Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Carlsen vs. Nakamura, Chess960

Recommended Posts

Gegga    471

Ja, nå må vel Nakamura vinne 7-1 i morgen ... Hvis Magnus vinner nå.  Blir spennende å se styrkeforholdet i morgen.

JEB    486

Endelig kan jeg få fulgt med - ser jo bra ut i andre parti også ? Oops, fra +1.59 til 0.00 hos Sesse der ... Ja, ja, får bare håpe - selv med remis er jo utgangspunktet før morgendagen strålende

Sesse    367

Kunne Magnus krevd remis? Siste slag ser ut til å være 67. … Kxb6, Nakamuras siste trekk var 117. … Re2, og da er vel 50-trekks-regelen inne i bildet. Men du kan kanskje ikke kreve remis når du blir flagget?

Gegga    471

Nei, Nakamura er sportslig nok til å ikke juble over en slik seier. Han hadde nok ment at remis var et OK resultat.

Dersom Magnus hadde tilbudt remis når han hadde ca 1 min igjen, ville nok Nakamura godtatt det.

Veldig rart at Magnus ikke sørger for å i hvert fall få en remis her. 

Vi trodde det skulle være 6 poengs forskjell. Så måtte vi kanskje godta at det "kun" var 4. Men så ble det heller kun 2 poengs forskjell før morgendagen.
Det må man kunne si er stor forskjell!

Gegga    471

Magnus må naturligvis stanse klokken når det er 2 sekunder igjen, og kreve remis. Om det er gått 30 trekk eller 50 trekk er ikke så viktig.
Han må uansett FORSØKE å få remis.

Er han heldig, så er det spilt 50 trekk. Er han uheldig, er det spilt færre. Uansett så må han stanse klokken og kreve det ...

JEB    486

Enig i Geggas betraktninger - både å tilby remis med et minutt igjen, og å gamble med at det hadde gått 50 trekk. Litt sløvt av Magnus synes jeg. Satset han på at Naka skulle være veldig sportslig og tilby remis? (som ville være å tro på julenissen i den matchsituasjonen Naka var i)

Gegga    471

Ja, her er det ikke Nakamura sin jobb å tilby remis. Det er på grensen til frekt også, når motstanderen står materiell over OG heter Magnus Carlsen.

Men dersom Magnus hadde tilbydt remis med 1 min igjen, og Nakamura da hadde avslått - da kunne man kalt det usportslig.

Her oppfører Nakamura seg helt eksemplarisk - og er synlig "misfornøyd" med seieren ...