Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk

Recommended Posts

Gegga    471

Peter Leko er jo en utrolig behagelig fyr!

Veldig god på intervjuet etterpå. Man ser at Magnus også respekterer han. 
Peter stiller gode spørsmål, og forsøker ikke å imponere Magnus. Han bare forteller hva han har tenkt underveise, og spør om diverse varianter.

Magnus på sin side svarer veldig godt for seg, og forsøker ikke å late som han så alt. Både når Hou Yifan viser et fikst "dronningoffer" og når Leko viser Ta8, svarer Magnus at "oj, den så jeg ikke". Veldig bra pressekonferanse. Og jeg har som sagt sans for Peter Leko.

Han er jo ingen festkaramell, men det spørs om man vil ha brød eller sirkus. Jan slår jo om seg med vitser og ordspill. Peter Svidler er sånn passe med på det, mens Peter Leko er en "traust" og rolig type. Veldig behagelig, som sagt. :)

• Like 2

Gegga    471

Og hva er grunnen til at Georg Meier havner på 3. plass, når han så langt har tatt 0,5 poeng? Foran Magnus, som har 1,5 så langt. Er det Meiers overlegne rating som gjør utslaget?
Det ser jo bare dumt ut ...

zuzubolin    92

Ja, Gegga. Enig med du. Ser veldig rart ut. Er ikke statistiker, bruker bare programmet, og det burde ligge sunne matematiske prinsipper i bånn her... Grunnlaget er jo bare 10 spill og det er jo tynt, men likevel. Skal prøve å kjøre en "prediction" for hver runde og hvis det fortsetter å se like tullete ut havner det i søppelbøtta.

Gegga    471

Magnus har fått mostanderen til å tenke litt nå, etter Da5. Det vanlige trekket fra sort er kanskje Sh5 i stedet, så dette har ikke Bluebaum sett før. Kanskje.

Det beste nå er visst å flytte et tårn til d1. Og dermed la Magnus slå på c5.

Min umiddelbare tanke var Sb3, men det er sikkert ikke bra. :-)

Gegga    471

Ja. Ser at også Sesse nevner tårntrekkene først, men a3 foretrekkes kanskje på større dybde.

Uansett bra for Magnus at tyskeren tenker i nærmere 30 min.
Også i fjorårets oppgjør tenkte Bluebaum lenge i starten, og Magnus sto da veldig bra.
Men det endte med remis til slutt, etter at Bluebaum vel "blitzet" ut trekkene en stund?

Gegga    471

Ja, det er jo spørsmålet ganske ofte. Magnus havner i sluttspill som relativt jevne ut. Og så bare vinner han det. Uten at noen helt skjønner hvorfor.

Det er liksom ingen frekke kvalitetsoffer eller mattangrep. Noen hevder Magnus spiller litt kjedelig sjakk, til og med.

Erling Svensen    185
14 minutter siden, Gegga skrev:

Ja, det er jo spørsmålet ganske ofte. Magnus havner i sluttspill som relativt jevne ut. Og så bare vinner han det. Uten at noen helt skjønner hvorfor.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor. Men tror nok at de fleste stillinger der han skviser blod ut av stenen, så er det en litt mer ubalansert stilling enn dette. De har akkurat like type offiserer. og alle 5 bøndene står mot hverandre. Ingen har utviklet bøndene noe lenger.  Så.. I det hele tatt...  Men vi har jo blitt overrasket før.

Trekk 25: Må si at jeg blir utrolig imponert av Magnus hvis han vinner dette! Blue har litt liten tid, dronningene er på brettet, men ellers ser jeg litt lite å ta tak i. Men optimist er jeg, nå legger jeg alt til rette for å bli imponert. 

• Like 3

Gegga    471

Er 30. Qg3 helt logisk? Det var i hvert fall ikke et trekk jeg fant med en gang. :-)

Men det er det eneste alternativet for Bluebaum nå, tydeligvis.

Gegga    471

Men Bluebaum er synlig "rystet" over trekkene til Magnus. Han liker ikke stillingen sin nå.
Det skal være remis ved riktig spill, men han har jo litt lite tid til å kalkulere alle varianter.