Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Altibox Norway Chess 2019

Recommended Posts

Jeg tar sjansen på å svare for Sesse, så får han heller korrigere: ^_^

Ja, han har en maskin (vel, en gruppe med CPU-er) som regner på beste trekk. Da blir det en dyp analyse (38 halvtrekk i bildet over). Det vises i den øverste linjen (PV, dvs. primary variation).

En annen maskin (dvs. gruppe CPU-er) regner på alle mulige trekk (det som kalles multi-PV i bildet - men som like gjerne kunne ha vært kalt omni-PV). Da når ikke analysene like dypt (d27 betyr 27 halvtrekk i bildet over), men man får direkte sammenlignbare tall for hvert mulig trekk.

Dermed kan man se at 15.h4 regnes som beste trekk på stor dybde. Men også at det er mange andre trekk som må regnes som omtrent like gode - i alle fall ut fra hva som er mulig å bedømme på lavere dybde. 

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1
  • Thanks 1

Grischuk er seg selv lik og bryr seg lite om faren for å havne i tidsnød. Han har nå tenkt mer enn 25 min på ett trekk. Men ... denne gangen justeres ikke klokkene ved trekk 40!

Kan han overleve den type tidsnød hvis Magnus har godt med tid igjen?

Sesse    367

Bare så folk ikke ringer meg ned: Det er sporadisk nedetid på analysis.sesse.net fra 20:00 i dag. Forhåpentligvis blir det ikke mange minuttene, men det kan godt være dere rett og slett mister hele resten av partiet.

• Like 1
  • Sad 3

Jo Bo    157
41 minutter siden, Sesse skrev:

Bare så folk ikke ringer meg ned: Det er sporadisk nedetid på analysis.sesse.net fra 20:00 i dag. Forhåpentligvis blir det ikke mange minuttene, men det kan godt være dere rett og slett mister hele resten av partiet.

Det står 20CET som vel er 21 norsk tid

Jo Bo    157
14 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Sesse henger nå, så da var det vel kl 2000 norsk tid han mente. 

Ja, det var vel 20.00 norsk tid han mente.:(

Men fordelen øker på ChessBomb 9_9

Gegga    471

Kjekt at det er litt aktivitet her inne. :-) Hva synes vi om Armageddon? Tabellen blir jo ikke VELDIG annerledes. Og det er jo veldig spennende med Armageddon?!

Sesse    367
3 timer siden, Erling Svensen skrev:

Sesse henger nå, så da var det vel kl 2000 norsk tid han mente. 

Jeg glemte at vi var i sommertid, ja. Og det ble mer nedetid enn jeg hadde håpet, men sånn er nå ting.

Og jeg har fortsatt ikke funnet ut av om jeg skal til Stavanger eller ikke. Burde bare gjort et hotellsøk, men…

JEB    486
8 timer siden, Gegga skrev:

Kjekt at det er litt aktivitet her inne. :-) Hva synes vi om Armageddon? Tabellen blir jo ikke VELDIG annerledes. Og det er jo veldig spennende med Armageddon?!

Tarjei har postet stillingen med Norway Chess sin nye poengfordeling og vanlig (og i tillegg tatt med hockey), og rekkefølgen er mer eller mindre lik etter tre runder. Jeg tror ikke nødvendigvis at de bare ville ha ned antall remiser, men når det først blir det får en topp underholdning med Armageddon. Jeg synes både dette og tidsreglene har gjort det veldig morsomt. Om alle spillerne synes det er noe annet. "Brød og sirkus til folket!"

• Like 1

Enhver regelendring i hvilken som helst idrett blir alltid kritisert av mange av de som har "vokst opp" med det gamle. V-stil i skihopp, sprint i langrenn, plastski, "Dez Bryant rule" i NHL, flere eller færre lag i fotballens divisjoner, kameraer for å avgjøre i fotball,....  De fleste av oss må vel tilstå at majoriteten av endringene har vært positive når støvet etter kranglene har lagt seg. 

Når NRK og TV2 går i spissen for å gjøre sjakk publikumsvennlig så er det vi i disse dager ser i Stavanger viktige eksperiment i å finne gode løsninger. Norge har, med Magnus sin posisjon, en unik mulighet til å skape noe nytt på dette feltet. Om det går å eksportere vet jeg ikke. Sikkert ikke i sin helhet, men mange elementer kan sikkert brukes i andre land også.

Magnus sin rolle er jo unik, men den er et produkt av spilleren/mennesket Magnus OG medias dekning av hans spill. Vekselvirkningen har skapt større kjendisstatus for Magnus OG store skarer som følger med via diverse plattformer. Uten medias sating; ingen superkjendis. Uten store ressurser fra medias side, ingen "superkjendis Magnus".

