Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

Norway Chess 2018

Recommended Posts

ArcticStones    299

Denne seieren smakte utrolig bra. Måtte resten av turneringen fortsette i samme leia!

Når det gjelder VM-matchen tror jeg vi skal være ytterst forsiktig med å spå. Som Insan sier: Det er lenge til. Og som gjentatte partier har vist, er hvilken som helst av verdens beste stormester istand til å utvise en vanvittig prestasjon når de er i storfor – og det motsatte. Magnus virker som om han nå er i storform. Som Tarjei skrev i førstesidesartikkelen på Matt&Patt i går: Magnus er ubeseiret i sjakk i 2018 og ingen har spilt bedre.

Samtidig må vi innrømme at Magnus fra tid til annen har vist merkverdige svakhetsteg det siste halvannet året. Det så vi så nylig som i går i nest siste runden av lynsjakken. Der tok Magnus g-bonden med sin h-bonden og tapte sporenstraks partiet. Jeg tror de fleste av oss så den brøleren, og de færreste av oss hadde spilt den.

Likevel velger jeg å fokusere på glimt av briljans, som for eksempel dagens utmerkete parti mot VM-utfordreren. Måtte det fortsette!

2 timer siden, ArcticStones skrev:

Jeg har et spørsmål: Hva heter åpningen som Magnus og Caruana spilte?

Den heter Bishop’s Opening, eller noe sånt som løperåpning/løperspill på norsk, tror jeg. Dette ligner jo litt på - og kan fort transponere over i - italiensk, men jeg tror ikke dette partiet kan regnes som en italiensk-variant. Det oppsettet de havnet over i, ligner vel minst like mye på spansk (Ruy Lopez), gjør det ikke?

Edited by Inge «Insan» Harkestad

ArcticStones    299
1 hour ago, Inge «Insan» Harkestad said:

Den heter Bishop’s Opening, eller noe sånt som løperåpning/løperspill på norsk, tror jeg. Dette ligner jo litt på - og kan fort transponere over i - italiensk, men jeg tror ikke dette partiet kan regnes som en italiensk-variant. Det oppsettet de havnet over i, ligner vel minst like mye på spansk (Ruy Lopez), gjør det ikke?

Jo, jeg vet det er en Bishop’s Opening, men jeg lurte på om varianten var kjent og hadde et eget navn? Som du skriver, kan Bishop’s Opening transponere til ulike andre åpninger. Helt enig i at partiet til syvende og sist lignet mye på et Ruy Lopez!

Edit: Jeg spurte også på ChessBomb. Athene skriver: "Bishop’s Opening, Berlin Defence, according to Lichess Opening Explorer."

Edited by ArcticStones

Sesse    367
2 timer siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Jeg er ikke helt enig i at det ligner så mye på spansk. En ting er at hvits hvitfeltløper står et annet sted enn den ville gjort i spansk, men kanskje vel så viktig er at svart ikke har spilt fram springeren sin til c6. Da kan han sette en bonde der i stedet, og betyr ganske mye for bondestrukturen på sikt (helt konkret er det mulig å dytte fram d5 tidlig, som utfordrer sentrum på en helt annen måte).

• Like 1

oggaman    22

Spennende parti mot Aronian i dag der Carlsen har spilt noe nytt (Qd3) i Berlin-varianten. Aronian tenker og bør finne d6.

• Like 2

oggaman    22

....og det gjør han.

Sesse er litt optimistisk på Magnus sine vegne (og det gjør meg litt optimistisk). Det var jo et ganske kjedelig parti i går mot Karjakin, så regner med at Magnus vil kjøre hardt i dag.

Edited by oggaman

ArcticStones    299

Dette partiet var et mesterverk! Han leder turneringen med et fullpoeng etter bare tre runde. Og han  igjen 2850+ på liveratingen!

Noen som vet Magnus sin prestasjonsrating hittil i 2018?

I sin artikkel av 27.mai skrev Tarjei at hans prestasjonsrating var 2859 basert på 31 partier hittil i år. Men det var før 2.5 / 3 i Norway Chess!

Edited by ArcticStones

Sesse    367
20 minutter siden, ArcticStones skrev:

Dette partiet var et mesterverk! Han leder turneringen med et fullpoeng etter bare tre runde. Og han  igjen 2850+ på liveratingen!

Noen som vet Magnus sin prestasjonsrating hittil i 2018?

Løst regnet, siden jeg ikke helt vet hvordan ting skal være når folk utvikler seg over ratingperiodene:

Tata Steel 9/13
Grenke Chess 5.5/9
Gashimov Memorial 6/9
Norway Chess 2.5/3
Total 23/34 = 67,6%

67% er +125 Elo iflg. FIDEs reglement (punkt 14.9).

Tata Steel rating = 35 752 / 13, Grenke Chess rating = 24 526 / 9, Gashimov rating = 24 837 / 9, Norway Chess 8 368 / 3, snitt = 93 483 / 34 = 2749,5

Så performanceratingen hans er 2874,5, med forbehold om regne- og tenkefeil.

Edited by Sesse
  • Like 1

oggaman    22

Utrolig deilig at Carlsen leverer på dette nivået og befester posisjonen som verdens nummer 1. Var litt nervøs for ham i fjor, men nå ser det meget bra ut. Forhåpentligvis holder formen ut året og Caruana blir sendt hjem med stygge sifre i kofferten i november. 

Med spill som det Magnus har vist i 2018 så kryper nok den tidligere store respekten for ham fram igjen hos konkurrentene. Det vil vise seg i deres spill og risikoanalyser når mannen fra Lommedalen sitter på andre siden av brettet.

Sesse    367
1 time siden, Jørgen Johansen skrev:

Med spill som det Magnus har vist i 2018 så kryper nok den tidligere store respekten for ham fram igjen hos konkurrentene. Det vil vise seg i deres spill og risikoanalyser når mannen fra Lommedalen sitter på andre siden av brettet.

Magnus er så hot om dagen at det skaper skogbrann i Lommedalen :-)