Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Nikolai80

34th European Club Cup

Recommended Posts

Nikolai80    36

Da er vi snart klare for ny turnering, og Magnus skal i aksjon for sin nye sjakk-klubb! Denne gangen i Helles, og Halkidiki. 
Dette blir spennende, både mtp på rating (kun 6,7 poeng ned til Fabiano) og indikasjon på Magnus sin form. 

Fin informasjon å få med seg til dere som ønsker å følge litt med: 

- 7 runder. 
- Partiene spilles fra fredag 11.10 og frem til 19.10, og dette blir det siste vi ser til Magnus ved et sjakkbrett før storkampen i London. 
- 90 minutter for første 40 trekk + 30 sekunder per trekk. 30 minutter legges til etter trekk 40. Swiss altså. 
- Rundene starter kl. 15:00. 
- Ingen Remis før trekk 30.
- Regjerende mestre er den russiske klubben Globus. 
- Dette er den 34 utgaven av Open-klassen. Kvinnene spiller sin 23. 
- Prispotten er på 40.000 EUR. 

Facebook: https://www.facebook.com/chessclubcup/
Webside: http://eurochess2018.com

Fint om andre med mer kjennskap enn meg kan supplere med andre norske deltakere som skal i aksjon :) 
Lykke til! 

img1.jpg

Edited by Nikolai80
  • Like 3

Erling Svensen    185

Ser på chess24.  Ser ut som  Vålerenga stiller med og at det er 6 om gangen som spiller. og at Carlsen ikke spiller i dag? Har jeg skjønt det rett da?

Valerenga Sjakklubb

Bo.   Name Rtg FED
1 GM Carlsen Magnus 2839 NOR
2 GM Howell David W L 2689 ENG
3 GM Grandelius Nils 2655 SWE
4 GM Romanov Evgeny 2614 RUS
5 GM Predojevic Borki 2616 BIH
6 GM Tari Aryan 2618 NOR
7 GM Lie Kjetil A. 2537 NOR
8 IM Christiansen Johan-Sebastian 2541 NOR

Erling Svensen    185
1 time siden, JEB skrev:

Dette er dristig av Magnus mht ratingen. Veldig tøft å beholde den - remiser kan koste dyrt

og det er vel kanskje grunnen til at han sto over i dag. og sannsynligvis i morgen?

JEB    486

Magnus spiller i dag, lørdag. Mot Vladimir Potkin, som han ikke har spilt mot i klassisk sjakk før (et møte og seier i hurtigsjakk)

JEB    486

Overføringen av trekk har fryst. Det er for svakt

Edit: Ingen trekk på Chessbomb, Chess24, og Sesse er ikke oppe. Trekkene kommer på Lichess, men der er det ikke analyser

Edited by JEB

JEB    486

Endelig er Chessbomb oppe

De har veldig lav dybde - bedre på Chess24. Magnus + 1.13 etter 38 trekk. Bra

Edited by JEB

ArcticStones    299

Godt å se at Magnus spiller i European Club Cup. Et dristig valg.

Men er det noen som vet mer om hvordan Magnus forbereder seg til VM-matchen mot Fabiano?

Det slår meg at Magnus har vært ujevn i lengre tid. Innimellom har vi sett briljante prestasjoner – og det er herlig. Men gang på gang har Magnus skuslet bort betydelige posisjonelle og materielle fordeler. Jeg lurer på om han har lagt opp en strategi for å skjerpe sjakkspillet?

JEB    486
17 minutter siden, ArcticStones skrev:

Godt å se at Magnus spiller i European Club Cup. Et dristig valg.

Men er det noen som vet mer om hvordan Magnus forbereder seg til VM-matchen mot Fabiano?

Vet i alle fall at han hadde treningsleir i Kragerø, på Kragerø Resort (Spahotellet) i september. Laurent Fressinet og Peter Heine Nielsen var med, ellers vet jeg ikke. Der var det både sjakk og fysisk trening.

• Like 1

Nikolai80    36

Ser jeg har bommet litt med start-tiden på partiene, og at det er kl 14 og ikke kl. 15 som gjelder. Beklager denne feilen i åpningsinnlegget. 
Flott med seier i går! Får håpe på et godt resultatet i dag også. 

Magnus har brukt en del tid i dagens parti, men har samtidig kommet godt ut av åpningen. Nå har Radoslaw brukt like mye tid, og stillingen er jevn. 

Nikolai80    36
1 time siden, Sesse skrev:

Det er faktisk 14.15 som gjelder, så du hadde litt rett likevel ;-)

Litt rett er kanskje noen ganger nok :ph34r: 
Takk for oppklaringen.

Dette lukter remis, og det er vel for mye å håpe på at polakken får trøbbel med klokken. 

Sesse    367

Stillingen for Vålerenga i matchen er ikke fantastisk. To remiser, ett tap, og Tari står dårlig i sitt sluttspill. Men Grandelius kan vinne, og Howells parti er uklart; det er fortsatt mange brikker igjen på brettet.

Erling Svensen    185

Tari ligger under med 2 bønder og jeg kan ikke skjønne hvordan han skal klare å stå i mot.  Grandelius bør vinne og Howell har også muligheten. Så da er nok 3-3 det beste Vålerenga kan håpe på. Spennende. 

Sesse    367

Tari og Vidit driver og vandrer inn og ut av remis. Jeg er litt overrasket over at 2700-spillere ikke bare sitter på autopilot i et tårnsluttspill med to bønder over, men det er tydeligvis mye dybde her også :-)