Gegga 471 Report post Posted May 8, 2019 Grei 1. dag! 1 Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted May 8, 2019 8 timer siden, Jørgen Johansen skrev: Og hvor har du Nakamura? Au da. Han hadde jeg plassert på topp 3 før turneringen startet, hvis jeg bare hadde husket å nevne han ... 1 Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted May 9, 2019 15 timer siden, zuzubolin skrev: Magnus må ha sett allerede ved dronningbyttet at knekten ville bli fanget? Edit: La meg omformuler det til: Magnus må ha sett allerede ved dronningbyttet at han hadde mulighet til å fange knektent? Og "knekten" er det samme som hesten eller springeren, eller? :-) Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted May 9, 2019 Her er en liten sak fra første dag i Grand Chess Tour. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted May 9, 2019 11 minutes ago, Tarjei said: Her er en liten sak fra første dag i Grand Chess Tour. «Carlsen misset sjansen til å legge presse på Nakamura med 19.Td3!, og partiet ebbet ut i remis ved et likt dronningsluttspill.» Kan du belyse de strategiske og taktiske beveggrunnene bak Td3? (Magnus valgte som kjent Dd2, og fordelen forduftet.) På meg virkjer Td3 langt fra åpenbart! Jeg spillte igjennom Td3-linjen som Sesse foreslo, og må innrømme at jeg ikke skjønte den. Kan du/noen forklare Td3 nærmere? Share this post Link to post Share on other sites
Tarjei 103 Report post Posted May 9, 2019 6 minutter siden, ArcticStones skrev: På meg virkjer Td3 langt fra åpenbart! Jeg spillte igjennom Td3-linjen som Sesse foreslo, og må innrømme at jeg ikke skjønte den. For det første, så forhindrer han jo mattrusselen med La2. Samtidig er jo Td3 et trekk som aktiviserer begge tårnene, i og med at Th1-e1 også blir en mulighet. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted May 9, 2019 Skal tror hvorfor Sesse viser Nepo mot Amin og Ikke Karjakin mot Carlsen? Noe automatiseringsgreier? Men jeg trodde trekkene ble tastet manuelt? Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted May 9, 2019 Ble litt skremt når jeg kom inn. Sesse viser +5.30, men "feil" parti. Puh .... Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted May 9, 2019 Akkurat nå, Erling Svensen skrev: Skal tror hvorfor Sesse viser Nepo mot Amin og Ikke Karjakin mot Carlsen? Noe automatiseringsgreier? Men jeg trodde trekkene ble tastet manuelt? Kanskje fordi Nepo-Amin ser ut til bli ferdig før de andre partiene har kommet noe særlig i gang? Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted May 9, 2019 Chessbomb mener Karjakin gjorde en tabbe nå 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jørgen Johansen 185 Report post Posted May 9, 2019 2 minutes ago, JEB said: Chessbomb mener Karjakin gjorde en tabbe nå "Alle" mener det samme! 1 Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted May 9, 2019 18 minutes ago, Erling Svensen said: Kanskje fordi Nepo-Amin ser ut til bli ferdig før de andre partiene har kommet noe særlig i gang? Sesse er nå oppdatert. Viser Carlsen–Vachier-Lagrave. /s Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted May 9, 2019 1 minutt siden, ArcticStones skrev: Sesse er nå oppdatert. Viser Carlsen–Vachier-Lagrave. /s Det var jo rart siden han spiller mot Karjakin? Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted May 9, 2019 Karjakin sin feil var å ta bonden på f5. Den var tilsynelatende gratis, men skulle tro de hadde lært det nå? Det er ikke noe som heter en gratis bonde med Magnus. Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted May 9, 2019 Derfor sarkasme-merket, Erling. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jørgen Johansen 185 Report post Posted May 9, 2019 Flere suboptimale trekk fra Magnus. Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted May 9, 2019 3 minutter siden, ArcticStones skrev: Derfor sarkasme-merket, Erling. åh. Da lærte jeg det tegnet. Sorry at jeg trodde du mente alvor. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted May 9, 2019 0 - 1 Bra start på dagen 2 Share this post Link to post Share on other sites
Jørgen Johansen 185 Report post Posted May 9, 2019 Dette ser bra ut! Seier IGJEN! 1 Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted May 9, 2019 Som Tarjei skriver: Magnus har nå en rating på 2891,2 i hurtigsjakk! Jeg tipper at Magnus blir førstemann i historien som har 2900+ i alle tre disipliner: Klassisk, Hurtigsjakk og Lynsjakk. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Jørgen Johansen 185 Report post Posted May 9, 2019 Neste runde: Magnus mot MVL og Nakamura mot Bassem kan resultere i delt førsteplass etter 5 runder.... Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted May 9, 2019 hmm. Magnus med en åpningsprep som gir fordel? Vi er jo ikke vant til det fra han. Men det har vært snakk om at han fremdeles har mye ubrukt prep fra VM matchen ifjor? Ser interessant ut. Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted May 9, 2019 Noen som følger med på Chess24? Er det bare meg eller er det utrolig masete? Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted May 9, 2019 1 minutt siden, oggaman skrev: Noen som følger med på Chess24? Er det bare meg eller er det utrolig masete? Jeg følger med der og flere andre sider. Men slår ofte av lyden for synes det er ganske masete ja 1 Share this post Link to post Share on other sites