I dette perspektivet er tidsbruken og spillernes tilgjengelighet viktig. Når sjakk VM pågikk over måneder i lukka røykfylte rom uten direktesending kan det sammenlignes med 50 km langrenn der det kun var publikum ved start og mål; og løperne tok pauser på Blankvannsbråten for å spise havresuppe underveis.

Er allt bare bra med økende fart og store tilskuerskarer? Jeg tror det, men det kan være at visse sjakk-kvaliteter i spillet faller bort. Computeranalysenes påvirkning er nok langt større. Og når du kan kjøpe maskin og programvare som kan kjøre AlfaZero for noen tusenlapper kommer det en ny revolusjon. Da er det kanskje en trøst i å vite at det finnes flere lovlige trekk/posisjoner i sjakk enn det finnes atomer i det synlige universet...

• Like 4

Jeg synes dette i hovedsak er bra! Andre turneringer er avhengig av enten en snill stat, eller rike velgjørere. Skal sjakk fungere for et større publikum må man gjøre noe og da må man prøve seg litt fram. Synes dette ser lovende ut, bedre enn de turneringene som bare går for hurtig/lynsjakk (London). 

Hva har vært prøvd: 3p for seier, skrifteboks, Sofiaregler / remisforbud, pengepremier for seire, tiebreak, rare tidskontroller, pulsklokke, knock out, obligatorisk spillerkommentering og nå armaggeddon.  

Jeg synes dette er fint! Hvis Carlsen spiller et jevnt sluttspill i 3 timer, er det fint om publikum har noe å glede seg til på slutten.... Så kan man selvfølgelig justere. 

• Like 1

Erling Svensen    185

jeg tror også dette blir bra, men at det kanskje også er litt for tidlig å evaluere. Det er åpenbart at spillerne trenger tid på å bli vant til dette.  Tror også det er viktig å huske at det er 2 store endringer på en gang; at de spiller uten incrementer de første 40 og at det er så mange poeng som avgjøres ved armageddon. Jeg synes det er gøy at vi får en avgjørelse (ikke minst siden det er nesten alltid er en fordel for Magnus sin måte å spille på), men er mer usikker på det å spille uten incrementer. De kan god være korte, men ikke så lite at det blir umulig å flytte brikkene fort nok. Aronian og Grischuk sitt armageddon parti var ikke noe god reklame for konseptet synes jeg. men ok, det er kanskje bare et spørsmål om tid før de tilpasser seg. 

– Jeg har hatt forferdelige netter her. Vi er så langt nord at solen kommer inn vinduet klokken fire. Da får jeg ikke sove, jeg aner ikke hvordan vi skal få det mørkt her, sier Vishy Anand til NRK.

https://www.nrk.no/sport/sovnproblemer-for-carlsens-rivaler_-_-det-er-forferdelig-1.14579732

Kan ikke noen av dere som er plass kjøpe en rulle aluminiumsfolie og litt tape til ham? Det gjorde susen for meg og mine utenlandske studenter da jeg jobba på universitet i Tromsø for 20 år siden.

Edited by Jørgen Johansen
  • Like 1

Blendingsgardiner hadde de allerede under krigen. Litt overrasket at disse som har spilt her i flere år ikke har kommet opp med noen kreative løsninger? Dette må da være mulig å ordne?

ArcticStones    299

«Jeg har hatt forferdelig netter her. Vi er så langt nord at solen kommer inn vinduet
klokken fire. Da får jeg ikke sove, jen aner ikke hvordan vi skal få det mørkt her.»

–– Vishwanathan Anand

Dette er nettopp som om min kjære amerikanske kone skulle ha sagt det! Da hun ble med på Norges-besøk, hadde hun store søvnproblemer. Spesielt siden jeg ikke hadde blendegardiner på Velux-vinduene i loftsleiligheten min i Bergen!

Edited by ArcticStones

2 minutes ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Ta litt Zalo på ruten, så kleber folien seg fast uten teip og kan bli hengende i månedsvis, men er samtidig lett å få av. 

Verden går framover! ;-)

Nå som Magnus har vunnet alt han stilt opp i dette året er det ikke urimelig å tro at respekten for hans spill igjen romsterer inne i hodet på motspillerne. Jeg har en følelse av at dette nå er en faktor, slik det var for 4-5 år siden. Det er en naturlig reaksjon når 2900 igjen diskuteres. Kan vel sees på som en ekstra bonus som oppveier noe av det negative ved å ligge så langt foran på ratingen. Det er vanskelig å tjene mange poeng, men motstandernes "redsel" får en positiv effekt.

• Like 1

Erling Svensen    185

20 trekk og Sesse sier +2.79!  Det er jo lovende. Mye av det skyldes at løperen til Mamedyarov er parkert på h8 og kan ikke annet. Kanskje typisk for Magnus at han greier å passivisere motstanderes offiser.  Nå skal Magnus finne Rb7 og det er jo ikke umulig?

• Like 1