Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Grenke Chess Classic 2019

Recommended Posts

JEB    486

Tarjei er igjen raskt ute med rapport i Matt & Patt. Setter veldig pris på bloggingen i denne turneringen, Tarjei!

Ser det står at 2990 er Magnus sin beste rating prestasjon i en nirunders turnering, men Pearl Spring, Nanjing i 2009 var jo på 3002 over 10 runder. Det er jo sterkere. Sjekket opp, og riktig nok var ratingprestasjonen hans der etter 9 runder 2981, så slik sett har Tarjei ordene i behold :-) 

• Like 2

Sjakkspira    523

Ja jeg er enig i at det langt fra er bra nok. Merkelig at det skal være så vanskelig å gjøre noe med. Hva er grunnen til at de har så lang refresh rate? 

Sesse    367
Akkurat nå, Sjakkspira skrev:

Ja jeg er enig i at det langt fra er bra nok. Merkelig at det skal være så vanskelig å gjøre noe med. Hva er grunnen til at de har så lang refresh rate? 

I stor grad at folk ikke bryr seg, og ikke har teknisk kompetanse. (Dernest at de digitale brettene man bruker ikke nødvendigvis klarer å reagere så mye raskere enn et sekund eller så uansett.)

Standarden er å laste opp hvert 30. sekund, og arrangører bare ser ikke problemet. Det er stuck i en verden hvor state of the art var å laste opp en fil til en server et sted, 1990-style.

Chess24 fungerer forøvrig annerledes internt (der er det faktisk en form for pushvarsel), og analysis.sesse.net like så, men det hjelper jo ikke så lenge standarden er å publisere en PGN-fil som man så skal spørre etter så og så ofte.

• Like 2

ArcticStones    299

Spørsmål: Hva har Anand, Grischuk, Nakamura, Aronian, Kramnik, Karjakin, Nepomniachtchi og Wesley So til fells?

Svar: Alle disse stormestrene ligger mer enn 100 poeng bak Magnus i liverating.

• Like 1

JEB    486
27 minutter siden, ArcticStones skrev:

Spørsmål: Hva har Anand, Grischuk, Nakamura, Aronian, Kramnik, Karjakin, Nepomniachtchi og Wesley So til fells?

Svar: Alle disse stormestrene ligger mer enn 100 poeng bak Magnus i liverating.

Og han er 222.8 poeng foran nummer 100 på ratinglisten! (Ray Robson, USA). Du er ikke akkurat noen "pudding" når du er på topp 100 lista .....

Sesse    367
53 minutter siden, Sesse skrev:

Standarden er å laste opp hvert 30. sekund, og arrangører bare ser ikke problemet. Det er stuck i en verden hvor state of the art var å laste opp en fil til en server et sted, 1990-style.

Jeg kan forøvrig nevne at det er fryktelig vanlig å ikke engang laste opp filer atomisk, dvs. at den nye filen publiseres før den er fullstendig lastet opp. Du kan med andre ord helt fint slumpe til å laste ned en PGN-fil som bare er halvferdig, så det ser ut som om de siste 20–30 trekkene bare er tatt tilbake—og problemet blir mer sannsynlig jo oftere du spør. (Jeg har egen logikk for å håndtere slike ting, men da vil også reelle rettinger bli noe forsinket.)

• Like 2

Gegga    471

Ja, Magnus nøyde seg som vanlig ikke med en rask remis i sisterunde. Selv om seieren var klar ved remis. 

Utrolig sterkt å slå så sterke motstandere som MVL og Aronian, f.eks. 
Magnus har vel sjeldent sett sterkere ut?

Seier med 1,5 poeng er ganske suverent. Og så vant han vel sin 4. turnering på rad. Blir spennende å se hvordan det går i Norway Chess i år, da!

• Like 2

Sesse    367
1 time siden, Jørgen Johansen skrev:

Er det noen av dere som vet noe om overføringer fra 

6.-13. mai: Elfenbenskysten: Hurtig- og lynsjakk og  25.-26. mai: Lindores Abbey, Skottland: Hurtigsjakk?

