Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Sjakk OL 2018

Recommended Posts

Gegga    471

Det er allerede spilt 7 runder, og runde 8 er i gang.

Man kan følge med på https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/olympiad-batumi-2018-open/8/1/1 (bytt ut 8/1/1 med f.eks. 9/1/1 til runde 9).

https://bergensjakk.no/ er jo flinke til å linke til både live-sending og resultater og alt mulig, så jeg anbefaler et daglig besøk der!

• Like 2

Gegga    471

Så langt har både Caruana og Mamedyarov gjort sakene sine bra. Caruana er under 10 poeng bak Magnus på live-listene til https://2700chess.com/.

Mens Mamedyarov ligger 4,5 poeng bak Caruana. 

Disse to møter hverandre i dag, og man kan kanskje forvente en remis. Hvis en av de vinner, tjener han ca rating-poeng, så en remis er vel kjekkest for Magnus ...

Ding Liren er også trygt forbi 2800 i rating, og han har ikke tapt på veeeeeeldig mange partier. 
Lurer på om han hadde 80 partier på rad før OL, så da er han vel oppe i 84 nå, da? Ta det med en klype salt, men tror det skal være rundt der.
Man kan kanskje også gå gjennom og telle selv her: http://ratings.fide.com/hist.phtml?event=8603677

Hans forrige tap kom mot Anish Giri. Og i dag spiller han mot ... Anish Giri. 

• Like 1

ArcticStones    299

Noen som vet hvordan Magnus forbereder seg til VM-matchen mot Fabiano?

Det slår meg at Magnus har vært ujevn i lengre tid. Innimellom har vi sett briljante prestasjoner – og det er herlig. Men gang på gang har Magnus skuslet bort betydelige posisjonelle og materielle fordeler. Jeg lurer på om han har lagt opp en strategi for å skjerpe sjakkspillet?

Gegga    471

Ser ut til at Salomon kan vinne, og da vil vi vinne 2,5 - 1,5. Det er jo veldig bra, i tilfelle!

Mange spennende partier på topp-bordene. Radjabov ser ut til å slå Wesley So, men USA kan kanskje ta seieren allikevel?
Caruana og Shankland har fordel. Men det mest sannsynlige er kanskje at 1 av de vinner, og dermed 2-2?

• Like 1

Nikolai80    36

Med tre runder igjen ser jeg det som sannsynlig at Caruana faktisk er #1 når OL er ferdig. Han spiller solid. 
Når er det Magnus skal spille sine partier for VIF? Da kan han ta det tilbake, og det kan da virke som om VM faktisk blir en kamp om #1 i tillegg til tittelen. Det er ganske fiffig! 

Edited by Nikolai80

Gegga    471

Jeg tror ikke han er nr 1 etter OL. Han spiller bra, men det blir fort et par remiser. Må ha 2 av 3. Men for all del, han spiller veldig bra!

Den som vinner VM-matchen er mest sannsynlig også nr 1 i verden. Helt fair det. :-)

• Like 1

Gegga    471

Norge møter England i neste runde. USA kan få en god luke og besten avgjøre OL hvis de vinner sin neste match mot Polen.

Sesse    367

Jeg dekker også sjakk-OL, skjønt bare ett parti (stort sett førstebordet til Norge, og evt. Caruana om han fortsatt spiller når Norge er ferdig).

Veldig oppløftende resultater—jeg følte lenge man lå overraskende langt nede for noen få 2–2-resultater, men nå er man jo oppe på en glimrende 10. plass. Om man klarer å holde seg der, er det sterkt!

• Like 1

Gegga    471

Dersom man taper en match kommer det fort 10 lag seilende forbi på resultatlistene, så en topp 20 plassering er på ingen måte garantert.

Norge "ligger litt under" på bord 3 foreløpig, men det er på ingen måte tapt, naturligvis. Det hadde vært gøy med et godt resultat mot England!

I matchen India - Armenia har bord 1 og 2 satt seg sammen for å røke fredspipe. Bortsett fra det er det få resultater fra de øverste matchene.

Gegga    471

Mamedyarov spiller mot Ding Liren. Sistnevnte har altså ikke tapt på 85 (?) partier. Men nå er sannsynligheten stor for at Mamedyarov reiser seg etter tapet mot Caruana i går, og påfører Ding Liren en ytterst sjelden smultring i resultatlisten.

Shankland kan kanskje bli avgjørende for USA, men da må Nakamura holde fortet.

Mye kan altså fremdeles skje i toppen! Kan anbefale å ha på Chess24.com i bakgrunnen dersom du sitter på jobb. 

