Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Grenke Chess Classic 2019

Recommended Posts

Erling Svensen    185
16 minutter siden, Jo Bo skrev:

Caruana - Aronian remis

Jøss.  Ville trodd Caruana prøvde litt mer? Eller han tenkte vel det var sjanseløst uansett. 

Så da har vi en situasjon der Magnus vinner turneringen uansett resultat i dag. De fleste ville vel avviklet til en kjapp remis, men tipper Magnus går for seier. 

• Like 1

Yin    108
23 minutes ago, Erling Svensen said:

Sesse er oppe og går. Og serverer gode nyheter! +1.3

Oooog nuh :D

Carlsen–Vachier-Lagrave, analysis after 22… Rb4
Score: +2.33

• Like 2

Sesse    367

Interessant nok blir ikke TPR for Magnus så mye over 2850 selv om han skulle vinne i dag (og det gjør han nok), selv med 7.5/9. Grenke er rett og slett en litt for svak turnering; både Keymer, Vallejo Pons, Naiditsch og Meier er under 2700. Det føles kanskje litt pussig at han går opp 14.4 poeng i rating selv om han spiller med TPR bare såvidt over startratingen på 2845…

Tarjei    103
31 minutter siden, Sesse skrev:

Interessant nok blir ikke TPR for Magnus så mye over 2850 selv om han skulle vinne i dag (og det gjør han nok), selv med 7.5/9. Grenke er rett og slett en litt for svak turnering; både Keymer, Vallejo Pons, Naiditsch og Meier er under 2700. Det føles kanskje litt pussig at han går opp 14.4 poeng i rating selv om han spiller med TPR bare såvidt over startratingen på 2845…

Du mener 2950? Prestasjonen med seier over Vachier-Lagrave blir 2990, ifølge mine beregninger.

• Like 2

ArcticStones    299
14 minutes ago, Tarjei said:

Du mener 2950? Prestasjonen med seier over Vachier-Lagrave blir 2990, ifølge mine beregninger.

Magnus oppnår aldri en rating på 3000 om han fortsetter å spille slik!  /s

• Haha 3

JEB    486

Pluss 6 over 9 runder, 1.5 poeng foran nummer 2, og 2.5 foran nummer 3. I en superturnering. Det er nå en skulle vært målløs .....

• Like 4

ArcticStones    299

Kun fem stormestre av verdens stormestre har nå en liverating som er innen 100 poeng av Magnus. Helt rått! 

Magnus har innhøstet mer enn 30 ratingpoeng nå i april.
Jeg lurer på hvor mange flere ELO-poeng f.eks Anand hadde fått med samme prestasjon?

Edited by ArcticStones
  • Like 4

Sesse    367
30 minutter siden, Tarjei skrev:

Ratingkalkulatoren jeg fant sa vitterlig 2852 eller noe sånt. Mulig jeg plugget inn feil verdier noe sted.

Sesse    367
3 minutter siden, Sesse skrev:

Ratingkalkulatoren jeg fant sa vitterlig 2852 eller noe sånt. Mulig jeg plugget inn feil verdier noe sted.

https://ratings.fide.com/calculator_rp.phtml er den som er linket fra «Rating performance», average opponent rating 2710 (egentlig 2710,667, men…), 7,5/9 gir rating på 2830.

Det er godt mulig at dette ikke er det samme som FIDEs TPR-beregninger (som kommer fra en pussig tabell de ikke har sagt hvordan regnes ut…), dog.

ArcticStones    299
1 minute ago, Sjakkspira said:

Neste turnering er allerede 6. mai. Det er hurtig og lynsjakk

Hurtigsjakk er greit nok, men ingen nettsteder ser ut til å mestre livesending av lynsjakkpartier. Altfor lav "refresh rate".

Sjakkspira    523
Akkurat nå, ArcticStones skrev:

Hurtigsjakk er greit nok, men ingen nettsteder ser ut til å mestre livesending av lynsjakkpartier. Altfor lav "refresh rate".

Ja det går dessverre ofte over stokk og stein disse overføringene i lynsjakk. Men det har vel blitt litt bedre? Synes og merke at jeg har blitt litt mindre irritert over overføringene

ArcticStones    299

Vel, det hadde sikkert fungert bra med en "refresh rate" på under 5 sekund – helst 2 sekunder.
I alle partiene jeg har sett, er det svært vanlig at man samtidig får fem-seks trekk (eller enda flere).
Og det gjør det nesten umulig å følge skikkelig med! (iallfall for meg)