Jeg ville tro at alle de «vanlige» (f.eks. Chess24 og Chessbomb) vil overføre trekk. Om det er noen som har video er en annen sak. Det er i så fall mest sannsynlig en greie med én kommentator remote, men det vil nok tiden vise.

• Like 1

ArcticStones    299
On 4/30/2019 at 3:20 PM, Sesse said:

Jeg ville tro at alle de «vanlige» (f.eks. Chess24 og Chessbomb) vil overføre trekk. Om det er noen som har video er en annen sak. Det er i så fall mest sannsynlig en greie med én kommentator remote, men det vil nok tiden vise.

Sesse, jeg har med stor interesse lest dine tekniske forklaringer om live-overføring av lynsjakk.

Finnes det ett eneste nettsted som er istand til å gi oss god lynsjakk-overføring?

Sesse    367
På 4.5.2019 den 21.43, Jørgen Johansen skrev:

Chess: supreme Magnus Carlsen targets his own world record after Grenke win

The Norwegian world champion can contest the title of greatest of all time with the legendary Bobby Fischer and Garry Kasparov

For å være helt ærlig: Jeg synes Magnus er en vesentlig større spiller enn Bobby Fischer. Ja, han var alene mot Sovjets maskineri, men likevel.

Om han er større enn Kasparov? Da må du i så fall se på hva «større» innebærer. Magnus nå er helt klart bedre enn Kasparov noensinne har vært (ratingen er ganske grei der), men Kasparov dominerte i over et tiår, og der er ikke Magnus helt ennå.

• Like 1

For meg er det viktig å ta med at Magnus dominerer i ALLE disipliner; classic, hurtig, lyn, Fischer Ramdom og div online varianter. Og at han spiller mange turneringer slik at utfordrerne får mulighet til å prøve seg. Han er i mine øyne veldig nær å med rette bli omtalt som "den største sjakkspiller verden noensinne har sett".

Edited by Jørgen Johansen
  • Like 1

ArcticStones    299
23 hours ago, Sesse said:

Om han er større enn Kasparov? Da må du i så fall se på hva «større» innebærer. Magnus nå er helt klart bedre enn Kasparov noensinne har vært (ratingen er ganske grei der)

På ChessBomb har det vært evindelige diskusjoner om hvem som er størst. Jeg har lest utallige påstander om at Capablanca eller Fischer ville knust Magnus om de hadde levd i dag. Sannheten, slik jeg ser det, er at dagens spillere står på skuldrene til historiens giganter. Det har vært en enorm utvikling innen både åpningsteori og sluttspillteori. Jeg mener i fullt alvor at Capablanca ville kommet dårlig ut av en match med en hvilken som helst Topp 10 spiller, og sannsynligvis lidd nederlag mot så godt som alle 2700+ stormestre.

Mange kommentatorer viser til «ratinginflasjon» – noe jeg mener er en myte! 
I den grad ratingene er høyere i dag, er det fordi elitespillerne rent objektivt er bedre.
Og rent objektivt er Magnus Carlsen sterkere enn Fischer, Capablanca, Kasparov, Karpov osv.

Man kan sammenligne med idretten. Jesse Owens ville definitivt ikke vunnet gull på 100-meteren i dagens OL!

• Like 2

Sesse    367
På 6.5.2019 den 22.49, ArcticStones skrev:

På ChessBomb har det vært evindelige diskusjoner om hvem som er størst. Jeg har lest utallige påstander om at Capablanca eller Fischer ville knust Magnus om de hadde levd i dag. Sannheten, slik jeg ser det, er at dagens spillere står på skuldrene til historiens giganter. Det har vært en enorm utvikling innen både åpningsteori og sluttspillteori.

Ja, dette er nettopp hvorfor jeg ikke setter automatisk likhetstegn mellom «størst» og «høyest spillestyrke». Du må se an situasjonen i forhold til datidens omgivelser (både med tanke på muligheter og konkurranse)—og det er derfor jeg ikke vil uten videre plassere Magnus over Kasparov.