Edit:
Skal Ding Liren klare å sno seg unna et tap? Det vil i så tilfelle være godt gjort, basert på stillingen for noen trekk siden!

Gegga    471

Det kan se ut til at USA (vs Polen), Kina (vs Azerbaijan) og Armenia (vs India) alle avgjør med hvit på 4. bordet.

For Norges del er vi i trøbbel på bord 3 og 4, så det er nok meget usannsynlig at vi får med oss poeng fra matchen mot England.

Edit: 
Piorun (2612) står veldig godt mot Nakamura, og dermed ser det ut til at det er POLEN som skal gå opp i ensom ledelse. Hvis det holder seg.
Og det er jo langt fra sikkert.

Edit 2:
Caruana står plutselig veldig bra. Wesley So kan også fort vinne. Dermed ser det ut til at USA skal ta seieren. Og Caruana er nå FRYKTELIG nærme en 1. plass på live-rankingen. Han tjener ca 3,8 poeng på en seier i dag, vil jeg tippe.

Sesse    367

Hva skjedde i Taris parti? Det står som seier, men Stockfish mener det er Adams som står bedre, om noen (det er komplisert, og jeg stoler ikke helt på maskinene her).

Gegga    471

What? Vant plutselig Aryan Tari? Ut fra evalueringen ser det riktig ut.

Det som derimot ikke ser riktig ut, er at Nakamura klarte remis. Han må da ha tapt, så det må vise feil resultat på chess24.com og 2700chess.com.
Edit: Resultat korrigert nå.

Men nå tapte akkurat Johan Salomon, og vi sliter litt på bord 3. Håper vi klarer å redde det til 2-2, da!

Sesse    367

Nei, ut fra evalueringen ser det helt feil ut :-)

Jeg regner med at de ble enige om remis, men at kongene ble plassert feil.

• Like 1

Sesse    367

Caruana-bordet har forenklet ned til RBvR, som er teoretisk remis, men ikke alltid like enkelt å holde.

Noen få trekk var de inne i en stilling som var objektivt vunnet for Caruana, men han fant tydeligvis ikke ut av alle variantene med dårlig tid på begge sider. Ganske forståelig, egentlig. :-)

Sesse    367

For å gi en indikasjon på hvor vanskelig dette sluttspillet er: Dudas 103. trekk var igjen en feil som Caruana ikke klarte å utnytte… men stillingen er intet mindre enn matt i 52!

https://lichess.org/analysis/standard/R7/8/8/8/2k5/2b5/1r6/2K5_b_-_-_0_1

Rett nok tror jeg ikke den er realiserbar i akkurat dette partiet selv med perfekt spill, siden den krever minst 45 trekk fra begge sider før løperen faller, og de da ville kommet over 50-trekks-regelen.

Gegga    471

I dagens runde (nr 10 i rekken, og altså nest siste runde) møtes Kina og Polen på bord 1.
Foreløpig ser det veldig lovende ut for Kina, da bord 4 ser ut til å vinne.

Nakamura har lagt opp (eller spiller i hvert fall ikke i dag ...) og det ser ut til at USA gjør det greit uten en "out-of-form-Nakamura", og Shankland har allerede gjort et bra vikariat på bord 3, og vunnet sitt parti. Så da kan det foreløpig se ut til at Kina og USA er i toppen etter dagens runde.

England og Russland møtes i en viktig match, der Russland bør vinne om de skal håpe på medalje. Mens England med uavgjort fremdeles kan klare medalje, slik det ser ut.

Men, som vi så i går, MYE kan skjer i disse partiene, så det er vel trygt å si at ingenting er avgjort enda. 

Det som man KAN slå fast, er at Caruana kommer til å være nr 2 på verdensrankingen etter OL. Og så får vi håpe Magnus ikke taper rating når han spiller i Europacup senere i oktober.
(Mener han skal spille da?)

Gegga    471

Notkevich sliter i en komplisert (i hvert fall ser det komplisert ut for meg) stilling. Det kan dermed gå mot tap også i dagens runde, og da faller vi ganske solid på resultatlistene.
Aryan Tari har visst spillefri i dagens runde.

Gegga    471

Ding Liren i ferd med å vinne sitt parti, i et "brilliant game" ifølge kommentatorene på chess24.com.
Jeg får sjekke det senere, og se om jeg forstår noe som helst.

Ding Liren var jo veldig nær å tape i går, men ser altså ut til å sikre en klar seier for Kina i dag.
Holder det til OL-gull?