Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Tata Steel Chess Masters 2018

Recommended Posts

JEB    486

Ikke så grei å kombinere med mye å gjøre på jobben denne turneringen, men de klarer i alle fall å sørge for at det blir spilt i helgene. Resultatet til Magnus i dag var vel so so (sorry Wesley). Grei åpning for Magnus så langt, selv om dagens parti  burde vært en klar scoringssjanse. Imponert over Anand, med 2.5/3 og seier over Caruana. Flott åpning av Giri også, men regner med at han snart er tilbake på remis-stripa.

Etter tre runder:

1. Anand, Viswanathan (2.5 / 3)
1. Giri, Anish (2.5 / 3)
3. Mamedyarov, Shakhriyar (2.0 / 3)
3. Jones, Gawain C B (2.0 / 3)
3. Carlsen, Magnus (2.0 / 3)
Resten: 0.5-1.5 poeng

Oppsett for runde 4:

Hou, Yifan - Matlakov, Maxim      
Karjakin, Sergey - Mamedyarov, Shakhriyar      
Caruana, Fabiano - So, Wesley      
Adhiban, B. - Anand, Viswanathan      
Wei, Yi - Jones, Gawain C B      
Giri, Anish - Carlsen, Magnus      
Kramnik, Vladimir - Svidler, Peter 

Tips: Overhengende sjanse for remis i Giri-Carlsen, mens Tigeren fra Madras går opp i udelt ledelse.

• Like 1

Sesse    367

Synes det er vanskelig å kritisere Magnus i dag til tross for en remis til. Bondeoffer og masse action som svart—mer kan man ikke forvente.

• Like 3

Erling Svensen    185
4 timer siden, Erling Svensen skrev:

0.00 sier Sesse, men dette er vel en stilling Magnus kan få noe ut av? Begge har 2 sammenhengende fribønder, men hvit konge er mer eksponert. Det må da være noe?

og omtrent 2 min etter at jeg sa det så tok de remis.  Hva skjedde med Magnus skviser-blod-ut-av-stein Carlsen?  Vi ser ikke det lenger. og sannsynligvis er det en rett vurdering. Da Magnus ikke bare var verdensener, men helt suveren (rating på 2882) så skyldes det mye den evnen i sluttspill. Nå har nok de andre tatt igjen det forspranget han hadde på hvordan sluttspill skulle gjøres og han klarer ikke å hente ut så mye der lenger. Ihvertfall ikke mot Giri som jo er en mester til å forsvare seg.  Ellers enig med Sesse som sier at Magnus gjorde ihvertfall sitt til at dette ble underholdende så lenge varte. 

Sesse    367
3 timer siden, ArcticStones skrev:

Der er de igang! Håper Sesse våkner. :)

Sånn går det når man er på jobb og programmet er litt forskjøvet; veldig lett å glemme.

• Like 1

JEB    486

Bra vi har Sesse, ellers ville jeg fått hjerteatakk med Magnus tre bønder under i tårnsluttspill. To nå. Ser ut som om Magnus vet hvordan skal komme unna (dette er remis i følge tabelldatabaser)

Sjakkspira    523

Det er pause i denne turneringen i morgen. Men Norway Gnomes spiller i morgen. De spiller i Prochessleague

Her spiller Carlsen, Tari, Salomon og Abdrlauf for Norway Gnomes. Så få med dere det :)

Det starter 17.30

Hammer kommenterer på Twitch 

Edited by Sjakkspira

Sesse    367
1 time siden, JEB skrev:

Bra vi har Sesse, ellers ville jeg fått hjerteatakk med Magnus tre bønder under i tårnsluttspill. To nå. Ser ut som om Magnus vet hvordan skal komme unna (dette er remis i følge tabelldatabaser)

Det undrer meg at ikke Chessbomb og de andre har sluttspillsbasene installert. Det sparer en for ganske mye rare svar, selv om det ikke øker spillestyrken så mye i maskin-mot-maskin-spill.

Sesse    367
45 minutter siden, ArcticStones skrev:

For et forrykende parti!

Kjipt at Svidler feiget ut og tvang fram remis i en såpass uklar stilling.

JEB    486
3 timer siden, ArcticStones skrev:

For et forrykende parti!

Ja! Fikk bare fult med på evalueringene underveis, ikke på selve partiet. Skikkelig gøy å spille gjennom i etterkant. Dette var alt annet enn en stormester-remis! Håper å få fulgt skikkelig med i helgen.

JEB    486

Føler meg trygg på Magnus-seier i dag, og tror det må til for å vinne turneringen (selv om det er mange runder igjen)