Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

Norway Chess 2018

Recommended Posts

ArcticStones    299

Intill i dag lå Caruana på jumboplass, med en begredelig score på 1,0 / 4 runder. Men i dag slo han Karjakin.

Veldig heldig for Magnus, for det betyr at han igjen har et fullpoengs ledelse!

Sesse    367

TV 2 og Canal Digital har kommet til midlertidig enighet mens de forhandler videre. Dermed er det ikke risiko for svarte skjermer under Norway Chess for CD-kunder, slik jeg forstår det.

(Og godt er det, for sjakk er omtrent det eneste jeg ser på TV 2 :-) )

Gegga    471
2 timer siden, ArcticStones skrev:

Intill i dag lå Caruana på jumboplass, med en begredelig score på 1,0 / 4 runder. Men i dag slo han Karjakin.

Greit at han har hatt en dårlig start, men han var aldri på minus to. Han hadde 1 av 3, og er nå på 50% med 2 av 4.

Mens vi venter på neste runde: En liten stemningsrapport fra hotellet.

De seks første rundene spilles her, noe hotellet bærer preg av. Når du kommer inn på kveldstid, har du resepsjonsdisken rett frem, TV 2-sending til høyre, og internasjonal sending til venstre. På bildet står Rustam Kasimdzhanov og ser på den internasjonale sendingen. Bak MVL og Caruana ser vi resepsjonsdiskenen og så vidt stolene som Gnatt, Hammer, Lahlum og Ellen Carlsen pleier å sitte på under TV 2-sendingen. Da bildet ble tatt, hadde TV 2 avsluttet sendingen, men Agdestein og Rudolf jobbet fortsatt for føden. Spillelokalet - der stemningen nødvendigvis er mer avdempet enn i foajeen - befinner seg inn til venstre. Det er ellers plassert ut sjakkbrett i foajeen og baren (rett bak ryggen til TV 2-kommentatorene), så det er bare å sette seg ned og ta et parti når man vil.

På dagtid er hotellet ganske rolig. Mange av gjestene er sjakkspillere og TV 2-folk. I dag tok jeg heisen ned til frokost sammen med Mamedyarov - som akkurat da var ikledd shorts og så ut til å være på vei ut i finværet. Vi får vel snart følge hans eksempel og komme oss ut vi også. :)

5ECBE4E8-23F5-40F8-AA00-F7F797ED9FBE.jpeg

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 2

Etter 10.0-0 er 10...Bd6 og løperbytte det vanligste. Magnus prøver i det minste å holde brikkene på brettet ved å velge noe annet. Shirov brukte for øvrig samme trekk, 10...Nd7, til å slå en lavere ratet spiller i 2016 (riktignok 250 poeng lavere). Satser på at Magnus kan få til det samme i dag. :)

oggaman    22

Sesse er ganske positiv til So sin stilling.

Irriterer meg litt at TV2-studio snakker ned konkurrentene til Carlsen. So har fått en god stilling stilling mot verdensmesteren og det er ikke enkelt. 

ArcticStones    299

Kjedelig åpning, kanskje – men enda kjedeligere at So har klart å få en såpass stor åpningsfordel. Løperen er gjenvunnt. Magnus får riktignok løperparet – men kan han utnytte det?

Edited by ArcticStones

oggaman    22

Ser ut til å gå mot tap i dag. Lurer på hva "ekspertene" i TV2-studio sier da. So, som de anklager for å spille kjedelig og defensivt, gir Carlsen det første tapet på over 30 partier.

ArcticStones    299
21 minutes ago, oggaman said:

Enda lenge igjen da, og So har ikke en vinnende fordel, men synes utviklingen er bekymringsverdig...

Utviklingen har dessverre gått til +2,81 ifølge Sesse. Det bør være vinnende fordel.

ArcticStones    299
1 minute ago, Inge «Insan» Harkestad said:

... men So fant ikke 25.Na5 (+2,8-varianten), så dette er fortsatt mulig å redde. Ja, Magnus står dårlig, men han står ikke til direkte tap.

Du har så rett! Håper han klarer å spille veldig presis resten av partiet.

Jeg har ikke hatt anledning til å følge med hele tiden. Hvor gikk det galt for Magnus? Hva var feilene han gjorde?

Sesse    367

Det mest beroligende jeg kan si, er at PV-en som sier +1.32 ser ut til å være en festning. Noen med mer sjakkunnskap enn meg kan sikkert si hvordan stillingen blir med 4-mot-3 på samme side, kongene godt til stede og springer mot løper.

Sesse    367
6 minutter siden, ArcticStones skrev:

Du har så rett! Håper han klarer å spille veldig presis resten av partiet.

Jeg har ikke hatt anledning til å følge med hele tiden. Hvor gikk det galt for Magnus? Hva var feilene han gjorde?

Løper til d8 er for passivt, og vil nok være den avgjørende feilen i en presset situasjon. Utover det var det tydeligvis rundt Sa5 det begynte å tippe over og gå til at So fikk presset.