Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Sesse

Sjakk-VM 2018

Recommended Posts

Sesse    367

Vi mangler definitivt en tråd her!

VM i sjakk 2018 spilles mellom tittelforsvarer Magnus Carlsen og utfordrer Fabiano Caruana, 9.–26. november med eventuelle tiebreak 28. november. 12 runder, med førstemann til 6,5 poeng.

Kampen går i London på ærverdige The College midt i hjertet av London, og jeg kommer til å dra nedover for å se på to av rundene; for de som ikke har bestilt billetter ennå, er det veldig på tide, siden mye er utsolgt. Jeg antar NRK kommer til å dekke (skjønt det er ubekreftet); analysis.sesse.net kommer til å dekke i den grad jeg får tak i trekkene.

Tidskontroll: 100 minutter for første 40 trekk, deretter 50 minutter for neste 20 trekk, deretter 15 minutter for resten av partiet. I tillegg er det 30 sek ekstra/trekk fra trekk 1.

Ingen remistilbud før begge spillere har utført 30 trekk (det er lov å kreve remis ved trekkgjentagelse). Fargene trekkes og alternerer, men byttes etter parti 6 (så samme person vil ha hvit i både parti 6 og 7). 

Evt. tiebreak:

• Om uavgjort i klassisk sjakk: Hurtigsjakk, fire partier. Ny trekning av farger, 25 minutter + 10 sek/trekk.
  • Om uavgjort også i hurtigsjakk: Lynsjakk, to partier. Ny trekning av farger, 5 minutter + 3 sek/trekk.
  • Om uavgjort også i lynsjakk, avholdes det inntil totalt fem slike lynsjakk-minimatcher (!) à to partier.
  • Om uavgjort etter fem lynsjakk-minimatcher: Armageddon. Ny trekning, vinneren bestemmer farge. Hvit får 5 minutter, svart får 4 minutter. I tillegg 3 sek/trekk fra trekk 61.

Fulle regler i FIDEs håndbok.

Spilleplan:

• Fredag 9. november: Runde 1
  • Lørdag 10. november: Runde 2
  • Søndag 11. november: Hviledag
  • Mandag 12. november: Runde 3
  • Tirsdag 13. november: Runde 4
  • Onsdag 14. november: Hviledag
  • Torsdag 15. november: Runde 5
  • Fredag 16. november: Runde 6
  • Lørdag 17. november: Hviledag
  • Søndag 18. november: Runde 7 (om nødvendig)
  • Mandag 19. november: Runde 8 (om nødvendig)
  • Tirsdag 20. november: Hviledag
  • Onsdag 21. november: Runde 9 (om nødvendig)
  • Torsdag 22. november: Runde 10 (om nødvendig)
  • Fredag 23. november: Hviledag
  • Lørdag 24. november: Runde 11 (om nødvendig)
  • Søndag 25. november: Hviledag
  • Mandag 26. november: Runde 12 (om nødvendig)
  • Tirsdag 27. november: Hviledag
  • Onsdag 28. november: Tiebreaks (om nødvendig) og premieutdeling
  • Like 4
  • Thanks 1

Gegga    471

Jeg er i London fra 11. november til 18. november. Ser ikke ut som om det er mulig å få billetter til 16. eller 18. november. 
Dermed kan det være jeg forsøker å bare møte opp, og se hvordan det går. Alternativt være i lokalene hvor "Ginger GM" har sending.
Jeg vet ikke hvor dette er enda, men det skal visst være i nærheten.

Sesse    367

NRK auksjonerer bort en samlepakke til sjakk-VM (plass i panelet én av dagene, plass til 28 av dine venner som publikum, og gratis sjakktime og simultan med Torstein Bae) i anledning TV-aksjonen: https://www.auksjonen.no/auksjon/Vær_paneldeltaker_hos_NRK_under_sjakk-VM/127572

Min favoritt er at du faktisk får med deg backdrop-en fra VM-studio! Sånn om du har noe sted å lagre et 6,5x45 meter stort backdrop.

• Like 2

JEB    486

Magnus åpner med svart. Det er det han ønsket, og han får to hvite på rad senere i matchen. Regner med en jevn match. Lykke til Magnus!

• Like 3

Sesse    367

Jeg drar ned til London onsdag kveld og skal følge runde 5 og 6 derfra. Håper jeg treffer på noen av dere andre også :-)

Edited by Sesse
  • Like 1

Nikolai80    36
1 time siden, Sesse skrev:

Jeg drar ned til London onsdag kveld og skal følge runde 5 og 6 derfra. Håper jeg treffer på noen av dere andre også :-)

Jeg vil være innom 15.11 (runde 5) Magnus med svart denne dagen altså.. Satser på 0-1! 
:-) 

JEB    486

Springer g4 fra Caruana? Det likte Sesse dårlig :-) Men Magnus må finne lang rokade

EDIT: og Magnus fant det. Fint press nå!

Edited by JEB