Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Nikolai80

34th European Club Cup

Recommended Posts

Erling Svensen    185

Ifølge Sesse har Magnus gått glipp av et par fine muligheter til å få en pen fordel. Nå nettopp tenkte han lenge og skulle finne Te3, men flyttet det andre tårnet til h4 istedet. Heldigvis finner ikke svart de riktige svartrekkene og Magnus har fremdeles en fordel. Spesielt hvis han nå spiller Tee4

Erling Svensen    185
6 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Ifølge Sesse har Magnus gått glipp av et par fine muligheter til å få en pen fordel. Nå nettopp tenkte han lenge og skulle finne Te3, men flyttet det andre tårnet til h4 istedet. Heldigvis finner ikke svart de riktige svartrekkene og Magnus har fremdeles en fordel. Spesielt hvis han nå spiller Tee4

og det gjorde han ikke.  Istedet prøver han seg nå med å ofre kvalitet. Spennende! 0.00 sier sesse, men den har jo ikke Donchenko tilgang til...

JEB    486

Remis, og minus 2.9 rating-poeng. Minus 2.4 poeng totalt for de tre partiene nå (2/3), og bare 4.3 poengs ledelse på Caruana. Jeg liker ikke dette i det hele tatt - Magnus og lagkonkurranser ....

• Sad 1

Erling Svensen    185

Magnus trakk i nødbremsen og safet inn en remis med trekkgjentagelse. Det er sjelden vi ser.  Tap av førsteplassen på rankingen ved tap kan nok føre til noe risikovegring. Normalt ville vel Magnus ha tatt mer sjanser?

JEB    486

Mamedyarov - Magnus remis etter et par timer spill og 30 trekk. Isolert sett et godt resultat med svart, men ytterligere 0.3 ratingpoeng ned. Nå 4.0 poeng foran Caruana (svelg, svelg)

Gegga    471

Vålerenga møter førsteseedede Alkaloider i nest siste runde. Ding Liren bør vel tape nå snart, etter 92 partier på rad uten tap ...

• Like 1

Erling Svensen    185
4 timer siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Jeg har ikke noen veldig god følelse for partiet mot Ding Liren - eller avslutningen av turneringen, for den saks skyld.

To remiser nå, så faller vel Magnus under Caruana på ratingen, gjør han ikke?

Tarjei J. Svensen Retweeted Tarjei J. Svensen

I have shared wrong info. After facing both Mamedyarov and Ding, Carlsen will almost definitely be #1 even if he scores only 1 out of 2 points. With a draw today, he needs at least 1/2 vs an opponent higher than 2561 to remain 1 point ahead of Caruana (2832,5 =2833). #ECCC2018

• Thanks 1

Erling Svensen    185

Magnus er jo motivert av rekorder og slikt. Han liker jo svært godt å være nr 1 og vil nok ikke ta noen sjanser som bidrar til at faller under Caruana på rankingen. På den annen side, han må jo være fristet til å prøve å stoppe Ding Liren sin rekke uten tap?  Men  tror nok at man ikke får mye penger igjen ved å vedde på en remis i dag...

Sesse    367
1 time siden, Erling Svensen skrev:

Det er visstnok en ny supercomputer in town. Som er mye større og sterkere enn Sesse. og den skal følge VM matchen også.

Det er den ikke. :-) Leela Zero er en svakere motor enn Stockfish, enn så lenge. (Såvidt jeg vet er den 200–300 Elo under Stockfish 9 på typisk hardware, også vil det hjelpe noe at de har multiple Volta-GPUer. Maskinen min kjører en Stockfish-variant som vel er 30–40 Elo sterkere enn Stockfish 9.) Men det er et veldig annerledes program, så den vil tilby et helt annet perspektiv, som definitivt har en verdi. Og det er ikke usannsynlig at i løpet av et år eller tre vil den passere Stockfish, skjønt den kjører på helt annen type hardware.

Sesse    367

Bare en liten klargjøring: Chessdom har sagt at de også skal kjøre Stockfish, på en 128-core-maskin (som presumptivt da er raskere enn min). Men per i dag har de bare LC0-evalueringer, Stockfish-en står på «PV 0».

Erling Svensen    185
5 minutter siden, Sesse skrev:

Bare en liten klargjøring: Chessdom har sagt at de også skal kjøre Stockfish, på en 128-core-maskin (som presumptivt da er raskere enn min). Men per i dag har de bare LC0-evalueringer, Stockfish-en står på «PV 0».

Takk for klargjøring.  Det var reklamen om en128-core-maskin som jeg bet på. Her er det de twitret og som Tarjei retweetet;

Carlsen - Ding will be commented by a Super Computer, the strongest online chess has ever seen! 128 cores of bare metal + additional NN of Lc0! Live at 14:00 CEST at http://ecc.chessdom.com/  #historyinthemaking #TheFutureIsHere

Sesse    367

Det er jo kult at andre også ser at det er viktig med hardware. :-) Jeg ser ting flipper litt inn og ut, så jeg antar de bare debugger barnesykdommer.

Jeg må innrømme at jeg lurer på hva slags 128 kjerner det er, men det er antageligvis en boks av typen «stor og dyr». Men det å kalle den en «superdatamaskin» er misvisende, akkurat som det at å kalle min maskin for en superdatamaskin er. Idet du har tusen sånne maskiner koblet sammen, kan du begynne å snakke om en superdatamaskin.

Gegga    471

Ojsann. Magnus i trøbbel! Og Ding Liren fortsetter med sin fantastiske rekke med partier uten tap. Utrolig imponerende!

Og Magnus vil altså være nr 2 i verden om han taper. Mens Ding Liren vil være nr 3 hvis han vinner.

Kanskje fokuset på 1. plassen har vært litt nervepirrende for Magnus? Han er jo opptatt av å være nr 1.
Dersom han taper i dag, vil da altså Caruana være verdensener når de møtes i VM-match, hvis Magnus da ikke vinner i morgen.

Uansett: Vinneren av VM-matchen vil nok være nr 1 i verden. Og det er jo slik det bør være!

Gegga    471

34 ... Rb4 ser ganske opplagt ut. Men jeg innbiller meg at denne stillingen ikke er HELT opplagt, dersom du ikke er en maskin?
Det må jo komme situasjoner med only-moves? Som er enklere å finne for en computer enn for Ding?

GM Rune Djurhuus (2439) med remis mot GM Fedoseev (2713). Det må jo være et fint resultat.

Sesse    367

Jeg tipper Magnus taper i dag, ja, og da taper førsteplassen. Men han kan vinne den tilbake med seier i morgen.

Det er en kjip bukk å miste førsteplassen på, om så skjer.

Gegga    471

Har Magnus reddet det? Finner han trekket? 39. Sd3 er remis nå, iflg Sesse. (-0,26 sier computeren)

Det er sikker vanskelig å redde selv etter et evnt 39. Sd3, men Magnus er i hvert fall FRYKTELIG mye nærmere nå.