Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sesse

Sjakk-VM 2018

Recommended Posts

JEB    486

På Tarjeis blogg er det opptak av skuespilleren som veltet kongen og gjorde 1. d4 i stedet for 1. e4 i den sermonielle åpningen. Han sier det var en planlagt spøk, og når en ser det i sakte film ser det definitivt ut som om det er sant mht hvordan kongen veltes. 

Gegga    471

Man blir ganske matt av å følge med på VG chat. Der er det GANSKE mange dumme spørsmål (joda, de finnes!).

"Dersom Magnus vinner i dag, blir han da verdensmester? Hilsen gira supporter."

Altså, men er ikke VELDIG gira dersom man tror det er to partier.

Og dette var en av de mest oppegående kommentarene. 

Men OK, man må vel finne seg i mange rare spørsmål.

• Haha 2

Sesse    367

Det er for mye tidsbruk her. Håpet mitt er at Magnus bare prøver å presse i en ellers nøytral stilling, men det er nok litt ønsketenkning.

Sesse    367

Stockfish her foreslår en variant med å ofre springeren på f7 for en evig sjakk. Ganske fiffig, men jeg vet ikke om Magnus vil se den til bunns.

Sesse    367
1 minutt siden, Erling Svensen skrev:

Kan noen huske sist noen klarte å presse Magnus med en åpningsforberedelse? 

Karjakin fikk inn en solid en i forrige VM, i hvert fall.

• Thanks 1

JEB    486

Ser ut som Caruana er ute av forberedelsene. Lik stilling. La oss håpe Magnus viser at han er den beste spilleren (til tross for litt lite tid)

JEB    486

At Magnus går på en forberedelse tilegner jeg teamet hans. Når det først har skjedd har jo egentlig Magnus spilt meget bra i mine øyne.

• Like 2

Sesse    367

Mja. Det ligger lagret der (dvs., PV-ene og multi-PVene—ikke den delen som lar deg flytte fritt rundt, det er for mye data), men jeg har ikke noe godt grensesnitt for å ta dem fram igjen. Man skulle uansett tro at det er kommet ut bedre analyser nå enn det man kan gjøre i sanntid?

ArcticStones    299

Takker for kjapt svar! Hvordan kan jeg spille igjennom 1.parti med Sesse?
Veldig takknemlig om jeg får det til!

Har du eller noen andre en god lenke til en analyse av 1.parti?
(NB: Ikke YouTube eller videoanalyse! Jeg har lyst til å lese kommentarene.)

Edited by ArcticStones

Sesse    367

Nå som jeg skal ut på reise, er det litt problematisk for meg å taste inn trekk—det gjelder onsdag, torsdag og søndag. Er det noen som likevel skulle fulgt med på NRK1, og er villige til å hjelpe til med å taste inn trekk og klokke? Det er bare snakk om å dytte inn i et Google-regneark, så går resten av seg selv. (Det beste med ganske god margin er lineær-TV, siden nett-TV lagger 30 sekunder eller mer.)

Alternativet er at jeg bare plukker streamen fra Chess24, men de (og alle andre) har vist seg å henge solid etter så langt i VM, så da blir det mer spotty.

• Like 1

ArcticStones    299

Interessant! Nok et Siciliansk parti av Magnus – og som i første parti velger Fabiano Rossolimo-varianten med Lb5. Men etter fem trekk velger Fabiano rokade. Tipper han mislikte utviklingen i første parti!

Sesses evaluering varierer voldsomt de første ti trekkene. Har det sammenheng med dybde og horisont, mon tro?

Edited by ArcticStones