Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Altibox Norway Chess 2019

Recommended Posts

Nytt i år: Remis fører til Armageddon (mer om det under).

Spillere
1. Magnus Carlsen (Norge – 2862– 2869 –2954)
2. Fabiano Caruana (USA – 2816 – 2813 – 2804)
3. Shakhriyar Mamedyarov (Azerbajian – 2781 – 2810 – 2757)
4. Ding Liren (Kina – 2805 – 2760 – 2773)
5. Maxime Vachier-Lagrave (Frankrike – 2780 – 2800 – 2933)
6. Viswanathan Anand (India – 2774 – 2733 – 2747)
7. Alexander Grischuk (Russland – 2772 – 2738 – 2750)
8. Levon Aronian (Armenia – 2762 – 2695 – 2827)
9. Wesley So (USA – 2754 – 2801 – 2744)
10. Yangyi Yu (Kina – 2739 – 2784 – 2724)

(Tallene i parentes er henholdsvis klassisk ELO-rating, hurtigrating og lynrating per 1. mai.)

Datoer og klokkeslett
Turneringen spilles i utgangspunktet 4.–14. juni, med oppstart kl. 17 hver dag (men det kan bli omkamp 15. juni). Det er fridager etter hver tredje runde, dvs. fredag 7. juni og tirsdag 11. juni.

Spilleopplegg
Alle møter alle én gang – eller to hvis det blir remis: Remis i hovedpartiet fører direkte til et Armageddon-parti. Vinner man hovedpartiet får man 2 poeng. Remis gir 1,5 hvis man vinner Armageddon-partiet, eller 0,5 hvis man taper det. Det er altså umulig å få 1 poeng på en runde.

Betenkningstid i hovedpartiet er 120 min. Klokken stilles ikke, men etter trekk 40 får spillerne 10 sekunders tilleggstid per trekk. Det kan ikke avtales remis før trekk 30.

I Armageddon-partiene får hvit 10 min, og svart får 7 min. Klokken stilles ikke, men etter trekk 60 får spillerne 3 sekunders tilleggstid per trekk. Hvis partiet ender remis, tilkjennes svart seieren.

Komplette regler finnes her.

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 3
  • Thanks 1

Gegga    471

Får ikke fulgt med så mye i dag. Men håper det blir noen spennende partier! Vi får i hvert fall 5 avgjorte partier, såpass er sikkert!

• Like 1

Ja, det var så mye jeg rakk å skrive før det ikke lenger var lov å redigere innlegget. :)

Men jeg kan legge til at hvis to spillere deler førsteplass på poeng, spilles det lynsjakk 14. juni for å avgjøre vinneren (3 min og 2 sekunders tilleggstid). Hvis mer enn to spillere deler førsteplass på poeng, blir det en lynsjakkturnering 15. juni.

Noen lenker verdt å merke seg:

- analysis.sesse.net – dyp, live Stockfish-analyse av Magnus' partier
- Arrangørenes nettside
- Chess24 live trekkoverføring
- ChessBomb live trekkoverføring
- TV2s nettsending (Sumo, for abonnenter)
- Twitch livesending der Yasser Seirawan og Aman Hambleton kommenterer
- Twitch livesending der Hikaru Nakamura kommenterer

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 2

zuzubolin    92

følger med sendinga på twich:

https://www.twitch.tv/chessbrah

Yasser Seirawan: "I wonder how Kasparov would do in the 960 WC where he has to toss away his opening preperations. He can't just prepare his opponent off the board. Magnus is the player who's happy to do do that." (fritt etter minne). Yasser er full av sjakkhistorie og ganske underholdende å høre på.

• Like 2

Sjakkspira    523

I fall noen ikke er klar over det så viser de partiene på tv. Tv2 sport2. Med Hammer, Lie og Lahlum. Eller man kan se på sumo med abonnement hvis man vil slippe reklamepauser.

Edited by Sjakkspira

zuzubolin    92

Skulle gjerne fulgt Lahlum & Co. men kasta ut Riks-TV for ett års tid siden. Brukte det så lite og syntes ikke det var verd pengene.  Eneste gangen jeg har savna det er akkurat nå :-)

Edited by zuzubolin

Sjakkspira    523
12 minutter siden, zuzubolin skrev:

Skulle gjerne fulgt Lahlum & Co. men kasta ut Riks-TV for ett års tid siden. Brukte det så lite og syntes ikke det var verd pengene.  Eneste gangen jeg har savna det er akkurat nå :-)

Bruker ikke tv noe særlig selv. Streamer det meste. Men internett derimot er jeg avhengig av. Og bare get leverer det her jeg bor. Da de setter opp prisene hinsides ved bare bredbånd uten tv er det like greit å ha begge deler for meg. Hadde ikke tv før jeg flyttet hit faktisk. :) 

• Like 1

JEB    486

Magnus brukte veldig lang tid, men fant beste trekk: Ba3. Bra Magnus!

Edit: Men så valgte han å gå til b5 i stedet for h5 med dronningen... +0.16 nå

Edited by JEB

Jo Bo    157

ARONIAN -GRISCHUK 1-0 etter Armageddon

Mame - Caruana 1-0 etter Armageddon

Edited by Jo Bo
.

JEB    486

Morsomt at Jon Ludvig på tv-sendingen kalte Aronian for fullstendig uprofesjonell mht tidsbruk da det var 30 trekk igjen - og så vant han til slutt dramaet på tid :-)

JEB    486

Hører noen sier at dette med Armageddon er en fiasko siden det likevel ble 5 remis. Jeg er uenig. Stor underholdningsverdi, og vi får skilt spillerne etterhvert. Dog, det kan jo bli mer underholdning enn rettferdighet, og det kan hende det blir frustrerende etterhvert. Jeg gleder meg ihvertfall stort til å si dette live til helgen.

• Like 2

Jo Bo    157

Magnus gikk ned 1.5 poeng på Liveratingen i dag etter remis mot Anand.

Det betyr at selv om han vant armageddon har det ikke noe å si for Liveratingen.  Så Magnus må satse på å vinne FØR armageddon partiene.

Gegga    471

Det er vel slik at man ikke får sett sendingen med Judit og Anna med norsk IP-adresse? I så tilfelle kan chessbase.com være en trøst, dagen derpå.

I denne artikkelen på chessbase.com finner man video fra sendingen. Jeg har ikke sett det enda.
Setter det på nå, og det holder jo å høre lyden, for det meste. Men kjekt å høre hvordan de evaluerer partiene, og hva de sier om Norway Chess.

Jeg hentet for øvrig Judit Polgar på flyplassen på søndag, og det var riktig så hyggelig. Veldig hyggelig og jordnær!
Men det er veldig få av sjakkstjernene som ikke er det, må jeg legge til. :-)

Jeg fikk naturligvis en signatur av henne, på baksiden av sjakkbrettet mitt. Der har også Kasparov, Short, Yasser Seirawan og noen andre signert.
På fremsiden har samtlige (23?) spillere som har deltatt i Norway Chess signert. Tipper det er eneste sjakkbrettet med samtlige signaturer. :-)

• Like 4