Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Tata Steel Masters

Recommended Posts

Sesse    367
58 minutter siden, JEB skrev:

Kramnik går på nok et tap - denne gangen mot Duda. Bare 2 av 8 på Kramnik nå. Sist i feltet. Sier litt om den fantastiske stabiliteten Magnus har, som i motsetning til de andre i toppen i praksis ikke opplever slike "katastrofer"

Til Kramniks forsvar: Det er veldig vanskelig å være stabil når helsa ikke er det. (Uten at jeg vet om helsa er problemet i akkurat denne turneringen.)

JEB    486
12 timer siden, Sesse skrev:

Til Kramniks forsvar: Det er veldig vanskelig å være stabil når helsa ikke er det. (Uten at jeg vet om helsa er problemet i akkurat denne turneringen.)

Ja, han har slitt med helsa, men det var mer for å illustrere at Magnus sin stabilitet er eksepsjonell i forhold til de andre. Kan like gjerne bruke Mamedyarov som eksempel, han er nummer 11 med 3 av 8 i dette ujevne feltet. Han var nummer 3 på ratingen før turneringen.

Sesse    367

Mm, men -1 i en superturnering er ingen skandale det heller. Magnus er helt klart eksepsjonelt stabil, det stemmer—men f.eks. Caruana har også klart å komme seg opp på et jevnt veldig høyt nivå.

JEB    486
26 minutter siden, Jørgen Johansen skrev:

Den gutten / mannen er noe helt spesielt. Tror 2019 kan bli ett nytt toppår med nye ranking-rekorder!

14.6 ratingpoeng foran Caruana nå :D

• Like 1

Sesse    367

Tata Steel 2019 er i hvert fall den beste langsjakkturneringen Magnus har hatt på lenge. I dag er det litt stang-inn i at han klarer å presse Anand til å gjøre en del unødvendige feil, men det har vært andre ganger han ikke har vært langt unna å få inn et halvpoeng til, så det går vel opp i opp. Alt i alt veldig oppløftende.

• Like 1

ArcticStones    299

Fin oppsummering, Sesse. Og det er utrolig hvor mye dine dype evalueringer forsterker og beriker sjakkgleden min som tilskuer. Takk!

Nå har Magnus bare tre motstandere igjen: Duda, Radjabov og Giri. Jeg har stor tro på at det gir minst 2–2,5 poeng
Seire over Duda, remis eller seier mot Radjabov, og minst remis mot remiskongen Giri.

Edited by ArcticStones
  • Like 1

ArcticStones    299
17 hours ago, Jørgen Johansen said:

Når vi nå nærmer oss slutten av turneringen så får Magnus betalt for å være i veldig god fysisk form. Jeg tror det var én faktor som spilte inn når han slo Anand.

Jeg leste en gang om undersøkelser som viste at stormestre som Bobby Fischer svir av like mange kalorier når de spiller ett enkeltparti i en VM-match, som en fotballspiller som spiller begge omganger i en elitekamp. Det skal bare ett lite glipp til – som at Anand unnlot å ta Magnus sin a-bonde – for at partiet ryker. Da vet vi at både kropp og psyke må være på topp i mange timer for å lykkes!

• Like 1