Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Gegga

Kandidatturneringen

Recommended Posts

JEB    486

Hmm, Karjakin igjen, det vil jeg se på som en nedtur. Trenger vel ikke slå alle to ganger på rad?

Litt overraskende resultater i dag, med tap på begge de to i ledelsen, og andre seier på rad for Karjakin. På den andre siden ville det kanskje ha vært overraskende om det ikke kom noen overraskelser i sluttspurten. ;)

Men enig, det er litt kjedelig hvis det blir Karjakin igjen. Det blir mer spennende om Carlsen får en motstander som enten har et høyere toppnivå, er mer uforutsigbar eller kan garantere mye tidsnød. Som f.eks. Caruana, Mamedyarov eller Grischuk. Vi får satse på flere overraskende resultater de siste to dagene. :)

• Like 1

Gegga    471

Det er jo ikke direkte usannsynlig om 1 av de 4 gjør det bedre enn Karjakin i resten av turneringen. Så det er fremdeles håp. :-)

Gegga    471

Caruana står ganske bra allerede etter 20 trekk. Mot Aronian. Vi får nesten håpe på at Caruana vinner her, da. Slik at det blir HAN, og ikke Karjakin - som skal møte Magnus i VM-matchen.

Men Caruana bruker mye tid nå, og ser ikke ut til å finne de aller beste trekkene.

Edit: Klokkene er ikke helt til å bli klok på, verken på Chess24 eller ChessBomb, men det ser ikke like ille ut som jeg først trodde. Men muligheten for tidsnød er absolutt til stede. Det er en kompleks stilling med 16 trekk igjen til tidskontrollen.

Edited by Inge «Insan» Harkestad

Gegga    471

Ja, og Grischuk er ute av det.

Fordel for Caruana som møter Grischuk i siste.
Mamedyarov og Karjakin må score bedre enn Caruana i siste runde for å ta han.

Gegga    471

Da ser det altså slik ut (hentet fra Twitterbruker @busqhans som hentet fra Clue_balls på Reddit.):

VM.jpg

Karjakin og Mamedyarov har kun 1 mulighet hver dersom de spiller remis. Caruana må naturligvis først tape.
Deretter er Mamedyarov avhengig av at Karjakin spiller remis (taper Karjakin, så er det Ding som vinner!).
Mens Karjakin er avhengig av at Mamedyarov taper.

Så begge disse kommer garantert til å spille HARDT for seier, for å sikre seg litt større sannsynlighet.

Her er dessuten en nettside hvor man kan legge inn resultatene, og så ser man hvem som vinner:
https://hacktheweb.in/fun/fide_candidates2018.html

• Like 2

Den første figuren ser ganske rett ut for meg, Gegga, men jeg tror det er noen nyanser som har gått tapt. Hvis Caruana spiller remis samtidig som Mamedyarov vinner og Karjakin enten spiller remis eller taper, så kan fortsatt Mamedyarov gå foran Caruana på Sonneborg-Berger. En annen detalj er at Ding også vil vinne hvis Caruana og Karjakin taper, men Mamedyarov spiller remis. Hvis jeg har skjønt det rett ...

Gegga    471

Caruana har naturligvis full kontroll hvis han vinner selv.

Mamadyarov har full kontroll hvis han vinner selv, og Caruana IKKE vinner.
Det kan også holde med remis, men da må Caruana tape og Karjakin-Ding må spille remis.

Karjakin kan klare seg med remis, hvis begge de to andre taper.
Hvis Karjakin vinner, er han avhengig av at Caruana og Mamedyarov ikke vinner.

Ding har 1 mulighet, og det er at de 3 andre taper (Karjakin taper jo da, siden Ding slår han ...).

Hvis vi teller rutene, ser vi at Caruana har 14 muligheter. Mamedyarov har 7 muligheter. Karjakin har 5. Og ding har 1.

Gegga    471
20 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Den første figuren ser ganske rett ut for meg, Gegga, men jeg tror det er noen nyanser som har gått tapt. Hvis Caruana spiller remis samtidig som Mamedyarov vinner og Karjakin enten spiller remis eller taper, så kan fortsatt Mamedyarov gå foran Caruana på Sonneborg-Berger. En annen detalj er at Ding også vil vinne hvis Caruana og Karjakin taper, men Mamedyarov spiller remis. Hvis jeg har skjønt det rett ...

Yes, jeg fjernet min selvlagde figur når jeg fant den som ligger inne nå. Manglet et par scenarier. :-)

Ja, Ding har den ene muligheten til å vinne. Han vinner selv. Caruana taper. Mamedyarov spiller remis.

Uansett: Caruana sparer oss for mye hodebry hvis han vinner. :)

Hvis Mamedyarov vinner, blir det også en god VM-match: I så fall er det kun Caruana og Mamedyarov som kan vinne turneringen.

Vi er selvfølgelig også sikret at Karjakin ikke vinner turneringen, hvis han skulle tape mot Ding.

Så vi har tre ulike resultater vi kan håpe på hvis vi er enig om at vi ikke vil ha reprise-motstander: Caruana vinner, Mamedyarov vinner, eller Karjakin taper. Et hvilket som helst av de tre resultatene gjør at Magnus Carlsen får en annen motstander i VM-matchen enn Karjakin. :)

Edited by Inge «Insan» Harkestad
  • Like 1

Gegga    471
6 minutter siden, Inge «Insan» Harkestad skrev:

Hvis Caruana spiller remis samtidig som Mamedyarov vinner og Karjakin enten spiller remis eller taper, så kan fortsatt Mamedyarov gå foran Caruana på Sonneborg-Berger.

Hvis Caruana spiller remis, og Mamedyarov vinner - så er det Mamedyarov som vinner uansett resultat for Karjakin, tror jeg.

zuzubolin    92

Prøvde å simulere runden i bayeselo:

71% sjangs for at Caruana vinner men er nok ikke helt rett da jeg ikke har lagt inn tiebreak regler. Må forske mer for å få det til.

2018-03-27 14_26_59-_new 1 - Notepad++.png

zuzubolin    92

Ja, bare litt morsomt å prøve ut. Har nå sjekka ut alle tilgjengelige kommandoer for simuleringa og kan ikke se at det er mulighet for definering av tiebreak.