Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted April 23, 2018 8 timer siden, Erling Svensen skrev: og I trekk 21 skulle Magnus finne Re3. og det gjorde han! Et av uendelig mange eksempler som viser hvorfor han er verdensmester og ikke jeg. Jeg ville aldri ha funnet det. og selv med hjelp av sesse så skjønner jeg ikke hva som er så genialt med det. I den stillingen ser svart ut til å true springerofferet 21...Nxc2 med avdekkerangrep på c3-løperen. Det vinner en bonde for svart (i alle fall i første omgang). Så 21.Re3 ser først og fremst ut til å være et forsvarstrekk som gjør at Magnus beholder bonden - og initiativet. I den grad jeg klarer å tolke sjakkmotor-variantene rett, da ... 1 Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 25, 2018 Carlsen har en jevn stilling mot Karjakin med svart i dag. Ser ut til å gå mot remis. Topalov har en liten fordel mot Mamedov og kan dra i fra med vinst. Share this post Link to post Share on other sites
Erling Svensen 185 Report post Posted April 25, 2018 Det ble remis igjen. etter nok et kjapt parti der Magnus brukte minimalt med krefter. Er det en del av den nye strategien skal tro? Å ta raske remier litt oftere slik at han har krefter til å gå all in, når det er nødvendig? Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 25, 2018 Giri slo Navara, og er dermed oppe på samme score som Magnus. Topalov spiller fremdeles, og står jevnt. Så det bør vel ikke bli 1 poengs ledelse etter denne runden. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Magnus er i gang med sitt parti mot Topalov. Jeg føler han har et ganske godt tak på Topalov - så vi kan jo håpe på seier - og enslig ledelse! Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 (edited) Viktig parti i dag. Magnus har en dobbelbonde i midten og en isolanibonde i A-linjen. Han har også sikret seg løperparet. Sesse mener det er helt jevnt. Edited April 26, 2018 by oggaman Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Jevnt i alle partiene utenom Navara-Liren, der kineseren har fått et lite overtak. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Ja, David Navara er i visse problemer. Han tapte mot Giri i går, og kan altså tape 2 på rad. Navara er en av spillerne jeg kunne tenkt meg å møte "in real life". Han er kjent som en veldig høflig person, og det er vel ganske sannsynlig at han har en diagnose (autist / asperger). Så jeg håper han kommer seg opp til topp 10, slik at han kommer til Norway Chess. :-) Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Bare ett godt trekk for Topalov nå (Kf8). Finner han det? Ser ikke helt åpenbart ut for mitt utrente øye. Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted April 26, 2018 Evalueringen virker jo lovende, men i praksis må da dette være vanskelig å vinne for Magnus, med dronning mot tårn, løper og bonde? Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Det er ikke det jeg vil høre. Kan du ikke heller si at dette burde Carlsen vinne lett? 3 Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Ja, enig i det. Man kan jo bygge en slags festning. Men jeg tenker at måten å vinne på, er at hvit kommer til 7. raden med bonden. Der må sort forsvar forvandlingsfeltet. Og da er muligheten å ofre dronningen på 8. raden, mot sorts tårn. Eller? Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted April 26, 2018 13 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev: Evalueringen virker jo lovende, men i praksis må da dette være vanskelig å vinne for Magnus, med dronning mot tårn, løper og bonde? Hvis det er noen som finner løsningen, så er det Magnus. Satser noen (tenkte) kroner på det! Gegga: Dessverre ingen Navara i Norway Chess år. Men, om jeg ikke har fått sett så mye av dagens parti, så har jeg i alle fall fått bestilt hotell for noen dager i årets turnering også 1 Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Dette ville kanskje vært betydelig enklere hvis forvandlingsfeltet til c-bonden var en annen farge enn feltene som sorts løper går på? Dette er for vanskelig for meg. Men jeg håper (og tror) Magnus finner veien! :-) Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Så bra, JEB - da snakkes vi i år igjen! Håper også noen andre tar turen til Stavanger i mai/juni. :-) Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Matt i 23 trekk. Enkelt. Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Magnus spiller fort. Tror han har kontrollen. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Ja, det er jo ikke noen fare for at Magnus taper det her. Og mulighetene vil jo by seg på ny og på ny, dersom han ikke gir bort c-bonden. Og jeg ser ingen grunn til at han skulle gjøre det. Så jeg er nokså overbevist om at Magnus vinner dette. Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Han kommentatoren på chess24 (Ljubomir Ljubojevic) er forferdelig dårlig, i mine øyne. Jeg har ikke fulgt med så mye live, men han er veldig masete i intervjusituasjon, og vil vise hvor flink han er. Mens f.eks. Peter Svidler og Peter Leko er VELDIG mye flinkere på det. Særlig sistnevnte Peter'en. Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted April 26, 2018 Magnus ga bort c-bonden, men kan gafle i seg løperen i stedet Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Bør vel gi seg nå den godeste Topalov Share this post Link to post Share on other sites
Gegga 471 Report post Posted April 26, 2018 Herlig! 1-0! 1 Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted April 26, 2018 Glimrende Magnus! Vanskelig, men han klarte å finne løsningen. Når vi sier han spiller som en maskin er det maskinen som skal være stolt. 1 Share this post Link to post Share on other sites
oggaman 22 Report post Posted April 26, 2018 Viktig seier. Leder vel nå turneringen alene. 1 Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted April 26, 2018 Den seieren smakte! Magnus leder i Shamkir – og Caruana ligger i delt ledelse i USA-mesterskapet. Share this post Link to post Share on other sites