Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

Tata Steel Chess Masters 2018

Recommended Posts

JEB    255

Remis på Mamedyarov og Anand - da slipper vi problemstillingen med at Mamedyarov  får samme poengsum som Magnus og Giri

Sesse    193

Ganske irriterende at det har vært så lite tydelig når playoffen skal starte. Magnus' parti var jo 1350, og 1715 kommer de med «OK, vi utsetter det i hvert fall til 1745, kanskje seinere». Jeg tipper jeg ikke er den eneste som kunne tenkt seg å vite «greit, det er trygt neste to timer» så man kunne gå ut og gjøre noe annet. :-) (Jeg skjønner at de ikke har kontroll på når de siste partiene blir ferdige, men de kunne jo likevel ha satt en nedre grense ganske tidlig.)

• Like 2

Sesse    193

Imponerende turnering av Magnus. Velfortjent seier. Gratulerer til Giri for kjempeinnsats også!

• Like 3

Sesse    193

Til slutt endte Magnus på 2885 i prestasjonsrating (Giri fikk 2891), 2843,3 på liveratingen (+9,3).

• Like 2

ArcticStones    163
7 hours ago, Sjakkspira said:

Neste for Magnus nå er mach med Nakamura på Henie Onstad senteret i Oslo. De skal spille Chess960.

Jeg trodde de skulle spille Fischer Random Chess? Er Chess960 det samme – og i så fall hvorfor brukes det navnet?

Sesse    193
7 timer siden, ArcticStones skrev:

Jeg trodde de skulle spille Fischer Random Chess? Er Chess960 det samme – og i så fall hvorfor brukes det navnet?

Det er det samme. Det kalles Fischer Random Chess fordi Fischer var den som dyttet dette spesifikke regelsettet; og det kalles Chess960 fordi det er 960 mulige (og like sannsynlige) åpningsstillinger—hvorav den kjente og kjære klassiske startposisjonen er én av de 960.

JEB    255

Var litt usikker på hvilken dager jeg kunne dra på 960-matchen. Endte opp med fredag eller lørdag som eneste alternativer. Valget ble enkelt - utsolgt..... Shit happens :-(