Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sesse

Sjakk-VM 2018

Recommended Posts

JEB    486

Men Magnus fighter litt videre. Håper Caruana føler litt på dette - gir han seg aldri? ...

Ellers var det artig å høre at Naka holder med Magnus. Frittalende fyr, aldri kjedelig med Naka!

JEB    486
2 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Liten fordel til Magnus nå, ifølge silisiumet. 

Det varmer et kjemiker-hjerte at du vet forskjell på silisium og silikon (som mange feilaktig oversetter med) i dette tilfellet :P

Magnus presser, kan han klare å presse blod ut av gråstein?

• Like 1

Erling Svensen    185

Dette  kan jo bli interessant? Timesvis med steinskvising med påfølgende blod om en 30-40 trekk? Se f.eks hvis begge følger linjen til Sesse. I trekk 55 er det knapt noen forskjell på det de har nå...

Sesse    367
14 minutter siden, Erling Svensen skrev:

Dette  kan jo bli interessant? Timesvis med steinskvising med påfølgende blod om en 30-40 trekk? Se f.eks hvis begge følger linjen til Sesse. I trekk 55 er det knapt noen forskjell på det de har nå...

Når Stockfish sier -0,30 på høy dybde i et sluttspill, er det sånn det er. En liten fordel, men ingen reell utvikling med beste spill.

Sesse    367

Magnus sleit til å begynne med i dette partiet—han kom dårlig ut av åpningen, til tross for at det var han som avvek. Og han lot Caruana få slippe unna litt for lett i sluttspillet. Utover det, nok et bra parti.

Sjakkspira    523
Sitat

Utrolig denne lekkasjen fra Caruanas team. Jeg hadde bare lyd på; har noen link til (kopi av) videoen?

Den var her  Men den er fjernet nå

Edited by Sjakkspira

Sesse    367

Her er teksten fra skjermbildet som vises i videoen, det jeg kan se:

«Petroff with 6. Bf6 and…
Fianchetto Grünfeld        6. dxc4 9.d4 various opti…
QGD Bf4 10. Rd1 Re8
QGD Other Ideas            6. a3 8. Qc2
QGD Aronian's 9. Bd3       other ideas
Petroff Bf5 & Be7 w. 8…
Petroff w. Nd7-f6 idea.
Petroff 4. Nc3             9…Nf6
Petroff with 6…Be7 an…     8.Nc3»

Så mye russiskvarianter. Interessant nok har han forberedt også Re8 (som vel er et vanligere trekk?) i dronninggambit-linja der han ga Magnus problemer med Rd8.

Det er klart at det er nødt til å være veldig mange ting her som ikke er lekket, men jeg tror nok at Magnus' team går i høygir på akkurat disse åpningene. Og i hvert fall ikke spiller russisk med svart :-P

Edited by Sesse
  • Like 1

Sesse    367

Hviledag i morgen, og da drar jeg ned. Håper på en friksjonsfri tur =)

Er det noen som har vært inne i The College ennå og vet hvor strenge de er på ymse? Er det lov å for eksempel ha med (stort) kamera uten å være presse? Laptop?

Sesse    367

Jeg spurte vaktene—det var lov å ha med seg ting, inkludert mat og drikke, inn i det generelle området. Men i selve spillelokalet tas alt, inkludert telefoner.

Sesse    367

Vi som satt der var ganske enige om at Le3+ var en forsert remis. Sånn i hvert fall etter å ha sett Stockfish-linja :-P

Brede Kvisvik foreslo faktisk noe som minnet om den linja flere trekk før den skjedde, og jeg repliserte med noe ala «det der er jo alt for vilt». Men linja er tydeligvis ganske forsert, og da ebbet det ut i ingenting.

Det var generelt kjempemessig å være til stede—billetten min var tydeligvis til VIP-rommet, så jeg var med den norske delegasjonen der. Masse hyggelige folk (deriblant det meste av Team Carlsen) og god stemning. Og jeg fikk visst mine 15 minutes of fame (to intervjuer på NRK1, ett på VGTV og ett til VG), som jeg ikke var helt forberedt på—det var vanskelig å følge med på selve partiet med all oppmerksomheten som plutselig dukket opp. :-) Alle vanlige billetter hadde timeslots på en halvtime av gangen man fikk se; de virket ganske godt organisert, men jeg skjønner jo at det er kjipt om man har betalt mange hundre kroner for en billett og faktisk kommer for å være i selve rommet. (VIP hadde egne sitterader, og vi kunne uansett se lokalet fra VIP-rommet. Men jeg valgte å ikke gjøre det, for hva skal jeg med å stirre opp på en skjerm uten evaluering eller noe.)

Skal se på i morgen også, og håper på en Magnus-seier der! Men uansett var bare dagen i dag, om enn kort, verdt hele turen. Både personale og alle tilskuere jeg snakket med var veldig positivt innstilt.

…men når det kommer et sånt fyrverkeriparti og forumet her bare har to–tre innlegg, er det kanskje å regne for et dødt prosjekt?

• Like 3