri noensinne har spilt sjakk, men som er for å oppheve spillmonopolet, melde seg inn i sjakkforbundet gratis, kun for å få sjakkforbundet til å skrive under på Kindred-avtalen. Trist ...

• Like 2

Jepp, reaksjonene er i ferd med å komme: Saken på NRKs nettsider utvides. Atle Grønn sier at «Det er ikke sånn et medlemsdemokrati foregår», mens Eirik Gullaksen sier at «Det er svært uheldig for norsk sjakk».

På Twitter sier Bae at han er målløs.

Tarjei: 

• Like 2

Gegga    471

Ganske hårreisende. Ikke helt demokratisk, kanskje?

https://www.vg.no/sport/i/qLVv0e/carlsens-nye-sjakklubb-betaler-for-nye-medlemmer-han-vil-kuppe-kongressen

De fleste mediene kaster seg på. Dette vil nok bli diskutert av folk som jobber med jus og etikk. 
Jeg antar at de fleste er enige at dette IKKE er demokratisk, samme hvilken side man sympatiserer med.

Magnus må jo havne på kollisjonskurs med de aller, aller fleste nå?
Jeg vil anta at både styret i Norges Sjakkforbund, samt profilerte sjakkpersonligheter må gå ut uttrykke sin motstand mot dette?

• Like 1

Sesse    367

Er det noen sjakklubb der ute som mangler akkurat ett medlem for å få et delegat til, og som er mot Kindred-avtalen? Kanskje jeg skulle melde meg inn…

Jo Bo    157

Betting avtale eller ikke ... de får nå bare styre på ;)
Personlig er jeg mer interessert i turneringen i Zagreb som starter med Giri - Carlsen i morgen kl.16:30
Heia Magnus ! 9_9

Sesse    367

Ja, jeg har vært litt sløv i dag—vi har løpt stafett med jobben, og da kommer alt annet litt i andre rekke. =) Så holdt på å glemme det.

Sjakkspira    523

Noen som vet reglene for tidskontrollene  i denne turneringen? 

Edit: Fant det ut selv.

Time control : 130 minutes, with a 30-second delay from move one.

Edited by Sjakkspira

Gegga    471
2 timer siden, Sesse skrev:

Ja, jeg har vært litt sløv i dag—vi har løpt stafett med jobben, og da kommer alt annet litt i andre rekke. =) Så holdt på å glemme det.

Har også vært litt sløv i dag. Kona fødte 15 min før midnatt. Sjakken kom i andre rekke her også...

Men jeg er nok innom her litt og følger med. :-)

• Like 4

JEB    486
22 minutter siden, Gegga skrev:

Har også vært litt sløv i dag. Kona fødte 15 min før midnatt. Sjakken kom i andre rekke her også...

Lov å være litt sløv da Gegga  :-)  gratulerer med datter !

• Like 2

Erling Svensen    185
1 time siden, Gegga skrev:

Wow. Gratulerer Gegga! Det er ikke mye som blir større enn en barnefødsel. 

• Like 2

Gegga    471

Tusen takk. :-)

Kjekt at det er litt kommentarer her inne, som man kan lese gjennom etterpå. Når Sesse er live, og Chess24 sender, er det jo en del å følge med på. Men alltid kjekt med kommentarer og diskusjon her inne. :-)