Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

VM i hurtigsjakk og lynsjakk 2018

Recommended Posts

Hurtig- og lyn-VM, som offisielt heter King Salman World Chess Championships 2018, spilles i St. Petersburg 26.-30. desember. Fra Norge deltar Magnus Carlsen, Aryan Tari og Johan-Sebastian Christiansen. Rundene begynner kl. 13 norsk tid, unntatt siste dag da de starter kl. 12.

Hurtigsjakk-VM har 15 runder fordelt på tre dager, 26.-28. desember. Betenkningstid er 15 min + 10 sekunder per trekk.

Lynsjakk-VM har 21 runder fordelt på to dager, 29.-30. desember. Betenkningstid er 3 min + 2 sekunder per trekk.

Tie Breaks: Hvis flere spillere har like mange poeng, skal de to som har best ratingprestasjon (TPR) møtes i innbyrdes oppgjør.

Noen lenker
Offisiell turneringsside: wrbc2018.com
Resultatside: chess-results.com/tnr399595.aspx
FIDEs reglement: www.fide.com/FIDE/handbook/wrbc_regulations_2018_open.pdf
Chess24 sin live-overføring: chess24.com/en/watch/live-tournaments/world-rapid-championship-2018
Chessbomb sin live-overføring: www.chess.com/events/2018-world-rapid-championship
NRKs sjakk-VM-sider: www.nrk.no/sport/sjakk
Analyse: analysis.sesse.net

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

Ukrainske Adam Tukhajev fikk sitt livs start på hurtig-VM med å slå Magnus Carlsen ...

Magnus sto litt bedre og hadde en stund en bondes overtak og veldig mye bedre tid. Men stillingen var ikke så vanskelig å forsvare for Tukhajev, og det så ut til å å gå mot remis da Magnus mistet oversikt over klokken og tapte på tid. Kjip start. Men det er ennå 14 runder igjen å gjøre det på.

Fordel: Nå får Magnus lett motstand et par runder.
Ulempe 1: Magnus kan ha en tendens til å slite mot lett motstand.
Ulempe 2: Hvis det ender opp med kvalitetsberegning, risikerer Magnus nå å spille mot så svak motstand i de første rundene at han taper på tie breaks.

Sesse    367

Det er vel ikke til å stikke under en stol at det som er mest glimrende i dag er alle de andres resultater. Magnus burde vunnet alle fem mot denne typen motstand, men tapte ett, og vant ett mest på flaks (skjønt det var flaks han i det minste satte seg i posisjon til å ha). Men nå er han på skuddhold—et halvt poeng bak, også må han plukke 4/5 også mot mye sterkere motstand, tipper jeg. Han har så elendig ratingsnitt at han er nødt til å vinne dette på poeng, og det er 16 andre på sju eller flere poeng. Alle de kan ikke spille på 2,5/5 i morgen, liksom.

• Like 1

Sesse    367

Sånn for å presisere: Jeg tror nok det er mulig å vinne på 10,5/15. Men jeg tror ikke Magnus kommer til å vinne på 10,5/15, for det er sju spillere på 7,5 som alle vil ha bedre tiebreak enn ham, og minst én av dem kommer til å få 3/5 eller bedre i morgen. Jeg er ganske sikker på at han klarer å vinne om han klarer å komme seg til 11,5/15, og på 11/15 har han en rimelig sjanse (om nødvendig via omspill).