Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Carlsen vs. Nakamura, Chess960

Recommended Posts

Sesse    367
9 minutter siden, JEB skrev:

Sesse sliter?

Ja, fiksene mine i går var tydeligvis ikke komplett. Jeg har slått av pilene og slikt nå, så ting er litt mer stabilt. Men jeg måtte prioritere litt andre ting enn sjakk :-)

• Like 1

Sesse    367
21 minutter siden, Sesse skrev:

Ja, fiksene mine i går var tydeligvis ikke komplett. Jeg har slått av pilene og slikt nå, så ting er litt mer stabilt. Men jeg måtte prioritere litt andre ting enn sjakk :-)

Pilene er tilbake for de som har lyst til å reloade.

JEB    486
30 minutter siden, Sjakkspira skrev:

Gjorde jeg? 

Ja, jeg tror kanskje det var fra en datter? Hyggelig melding var det i alle fall :D

• Like 1

Sesse    367

Litt morsomt at Stockfish mener det var død remis, men både Magnus og Nakamura mente at det var umulig å holde i praksis.

ArcticStones    299
13 hours ago, Sesse said:

Litt morsomt at Stockfish mener det var død remis, men både Magnus og Nakamura mente at det var umulig å holde i praksis.

Meget interessant!

Sesse, jeg er nysgjerrig på en en leg ting:

• Var det vanskelig å integrere Sjakk960s merkverdige regler for rokade inn i dine algoritmer?
  • Lykkes du med dette på en fullgod måte?
  • Får du samme dybde og treffsikkerhet i analysene som i klassisk sjakk?

ArcticStones    299

Ifølge Sesse starter dagens parti med den klassiske åpningsstillingen. MEN Sesse har en banebrytende oppdagelse: "analysen" viser visstnok at hvit har en tvunget matt i kun 15 trekk.

DET må være en verdensnyhet fra Sesse! B|

Sesse    367
4 timer siden, ArcticStones skrev:

Meget interessant!

Sesse, jeg er nysgjerrig på en en leg ting:

• Var det vanskelig å integrere Sjakk960s merkverdige regler for rokade inn i dine algoritmer?
  • Lykkes du med dette på en fullgod måte?
  • Får du samme dybde og treffsikkerhet i analysene som i klassisk sjakk?

Altså, analysis.sesse.net bruker helt vanlig Stockfish for selve analysen, og den har god Chess960-støtte det jeg vet.

Men det er ganske mange støttefunksjoner rundt som må på plass, for eksempel rundt dette at man kan følge PV-en eller dra brikkene rundt. Det er separat fra Stockfish, og der har jeg hatt en ganske god mengde bugs rundt rokaden. (Det er fortsatt noen jeg ikke har fikset, men jeg har rett og slett ikke hatt tid på grunn av familiære forpliktelser.)

• Like 1

ArcticStones    299
1 minute ago, Sesse said:

Altså, analysis.sesse.net bruker helt vanlig Stockfish for selve analysen, og den har god Chess960-støtte det jeg vet.

Men det er ganske mange støttefunksjoner rundt som må på plass, for eksempel rundt dette at man kan følge PV-en eller dra brikkene rundt. Det er separat fra Stockfish, og der har jeg hatt en ganske god mengde bugs rundt rokaden. (Det er fortsatt noen jeg ikke har fikset, men jeg har rett og slett ikke hatt tid på grunn av familiære forpliktelser.)

Takk for forklaringen. Ja, jeg tenkte meg det var komplikasjoner. Meget interessant!

Men...dagens nyhet er likevel verdenssensasjonen fra Sesse. ;)

Sesse    367

Hovedproblemene med rokaden er at det er så mye nye varianter. En ting er at du skal bekymre deg for å teste lovlighet og slikt, men du har problemer som

• Kongen kan bli stående på samme posisjon
  • Tårnet kan bli stående på samme posisjon
  • Kongen kan stå der hvor tårnet sto før
  • Det kan være uklart når man flytter kongen ett felt om man prøver å utføre en rokade eller ikke

De tre første er en flott kilde til bugs i flyttingen av brikker (og i et dataprogram trenger du også å kunne ta tilbake trekk)—det er veldig lett at brikker forsvinner, at du får to konger eller lignende. Og den første og siste fører til at det er vanskelig å visualisere rokadetrekket med piler.

• Like 1