Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Tata Steel Masters

Recommended Posts

7 timer siden, ArcticStones skrev:

Jeg leste en gang om undersøkelser som viste at stormestre som Bobby Fischer svir av like mange kalorier når de spiller ett enkeltparti i en VM-match, som en fotballspiller som spiller begge omganger i en elitekamp.

Akkurat når det gjelder Bobby Fischer, blir jeg ikke overrasket om han svir av både kalorier og hjerneceller i et helt egent omfang. Full paranoia før, under og etter partiet ... det koster sikkert ganske mye! :D

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Haha 1

Sesse    367

Helt utrolig. Det virker som om Giri bløffet med kroppsspråket så Shankland trodde det var tapt.

Det skal sies at Kc6, som er det åpenbare, faktisk taper på grunn av et trekktvangtema. (Hvis vinner hvis og bare hvis kongen kommer seg i tide til c8 for å vinne bonden—den kan ikke slås med løperen.) Men det er ikke verre enn å spille Kd6 i stedet, og kongen kommer seg ikke til c8. Eller Kc4, så må løperen slippe springeren ut av fengselet for å beskytte b4, og da er det remis. Svart kan til og med gi bort hele springeren; Kd6 etterpå holder likevel.

• Like 2

Gegga    471

Helt utrolig å gi opp i en lik stilling. Topalov gjorde det samme mot Magnus en gang. Magnus viste han umiddelbart forsvaret. Det var et ganske sjokkert uttrykk fra Topa, husker jeg.

ArcticStones    299

Er 10.Td1 en nyvinning?

Først trodde jeg det var et tvilsomt trekk. Så så jeg hvordan det skapte utrolig mange komplikasjoner og utfordringer for svart. Ser ut som om Magnus kanskje gjenerobrer bonden han ofret, med fordel.

Dette er mange år siden, men mener å huske at Mamedyarov også ga opp mot Magnus i en lik stilling. Men dette er noen år siden, så kan hende at maskinen mente det var remis, selv om det var tapt. Mener å huske at maskinen foreslo løper til A1 som en redning, noe ingen av spillerne hadde vurdert. 

JEB    486

Magnus stod til seier i følge Sesse (+1.77), men har nå +0.83. I studio sa de evalueringen var tilnærmet uendret. Synd de ikke bruker Sesse (hele tiden; de refererer til Sesse innimellom) - dette er en vesentlig endring

ArcticStones    299

Jeg tror Magnus sitt 29nde trekk, Lb5, var en tabbe. Han mistet initiativet og har ikke lenger den dype koordinering mellom brikkene sine. Virker som om Magnus streber med å gjenvinne balansen. Dudda har kommet seg på beina igjen – det er risiko for at han holder remis.

Edited by ArcticStones

Gegga    471

Nå begynner det å se fint ut, ja. Dette kan Magnus fort vinne. 
Duda har 10 minutter på klokken, så han kan ikke tenke veldig mye på de neste 2-3 trekkene.

Og så får vi håpe at Giri taper, slik at Magnus leder med et helt poeng før siste runde.

• Like 1