Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Inge «Insan» Harkestad

Norway Chess 2018

Recommended Posts

Ute skinner solen, men inne – i Stavanger – er Altibox Norway Chess i gang. Gegga er som alltid forumets stedlige representant, men også JEB og jeg stikker innom. Det skjer helgen 1.–3. juni.

Spillere
Det er som vanlig et knallsterkt felt, og alle årets deltakere er inne på topp-14-listen (live). De eneste ratingkanonene vi savner er Kramnik (2792), Giri (2782), Grischuk (2766) og Yu (2759). Men personlig synes jeg det er litt synd at ikke Hammer eller Tari er med. Uansett, her er årets deltakerliste (ratingen er ikke offisiell, men live-rating idet turneringen starter):

Magnus Carlsen (Norway) 2843
Fabiano Caruana (USA) 2816
Shahriyar Mamedyarov (Azerbaijan) 2808
Ding Liren (China) 2798
Maxime Vachier-Lagrave (France) 2789
Sergey Karjakin (Russia) 2782
Wesley So (USA) 2778
Hikaru Nakamura (USA) 2769
Levon Aronian (Armenia) 2764
Vishy Anand (India) 2759

Program
Sø. 27.05 kl. 15.00: Pressekonferanse og lynsjakk
Ma. 28.05 kl. 16.30: Runde 1
Ti. 29.05 kl. 16.30: Runde 2
On. 28.05 kl. 16.30: Runde 3
To. 31.05: Fridag
Fr. 01.06 kl. 16.30: Runde 4
Lø. 02.06 kl. 16.30: Runde 5
Sø. 03.06 kl. 16.30: Runde 6
Ma. 04.06: Fridag
Ti. 05.06 kl. 16:30: Runde 7
On. 06.06 kl. 16.30: Runde 8
To. 07.06 kl. 16.30: Runde 9 og evt. omspill mellom to spillere
Fr. 08.06: Evt. omspill mellom tre eller flere spillere. Premieutdeling

Regler
Hver spiller får 100 min på 40 trekk, 50 min på de neste 20, og deretter 15 min på resten av partiet. Etter trekk 60 får de et tillegg på 30 s per trekk.

Det spilles med Sofia-regler, dvs. at det ikke kan tilbys remis.

Hvis det blir delt førsteplass på poeng, spilles lynsjakk får å kåre vinneren. Først spilles to partier med 3 min + 2 s per trekk, og hvis det står likt etter dette, blir det et Armageddon-parti der hvit får 4 min og svart 3 min; ved remis utropes svart som vinner. Se fullstendige regler her.

Noen lenker
Merk at turneringen vises direkte på TV 2 Sportskanalen fra og med 27. mai.

Turneringens hjemmeside:   norwaychess.no
TV 2 live-overføring:               https://live.tv2.no/sjakk
Chess24s live-overføring:     https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/altibox-norway-chess-2018#live
ChessBomb live-overføring: https://www.chessbomb.com/arena/ (blitz her)
Nettets beste sjakkmotor:    http://analysis.sesse.net/

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 3

Resultater i lynsjakken:

1. So, Wesley (6)
2. Nakamura, Hikaru (5,5)
2. Anand, Viswanathan (5,5)
4. Carlsen, Magnus (5)
5. Mamedyarov, Shakhriyar (4,5)
5. Vachier-Lagrave, Maxime (4,5)
5. Caruana, Fabiano (4,5)
8. Karjakin, Sergey (3,5)
9. Aronian, Levon (3)
9. Ding, Liren (3)

Magnus gjorde det altså middels bra, men kom seg inn på øvre halvdel og får dermed spille fem hvite og fire svarte partier. So viste seg aller sterkest. I motsatt ende hadde Ding og Aronian en svak dag på jobben, men Aronian fikk i det minste med seg en seier mot Magnus. Mamedyarov spilte forresten med tannpine og må opereres i kveld. Det er dermed ikke 100 prosent sikkert at han kan spille første runde i morgen ...

Gegga    471

Lite action her inne?

Faktafeil i saken det er lenket til. Mamedyarov ble operert i Sandnes. Ikke Stavanger. :-)

Det kan rapporteres om gooood stemning i en alt for varm by.

Sesse    367
3 timer siden, Gegga skrev:

Lite action her inne?

Jeg følger med sånn ish på turneringen i den grad jobb tillater det, og det gjør maskinen min også. :-) Norway Chess er forøvrig første arrangementet hvor a.s.n spiller med 7-manns sluttspillbaser i søket, eller i det minste et subsett av dem (det vil være to måneders tid før alle er ferdig generert, og jeg er ikke sikker på om jeg har nok disk til å holde alle). Så den vil være ørlite sterkere i en del sluttspill.

Utover det må jeg innrømme det er litt vanskelig å finne entusiasme for å delta i debatten her, all den tid det er vanskelig å si noe som ikke bare føles åpenbart. Hvem som helt kan se at Magnus ligger en bonde over eller under, liksom, og det er gjerne nivået jeg kan kommentere på :-)

• Like 1

ArcticStones    299

All ære til Sesse!

I lynpartiene gav jeg til slutt opp å følge med på ChessBomb. Frustrerende å være tilskuer når trekkene kommer puljevis: lange pauser og plutselig fire--fem trekk samtidig.

Det var utrolig mye bedre flyt i Sesses dekning, med glimrende analyse og grafikk som alltid.

Edited by ArcticStones
  • Like 1

oggaman    22

Magnus har gitt bort en bonde mot Caruana. Kan ta den tilbake om han vil nå. Sesse vil heller at han skal flytte tårnet til den åpne linjen.

JEB    486

Helt jevnt i følge Sesse (analysis.sesse.net) ser jeg, mens Anand-Aronian og Mamedyarov-MVL begge endte remis. Er det lov å håpe på at Magnus finner på noe magisk her? Caruana er jo veldig god til å forsvare seg, og selv med hvit synes jeg remis er et helt greit resultat mot ham i første runde. 

JEB    486
35 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Det er da en stilling med en god del liv i, dette, er det ikke? Jeg er optimist.

Og da viser plutselig Sesse +0.93 i favør Magnus :D

EDIT: Og nå +1.73 !   Keep on the good work Magnus

Edited by JEB
  • Like 2

JEB    486

Lokaloppgjør for datterens lag i fotball må prioriteres - stoler på at Magnus tar hjem dette :D

• Like 1

Sesse    367
3 timer siden, ArcticStones skrev:

Det var utrolig mye bedre flyt i Sesses dekning, med glimrende analyse og grafikk som alltid.

Æren der tilhører Chess24 (jeg tar trekk derfra, som jeg pleier å gjøre når jeg ikke får det direkte); arrangøren ønsket ikke å gi meg trekk denne gangen heller. Chess24 har gjennomgående veldig stabil dekning uansett hva rart arrangørene gjør, og jeg er ikke helt sikker på hvordan de gjør det. :-)

(For ordens skyld, analysen kommer ikke fra Chess24; den er min egen.)

• Like 1

43 minutter siden, Jørgen Johansen skrev:

Hvor mye tror dere Magnus sin seier over Caruana i dag har å si for begges VM-oppladning?

Jeg tror kombinasjonen av å vinne i dag med hvit og å ha rundspilt Caruana med svart rett etter at Caruana vant kandidatturneringen (i Grenke) gir Magnus et godt psykologisk overtak.

Men samtidig: Det er lenge igjen til VM-matchen, så jeg tror ikke man skal overdrive betydningen av disse partiene heller.