Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

Grenke Chess Classic 2019

Recommended Posts

Gegga    471

Magnus deltar i Grenke 2019:

Deltakerne:

1. GM Magnus Carlsen NOR 2845
2. GM Fabiano Caruana USA 2819
3. GM Viswanathan Anand IND 2774
4. GM Maxime Vachier-Lagrave FRA 2773
5. GM Levon Aronian ARM 2763
6. GM Peter Svidler RUS 2735
7. GM Arkadij Naiditsch AZE 2695
8. GM Francisco Vallejo Pons ESP 2693
9. GM Georg Meier GER 2628
10.IM Vincent Keymer GER 2516

• Like 2
  • Thanks 2

Gegga    471

I 1. runde møter han siste-rangerte Vincent Keymer, en 14-åring fra Tyskland. Stort talent, med andre ord.
Men vi må vel kunne forvente at Magnus vinner dette partiet?

Kommentatorer på Chess24.com er Jan Gustafsson og Peter Leko.
Det bør være et veldig bra team. Peter Leko er MEGET bra til å kommentere, kanskje det aller beste.
Det blir som regel ikke mye tull og tøys, men han er veldig flink med analyser, og snakker meget godt med spillerne i intervjuene/gjennomgangen etter partiene.

Så dette tror jeg blir bra!

God Påske til alle, forresten! :-)

• Like 1

Gegga    471

Peter Svidler er jo ofte med og kommenterer. Men han spiller jo faktisk denne turneringen! Jeg trodde nesten han hadde gitt seg på dette nivået. Han hadde vel en turnering nylig der han gjorde det fryktelig dårlig. Han er selvfølgelig kapabel til å spille remis (og til og med vinne) mot de fleste her, men jeg frykter at han faller litt gjennom.

Så får vi håpe at Keymer klarer å få med seg noen hyggelige resultater, selv om vi satser på tap for han i dag.

Gegga    471

Magnus åpner med en litt tvilsom variant, ser det ut som.

Han får i hvert fall tyskeren ut av forberedelsene sine, vil jeg anta.

Men Magnus har spilt dette før, mot Ding i 2017. Aronian har spilt dette en del ganger med sorte brikker.
Så det er jo ikke direkte farlig, vil jeg håpe.

Crukis    64
43 minutter siden, Gegga skrev:

Kommentatorer på Chess24.com er Jan Gustafsson og Peter Leko.
Det bør være et veldig bra team. Peter Leko er MEGET bra til å kommentere, kanskje det aller beste.
Det blir som regel ikke mye tull og tøys, men han er veldig flink med analyser, og snakker meget godt med spillerne i intervjuene/gjennomgangen etter partiene.

Så dette tror jeg blir bra!

Enig - Leko er veldig kyndig og flink til å fokusere på sjakken. 

• Like 1

JEB    486

Sesse gir 0.89 i fordel til Keymer, men Magnus spiller meget raskt, og har 40 minutter fordel på klokka

Gegga    471

17 minutter igjen for tyskeren. Og han må finne Tg2, ja - som er det eneste som gir fordel. Dersom han ikke finner dette kan Magnus kanskje tilrive seg initiativet.

Gegga    471

Han spilte heller Dg2. Det trekket så jeg også på. Så det var et dårlig tegn at det ble spilt. :-)

Det er naturligvis ingen krise, men stillingen er nå i hvert fall ikke særlig fordelaktig for hvit.

Gegga    471

Det som er litt skummelt, er at det kun er ETT trekk som holder stillingen lik, og det er dronning til f6. Er det så fryktelig logisk, da?

2 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Aha, her har Magnus muligheten for en fin liten taktisk vri etter 25. … Qf6, nemlig 26. Rac1 Nxg3! 27. Qxg3 Nh5! Ser han den?

... og liker han stillingstypene som kan oppstå? Det er flere varianter å holde styr på i fortsettelsen der, og det er mulig noen av dem kan være forserte remiser?

Gegga    471

Ojsann. Magnus fant det ikke. Og da er en kanskje i reelt trøbbel?? 

Magnus har ikke tapt på over 50 partier. Hvis han taper i dag er det en GIGANTISK skrell!!

Gegga    471

Ja, åpningen har nok vært for å få han ut av forberedelser, og spille "over bordet". Problemet er når Magnus da har valgt en litt tvilsom åpning, og motstanderen spiller bra.

MEN, han har kun 12 minutter på seg. Så han må jo kjenne presset. Vi får håpe det kommer et litt passivt trekk, da han ikke tør å spille det som computeren vurderer som best ...

Gegga    471

Han skal jo ikke tenke i 6 min så veldig mange ganger ...

Heller ikke i mer enn 1 min. Så det lover jo ganske godt når man tar hensyn til tiden, da.

Gegga    471

Og så spilte han 30. g6. Det var visst et av de dårligste trekkene han kunne gjøre. Og dermed sier Sesse 0.00

Men så svarer Magnus kjapt med 30 ... h6. Og det var visst heller ikke det beste. Nf6 var visst best. Men det ser jo ikke så logisk ut.

Uansett tror jeg ikke Magnus taper dette nå.