Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Shamkir Chess 2018

Recommended Posts

8 timer siden, Erling Svensen skrev:

og I trekk 21 skulle Magnus finne Re3.  og det gjorde han!  Et av uendelig mange eksempler som viser hvorfor han er verdensmester og ikke jeg. Jeg ville aldri ha funnet det.  og selv med hjelp av sesse så skjønner jeg ikke hva som er så genialt med det. 

I den stillingen ser svart ut til å true springerofferet 21...Nxc2 med avdekkerangrep på c3-løperen. Det vinner en bonde for svart (i alle fall i første omgang). Så 21.Re3 ser først og fremst ut til å være et forsvarstrekk som gjør at Magnus beholder bonden - og initiativet. I den grad jeg klarer å tolke sjakkmotor-variantene rett, da ...

• Like 1

oggaman    22

Carlsen har en jevn stilling mot Karjakin med svart i dag. Ser ut til å gå mot remis. 

Topalov har en liten fordel mot Mamedov og kan dra i fra med vinst. 

Erling Svensen    185

Det ble remis igjen. etter nok et kjapt parti der Magnus brukte minimalt med krefter.  Er det en del av den nye strategien skal tro? Å ta raske remier litt oftere slik at han har krefter til å gå all in, når det er nødvendig? 

Gegga    471

Giri slo Navara, og er dermed oppe på samme score som Magnus. Topalov spiller fremdeles, og står jevnt.
Så det bør vel ikke bli 1 poengs ledelse etter denne runden.

Gegga    471

Magnus er i gang med sitt parti mot Topalov. Jeg føler han har et ganske godt tak på Topalov - så vi kan jo håpe på seier - og enslig ledelse!

oggaman    22

Viktig parti i dag. Magnus har en dobbelbonde i midten og en isolanibonde i A-linjen. Han har også sikret seg løperparet.

Sesse mener det er helt jevnt.

Edited by oggaman

Gegga    471

Ja, David Navara er i visse problemer. Han tapte mot Giri i går, og kan altså tape 2 på rad. 

Navara er en av spillerne jeg kunne tenkt meg å møte "in real life".
Han er kjent som en veldig høflig person, og det er vel ganske sannsynlig at han har en diagnose (autist / asperger).
Så jeg håper han kommer seg opp til topp 10, slik at han kommer til Norway Chess. :-)

Gegga    471

Ja, enig i det. Man kan jo bygge en slags festning. 

Men jeg tenker at måten å vinne på, er at hvit kommer til 7. raden med bonden.
Der må sort forsvar forvandlingsfeltet. Og da er muligheten å ofre dronningen på 8. raden, mot sorts tårn.

Eller?

JEB    486
13 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Evalueringen virker jo lovende, men i praksis må da dette være vanskelig å vinne for Magnus, med dronning mot tårn, løper og bonde?

Hvis det er noen som finner løsningen, så er det Magnus. Satser noen (tenkte) kroner på det!

Gegga: Dessverre ingen Navara i Norway Chess år. Men, om jeg ikke har fått sett så mye av dagens parti, så har jeg i alle fall fått bestilt hotell for noen dager i årets turnering også :D

• Like 1

Gegga    471

Dette ville kanskje vært betydelig enklere hvis forvandlingsfeltet til c-bonden var en annen farge enn feltene som sorts løper går på? 
Dette er for vanskelig for meg. Men jeg håper (og tror) Magnus finner veien! :-)

Gegga    471

Så bra, JEB - da snakkes vi i år igjen! 

Håper også noen andre tar turen til Stavanger i mai/juni. :-)

Gegga    471

Ja, det er jo ikke noen fare for at Magnus taper det her. Og mulighetene vil jo by seg på ny og på ny, dersom han ikke gir bort c-bonden. Og jeg ser ingen grunn til at han skulle gjøre det. 
Så jeg er nokså overbevist om at Magnus vinner dette.

Gegga    471

Han kommentatoren på chess24 (Ljubomir Ljubojevic) er forferdelig dårlig, i mine øyne.
Jeg har ikke fulgt med så mye live, men han er veldig masete i intervjusituasjon, og vil vise hvor flink han er.

Mens f.eks. Peter Svidler og Peter Leko er VELDIG mye flinkere på det. Særlig sistnevnte Peter'en.

JEB    486

Glimrende Magnus! Vanskelig, men han klarte å finne løsningen. Når vi sier han spiller som en maskin er det maskinen som skal være stolt.

• Like 1