Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk

Recommended Posts

Gegga    471

Kf7, Sc4 var også de første trekkene jeg så på, uten å sjekke computer-linjer. Altså ganske automatisk fortsettelse, vil jeg anta. I hvert fall de neste få trekkene.

Gegga    471

Ser ut til at Chess24 har et problem med dybden også. Computer sier 1,63 i fordel, ved en variant på 2-3 halvtrekk. Når disse er spilt, er det plutselig 0,6 eller noe sånt.

Men nå gjorde Caruana et dårlig trekk, og stillingen er vinnende.

Gegga    471

Chess24 sin computer sier på ingen måte at det er vunnet nå. Fordel på ca 0,6.
Men det høres ut på kommentatorene også (Peter Leko og Jan Gustafson) at dette er vinst for Magnus.
Selv synes jeg det ser veldig enkelt ut, men så er jeg ikke noe veldig på å forsvare meg, så ...

Gegga    471

Magnus tenker en stund nå. Håper det betyr at han finner c2, som er eneste vinnende trekk, slik det ser ut...

Personlig tror jeg at jeg hadde spilt c2 ganske umiddelbart her, da det jo TVINGER motstanderen til spille tårnet i en dårlig posisjon.

9 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Hm, her frykter jeg at noen av sjakkmotorene overvurderer svarts stilling. Komodo mener at dette er ganske likt, mens Stockfish mener det er vinnende fordel ...

Det var heldigvis bare et dybdeproblem: Stockfish hadde regnet dypere ned i stillingen. Men (som dette dybdeproblemet kanskje demonstrerer): det er ikke helt rett frem å avgjøre dette. Det virker som om svart må finne riktig plan og helt riktig trekkrekkefølge for å sikre seieren.

Gegga    471

Men jeg hadde nok ikke vunnet denne stillingen så lett med sort. :-)

Peter Leko og Jan Gustafson sliter med å konvertere denne stillingen. 
Og Magnus tenker som sagt lenge. Vi får håpe han ikke roter det bort ...

ArcticStones    299

Noen sier:

[-14.90] d=31 40...c2 41.Rc1 d3 42.Ke3 Rd7 43.Kd2 Kxf6 44.g5 Kxg5 45.Re1 Kf5 46.Rc1 Ke5 47.Rg1 Ke4 48.h3 Rc7 49.a4 Rb7 50.Rg5 Rf7 51.Rg1 Kd4 52.Rg4 Kd5 53.Rg1 Kc4 54.Rg4 Kb3 55.Rg1 Kb2(0:01:00) 119066kN

Gegga    471

Vitiugov hadde en meget fin avslutning på partiet, og vant med en fin variant. :-)

Ja, det er nok ikke rett frem dette for Magnus. Men det er ren kalkulering ...

JEB    486

Bra det ikke er jeg som skal flytte... jeg hadde tatt bonden på f6..... Håper Magnus regner dette til bunns og spiller c2

Gegga    471

Puh. Han fant i hvert fall c2. Så får vi se etter hvert om han bare følte at det var riktig trekk. Eller om han skjønner hvordan han vinner.