Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Åpen tråd 2019

Recommended Posts

Gegga    465

Vi trenger vel en åpen tråd for 2019, dersom noen har noe på hjertet sånn mellom turneringene Magnus deltar i?

• Like 2

Gegga    465

Gibraltar Masters pågår. 

MVL vant i nest siste runde, og kan kanskje være i delt ledelse før 10. og siste runde i morgen.

Nils Grandelius og Aryan Tari er de nordiske håpene. Nils har gjort sakene sine bra, og har tjent noen ratingpoeng. 
Mens Aryan presterer litt under forventet nivå.
Nils passerer nok ikke 2700 i løpet av denne turneringen, men han kan nærme seg litt. 

Runde 9: https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/gibraltar-masters-2019/9/1/1

Gegga    465

Kanskje ikke den HELT beste måten å hedre en tidligere verdensmester på. Da synes jeg det er bedre slik som Peter Svidler, Vishy Anand og en del av de andre store spillerne gjør. De hyller Vladimir Kramnik på Twitter.

(Er det mulig å legge inn et Twitter-melding her via kode? Hvordan gjør man i tilfelle det? Fikk det ikke til via HTML eller Javascript i "kode" i valgene over.
Så det under er et bilde.)

MC.jpg

ArcticStones    299

Et helt annet tema: Jeg vet ikke hvor tett på dere følger amerikansk politikk – man lederen av Representantenes hus, Nancy Pelosi, har gjort en fremragende jobb med å sette Lille Donald «sjakk matt»!

Gegga    465

Caruana spilte en match over 12 partier mot Harikrishna. "Champioins showdown" kaller de det.

Det ble ikke nødvendig å spille alle 12 partiene, da Fabi fikk 7 poeng på 8 runder ...
Ganske overlegent, kan man vel si. Og Caruana tjente med det 47,2 ratingpoeng, og er "kun" 49,8 poeng bak Magnus.

Samtidig spilte Nakamura mot Duda. Der ble det nødvendig med 12 runder, og Hikaru vant 7-5.
Men han gikk ned 20,8 ratingpoeng, og er bare 5 poeng foran Caruana.

Topalov og Dominguez Perez møtte også. Sistnevnte var stor ratingfavoritt, mens Topalov vant 6,5 - 4,5. 
Veselin tjente dermed 50,8 (!) ratingpoeng, og passerte såvidt Cubaneren. I hvert fall trodde jeg han var cubaner.
Jeg ser at det står et amerikansk flagg utenfor navnet hans på 2700chess.com, så han spiller visst for USA nå.

Forstår at han også har flyttet til USA. Googlet litt, og fant denne lenken. Og denne. 

Man kan for øvrig se video fra "Champions Showdown" på Chess24.com.

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/champions-showdown-the-kings-2019/2/1/24

• Like 1

Gegga    465

De spilte også lynsjakk (i helgen). Nakamura tjente 44 poeng, og er kun 16 poeng bak Magnus.
Caruana tjente 32 poeng, men er ytterligere 36 poeng bak.

Overraskende at Nakamura vant så klart som 13-5 mot Duda.
Duda havnet jo foran Nakamura i VM (og rett bak Magnus). Men Nakamura vant også innbyrdes oppgjør i VM i romjulen.

Caruana vant Champions Showdown foran Nakamura og Rapport, hvis jeg leser riktig på Chessbomb.com.

ArcticStones    299

Noen som vet hvilke turneringer Magnus skal spille i fremover?

Eller andre storturneringer som er verdt å få med seg?
Jeg har fulgt lite me på sjakk siden turneringen i Wijk-aan-Zee.

GRENKE Chess in Karlsruhe 18th – 22nd April 2019

GRENKE Chess Classic with WC Magnus Carlsen, GM Fabiano Caruana, GM Viswanathan Anand, GM Maxime Vachier-Lagrave, GM Levon Aronian, GM Peter Svidler, GM Arkadij Naiditsch und IM Vincent Keyme

• Like 1

Nikolai80    36

Caruana har mistet 9 ratingpoeng etter tre klassisk-partier i Bundesligaen. Han tapte mot Peter Leko, og spite to remiser mot Shankland og Mamedyarov.
Magnus leder nå med 26 poeng. 

Gegga    465

EM spilles for tiden i Makedonia. 

Johan-Sebastian Christiansen gjør sine saker bra! Han har nå 6 av 8, og er dermed kun 1/2 poeng bak lederne (ca 6 stykker, tror jeg det blir.)
Vår svenske venn Nils Grandelius er en av spillerne med 6,5 poeng.

Det er totalt 11 runder, så mye kan enda skje.

Ellers meget spennende at VM-matchen kanskje kan spilles i Norge. Det var vel uaktuelt for et par år siden, da Agon mente at det kun skulle spilles VM-match i en hovedstad.
(Som f.eks. Sochhi og New York .......)

Godt at Agon er ute.

Jeg er litt overrasket over at Stavanger ble valgt, da de vel skulle klart å arrangere en VM-match like godt i Oslo, f.eks. 
Og Oslo er tross alt en litt større by. Kanskje mer spennende for utlendinger også?

