Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

Norway Chess 2018

Recommended Posts

Sesse    367

Norway Chess-arrangørene har mye å gjøre i år, med både Mamedjarov og Ding med akutte helseproblemer. (Mamedjarov er heldigvis frisk, la oss håpe det samme skjer med Ding!) Men det er vel også noe av dette de profilerer seg på for å få et så sterkt felt (i tillegg til helt sikkert penger)—at de tar vare på spillerne mer enn bare å slenge dem i en buss og lagre dem på et hotell.

ArcticStones    299

Veldig leit å høre om Ding Liren. Ønsker ham god bedring.

*) 75 partier på rad uten tap? Magnus må ta det som en utfordring å slå den rekorden nå i 2018.

ArcticStones    299
26 minutes ago, Tarjei said:

Uten å nevne med et ord at tallet kommer fra min beregning ...

Det burde Chessbase sannelig ha gjort. God folkeskikk krever at man krediterer den opprinnelige journalisten – det gjelder også en god sjakkjournalist! 

• Thanks 1

ArcticStones    299
22 minutes ago, Sesse said:

For et tamt parti i dag.

Etter ti trekk tok jeg sjansen på å heller grave et dypt hull i skogkanten til en ny blodbøk. Det angrer jeg ikke på!

Sesse    367

Aronian plukket opp et helpoeng fra Mamedjarov, i et sluttspill som åpenbart er utenfor menneskers rekkevidde å spille perfekt. Jeg savnet fullt sett med 7-brikkers sluttspillsbaser (det hadde definitivt hjulpet i en del av mellomstadiene), men det var likevel tydelig at de beveget seg inn og ut av teoretisk remis :-)

Edited by Sesse
  • Like 3

Sesse    367

Ja, jeg mener absolutt ikke å si at det er enkelt! Tvert imot viser det mye av dybden i sjakk, når selv såpass oversiktlige situasjoner er utenfor rekkevidde til verdens absolutt beste spillere.

Sesse    367

Det var nok ikke noe annet å vente etter en slik skade, dessverre. Heldigvis tar det nok ikke mange ukene før han er i stand til å spille sjakk igjen, og jeg er helt sikker på at Norway Chess vil ha ham høyt på lista når neste års turnering skal settes opp. (Interessant nok påvirker hans bortfall overhodet ikke ratingsnittet i Norway Chess—det var 2790,6 med Ding og er 2790,6 uten Ding.)

I dag er det duket for et klassisk oppgjør med Magnus mot Anand. Anand har spilt forholdsvis ambisiøst i 2018, tror jeg, så forhåpentligvis får vi et spenstig parti fra begge sider. Magnus duppet såvidt under 2850 med remisen mot Nakamura i går, og trenger en seier for å klatre igjen.

Sesse    367

Jeg la inn et lite easter-egg. :-) Om du går til siden og så skriver «javascript:flip()» i URL-feltet (eller åpner JavaScript-konsollet og skriver flip() der), får du det flippet. Men det finnes ikke noe brukergrensesnitt for det.

• Like 1

ArcticStones    299
1 minute ago, Sesse said:

Jeg la inn et lite easter-egg. :-) Om du går til siden og så skriver «javascript:flip()» i URL-feltet (eller åpner JavaScript-konsollet og skriver flip() der), får du det flippet. Men det finnes ikke noe brukergrensesnitt for det.

Takker! :)

Sesse    367

Tror ikke det fungerte så bra, dog. Pilene blir feilplassert på brettet. Men om du overlever det, skal det fungere.