Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk

Recommended Posts

zuzubolin    63

Grenke chess classics 2018

Fra hjemmesida:

Grandmaster Magnus Carlsen, Norway, b. 30/11/1990, rating 2843 (World Champion)
Grandmaster Levon Aronian; Armenia, b. 06/10/1982, rating 2797
Grandmaster Maxime Vachier-Lagrave, France, b. 21/10/1990, rating 2793
Grandmaster Fabiano Caruana, USA, b. 30/07/1992, rating 2784
Grandmaster Viswanathan Anand, India, b. 11/12/1969, rating 2779
Grandmaster Nikita Vitiugov, Russia, b. 04/02/1987, rating 2732
Grandmaster Arkadij Naiditsch, Azerbaijan, b. 25/10/1985, rating 2705
Grandmaster Hou Yifan, China, b. 27/02/1994, rating 2654
Grandmaster Georg Meier, Germany, b. 27/08/1987, rating 2647
Grandmaster Matthias Bluebaum, Germany, b. 18/04/1997, rating 2635

The tournament will be held from 31 March-09 April, 2018.
Venue: Schwarzwaldhallte Karlsruhe (Round 1 to 3), Kulturhaus LA8 Baden-Baden (Round 4 to 9)
Time control: 100 min/40 moves + 50 min/20 moves + 15 min/rest of the game with a 30 sec increment from move 1
Draws: No draw offers before move 40
Tiebreakers: 1. Number of wins, 2. Number of wins with Black, 3. Head-to-head score
In case of a tie for first place: 2 games with 10 min + 2 sec a move; then if needed 2 games with 5 min + 2 sec a move;
finally a game with 6 min for White and 5 min for Black (in case of a draw Black wins)
Default time: 30 minutes

Tournament Directors: Christian Bossert and Sven Noppes (FIDE Arbiter)
Live commentary: Peter Leko and Jan Gustfsson

• Like 4
  • Thanks 1

zuzubolin    63

Caruana og Carlsen braker sammen rett etter at VM-utfordreren er klar. Hadde det vært hvilken som helst andre hadde jeg gjetta på 2 korte remier. Med disse 2; Ikke så sikker... Er også veldig spent på om Aronian kan reise kjerringa.

Første runde starter i morgen. Under er oppsettet for første runde. Og sjekk førstebordet. :) 

1. Caruana, Fabiano–Carlsen, Magnus
2. Bluebaum, Matthias–Vitiugov, Nikita
3. Meier, Georg–Aronian, Levon
4. Naiditsch, Arkadij–Vachier-Lagrave, Maxime
5. Anand, Viswanathan–Hou, Yifan

Det er ikke ofte verdensmesteren møter utfordreren bare dager etter at sistnevnte ble klar. Har det i det hele tatt skjedd før?

• Like 1
  • Thanks 1

zuzubolin    63

Fikk litt blod på tann og kjørte en simulering, 1 runde round robin. Bare tull selvsagt. Resultatet er veldig avhengig av utvalget spill i grunnlaget og med mitt utvalg kommer nok spesielt MVL uheldig ut. Nå er påskelabyrinten snart over og jeg må komme meg ut en tur. Ha en fin dag.

2018-03-31 10_52_53-D__Games_sjakk_Turneringer_Grenke2018_prediction_prediction.txt - Notepad++.png

• Like 2

ArcticStones    169

Jeg savner Sesses dyptpløyende analyse av partiet. Noen som vet om han (og Stockfish) har tatt påskeferie – eller er det bare jeg som har tekniske problemer med nettsiden hans?

ArcticStones    169
9 minutes ago, Sjakkspira said:

Savner Sesse jeg også. Spørs nok om han ikke har påskeferie.

Er det noen andre som kjører dyp maskinell analyse? Noen som har egne betraktning om partiet så langt?

Mitt inntrykk er at Magnus har lykkes med åpningsvalget: Han har tvunget Caruana til "å spille sjakk", uten å kunne støtte seg for mye til forberedelser.

zuzubolin    63

Caruanas strategi: 1: Dekning på alle brikker.2: begrens motstanders bevegelsesfrihet så mye som mulig. 3: vente på at motstander blir utålmodig og gjør noe dumt. B|

zuzubolin    63

Prøver å mutitaske her. Nå er lammesteika i ovnen på en seng av rotgrønnsaker og løk. Ovn på relativt lav varme, ca, 180 grader og god tid... Det blir bra :-)

• Like 2
  • Haha 1

Noen ord om åpningen:

Carlsens 6...Nc6 er litt uvanlig; det er kun det fjerde mest spilte trekket i stillingen og har vært spilt i mindre enn 10 % av tilfellene (ifølge Chessbase). Etter 6...Nc6 er 7.0-0 det vanligste, men Caruana fortsatte altså med 7.d5, noe som ikke har vært spilt på høyt nivå før, kun av to spillere på 2400-og-noe, i tillegg til fire spillere på 2300-tallet. Men først etter 10.dxe6 var vi over i en helt ny stilling som ikke har blitt spilt før (i alle fall ikke i partier registrert i Chessbase).

Som zuzubolins analyser over indikerer, var stillingen da ganske jevnbyrdig. Senere har evalueringen så vidt vippet Carlsens vei ...

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 3

Sjakkmotorene sier at dette fortsatt er nesten helt jevnt, med en ørliten fordel til Carlsen. Men er det bare fordi jeg heier på Carlsen at jeg synes svarts stilling ser mye mer lovende ut her? Carlsen har tross alt sammenhengende fribønder i sentrum og et løperpar. På minussiden har han selvfølgelig en kongestilling som fort kan bli problematisk. Likevel: Jeg ville ha valgt å spille med svart her.

caruana-carlsen-brett-19.png

• Like 1

Sjakkspira    413

1 minutt siden, zuzubolin skrev:

Liten blunder av caruana!

Jeg vil ikke kalle det en blunder. Men ikke det beste trekket. Magnus skal helst finne d4 her. Synes det virker som Magnus står godt.

• Like 1

6 timer siden, zuzubolin skrev:

Fikk litt blod på tann og kjørte en simulering, 1 runde round robin. Bare tull selvsagt. Resultatet er veldig avhengig av utvalget spill i grunnlaget og med mitt utvalg kommer nok spesielt MVL uheldig ut. Nå er påskelabyrinten snart over og jeg må komme meg ut en tur. Ha en fin dag.

2018-03-31 10_52_53-D__Games_sjakk_Turneringer_Grenke2018_prediction_prediction.txt - Notepad++.png

Kanskje du tvert imot traff usedvanlig bra? Akkurat nå står Naiditsch klart bedre enn Vachier-Lagrave (om enn i en litt hårete stilling som kan gå begge veier) ...

• Haha 1

Gegga    331

Bra start av Magnus! Computeren sier 1,37 i fordel. Greit å bare sette Caruana på plass umiddelbart. :-)

Gegga    331

f6 fra Caruana ser vel ganske logisk ut, for å hindre at Magnus får gå til f6 med kongen sin. Magnus ville jo da også kunne flytte tårnet sidelengs, over til g7, f.eks.