Men jeg er jo fra Stavanger-distriktet, så jeg klager absolutt ikke! Kanskje blir jeg med litt på arrangementet også. Hvem vet.
Men først må det jo bli avgjort hvor det skal være, da. :-)

Gegga    465

Caruana er nå ned 16 rating-poeng. 

Han vant endelig et parti i går. Sist gang han vant et parti var i oktober, altså før VM-matchen mot Magnus. Han hadde spilt 26 partier uten vinst (tror jeg det var.)

Nakamura leder USA-mesterskapet etter 6 runder. Han har 4 poeng, mens Caruana, Dominguez Peres, So og Sevian har 3,5 poeng.
https://en.chessbase.com/post/us-championship-2019-6

ArcticStones    299
On 3/26/2019 at 2:43 PM, Gegga said:

Caruana er nå ned 16 rating-poeng. 

Caruana er nå hele 30 ratingpoeng bak vår verdensener!
(Unnskyld, jeg overdriver visst – det er «bare» snakk om 29,8 poeng.)

Herlig om kubaneren Domínguez blir Amerikansk mester!

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299
On 3/23/2019 at 11:19 AM, Sesse said:

Jeg tror Stavanger er et godt valg! Er det noen som vet om andre land som har meldt sitt kandidatur?

Merkverdig hvor fraværende søkkrike Liechtenstein og San Marino er i denne sammenheng.
Mer forståelig med manglende sjakksponsing fra Andorra, Transnistria, Sør-Ossetia, Sarawak og den Saharawiske republikk.

Gegga    465
På 3/30/2019 den 15.53, ArcticStones skrev:

Herlig om kubaneren Domínguez blir Amerikansk mester!

Nakamura vant USA-mesterskapet med 8 poeng på 11 runder.

Caruana og Dominguez fulgte på de to neste plassene, med 7,5 poeng.

Wesley So fikk kun 6 poeng, og havnet et godt stykke bak. Mye grunnet tap mot Liang (2590 i rating) i siste runde.

Gegga    465

Giri har stor fordel mot Karjakin etter 19 trekk. 

Førstnevnte har jo spilt veldig bra den senere tid, og fortjener absolutt ikke remis-ryktet sitt lengre. 
Han er nå nr 4 i verden, og kommer opp på +2800 i rating etter dagens runde, hvis han klarer å vinne.

Sistnevnte vil være nr 17 i verden med tap i dag. Pr nå har han 2753,8 i rating og ligger på 15. plass.

Gegga    465

Ser ikke ut til at Giri fant riktig fortsettelse. Komplisert stilling.
Virker som kommentator på Chess24 (Naiditsch, som jo er en sterke sjakkspiller...) mener at hvit står veldig bra.
"Stillingen føles veldig mye bedre for hvit, men vanskelig å bevise."

Karjakin er jo ganske god til å forsvare seg, så det kan vel være at Karjakin beviser at det er remis?

Men nå har Magnus stor fordel, iflg computeren!

Sesse sier  +2,54 etter 31 trekk!

Gegga    465

Karjakin har nå overtatt initiativet mot Giri!

Mens Magnus har 8,87 i fordel iflg Sesse.

Ding Liren og Topalov står også fint i sine hvit-partier, så det kan bli noen avgjorte partier i dag.

Gegga    465

Magnus har deltatt i ca 1 time på sendingen til Chess24. Det er kanskje slik det blir fremover, når PlayMagnus og Chess24 har slått seg sammen.
Det må jo være veldig bra for publikum! Det er vel ikke mange bedre "side-kommentatorer" enn Magnus å få tak i?

Turneringen som spilles nå er jo Moscow FIDE Grand Prix.
http://theweekinchess.com/chessnews/events/moscow-fide-grand-prix-2019

"The Moscow FIDE Grand Prix is the first of the new format of events for the World Chess Championship cycle 2019-20. It's pretty much the World Cup KO formula with 16 players and takes place 17th to 29th May 2019."

Her står det litt om hva Grand Prix egentlig er:
https://en.wikipedia.org/wiki/FIDE_Grand_Prix_2019

Kort fortalt: De to beste i sammendraget kvalifiserer seg til kandidat-turneringen. 

Jeg kunne egentlig tenkt meg et lignende format for å finne VM-utfordreren.

Her står det hvem som faktisk får spille kandidat-turneringen:
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Chess_Championship_2020#Candidates_Tournament

Gegga    465

Han spiller simultan akkurat nå (fra kl 19:00). Alle partiene viser hos Chess24. Jan Gustafsson kommenterer.

Gegga    465

Magnus vant 24 av 24 partier i simultanen. Og han vant 2-0 i hurtigsjakk-matchen mot Jonas Buhl Bjerre, som er en av verdens mest lovende 14-åringer.

Bra sending, og Jan Gustafsson er jo alltid underholdende å høre på.

Gegga    465

Jøss, ser at Eurosport har sendt Grand Prix turneringen i Latvia. Lurer på om noen ser på det. Ikke veldig bra sending, men en plass må de jo starte ...

• Like 2