Sjakkspira 523 Report post Posted February 9, 2018 I morgen skal jeg inn å se på. Gleder meg til det 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 9, 2018 Det andre partiet var mye mer spennende enn det første, da. Mye mindre tradisjonell sjakk, litt mer Chess960-galskap. Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 10, 2018 (edited) Dag 2: RBQNNKBR, posisjon 412, +0.17 på d39. Edited February 10, 2018 by Sesse 1 Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 Sesse sliter? Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 10, 2018 9 minutter siden, JEB skrev: Sesse sliter? Ja, fiksene mine i går var tydeligvis ikke komplett. Jeg har slått av pilene og slikt nå, så ting er litt mer stabilt. Men jeg måtte prioritere litt andre ting enn sjakk :-) 1 Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 Og der fikk Sjakkspira en hilsen til seg vist på NRK Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 10, 2018 21 minutter siden, Sesse skrev: Ja, fiksene mine i går var tydeligvis ikke komplett. Jeg har slått av pilene og slikt nå, så ting er litt mer stabilt. Men jeg måtte prioritere litt andre ting enn sjakk :-) Pilene er tilbake for de som har lyst til å reloade. Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 5 minutter siden, Sesse skrev: Pilene er tilbake for de som har lyst til å reloade. Funker bra nå Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 Magnus presser hardt nå. Ser positivt ut! Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted February 10, 2018 27 minutter siden, JEB skrev: Og der fikk Sjakkspira en hilsen til seg vist på NRK Gjorde jeg? Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 30 minutter siden, Sjakkspira skrev: Gjorde jeg? Ja, jeg tror kanskje det var fra en datter? Hyggelig melding var det i alle fall 1 Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 Naka slapp av kroken, det var nære på. Remis - satser på seier med hvit 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted February 10, 2018 Så koselig, synd jeg ikke så den. ? Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted February 10, 2018 Dagens andre parti er i gang. Share this post Link to post Share on other sites
JEB 486 Report post Posted February 10, 2018 Der kom seieren! Naka forsvarte seg bra lenge 1 Share this post Link to post Share on other sites
Inge «Insan» Harkestad 492 Report post Posted February 10, 2018 Jippi! Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 10, 2018 Litt morsomt at Stockfish mener det var død remis, men både Magnus og Nakamura mente at det var umulig å holde i praksis. Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted February 11, 2018 13 hours ago, Sesse said: Litt morsomt at Stockfish mener det var død remis, men både Magnus og Nakamura mente at det var umulig å holde i praksis. Meget interessant! Sesse, jeg er nysgjerrig på en en leg ting: Var det vanskelig å integrere Sjakk960s merkverdige regler for rokade inn i dine algoritmer? Lykkes du med dette på en fullgod måte? Får du samme dybde og treffsikkerhet i analysene som i klassisk sjakk? Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted February 11, 2018 Ifølge Sesse starter dagens parti med den klassiske åpningsstillingen. MEN Sesse har en banebrytende oppdagelse: "analysen" viser visstnok at hvit har en tvunget matt i kun 15 trekk. DET må være en verdensnyhet fra Sesse! Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 11, 2018 4 timer siden, ArcticStones skrev: Meget interessant! Sesse, jeg er nysgjerrig på en en leg ting: Var det vanskelig å integrere Sjakk960s merkverdige regler for rokade inn i dine algoritmer? Lykkes du med dette på en fullgod måte? Får du samme dybde og treffsikkerhet i analysene som i klassisk sjakk? Altså, analysis.sesse.net bruker helt vanlig Stockfish for selve analysen, og den har god Chess960-støtte det jeg vet. Men det er ganske mange støttefunksjoner rundt som må på plass, for eksempel rundt dette at man kan følge PV-en eller dra brikkene rundt. Det er separat fra Stockfish, og der har jeg hatt en ganske god mengde bugs rundt rokaden. (Det er fortsatt noen jeg ikke har fikset, men jeg har rett og slett ikke hatt tid på grunn av familiære forpliktelser.) 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 11, 2018 NQBNRBKR, posisjon 22, +0.27 på d40. Share this post Link to post Share on other sites
ArcticStones 299 Report post Posted February 11, 2018 1 minute ago, Sesse said: Altså, analysis.sesse.net bruker helt vanlig Stockfish for selve analysen, og den har god Chess960-støtte det jeg vet. Men det er ganske mange støttefunksjoner rundt som må på plass, for eksempel rundt dette at man kan følge PV-en eller dra brikkene rundt. Det er separat fra Stockfish, og der har jeg hatt en ganske god mengde bugs rundt rokaden. (Det er fortsatt noen jeg ikke har fikset, men jeg har rett og slett ikke hatt tid på grunn av familiære forpliktelser.) Takk for forklaringen. Ja, jeg tenkte meg det var komplikasjoner. Meget interessant! Men...dagens nyhet er likevel verdenssensasjonen fra Sesse. Share this post Link to post Share on other sites
Sesse 367 Report post Posted February 11, 2018 Hovedproblemene med rokaden er at det er så mye nye varianter. En ting er at du skal bekymre deg for å teste lovlighet og slikt, men du har problemer som Kongen kan bli stående på samme posisjon Tårnet kan bli stående på samme posisjon Kongen kan stå der hvor tårnet sto før Det kan være uklart når man flytter kongen ett felt om man prøver å utføre en rokade eller ikke De tre første er en flott kilde til bugs i flyttingen av brikker (og i et dataprogram trenger du også å kunne ta tilbake trekk)—det er veldig lett at brikker forsvinner, at du får to konger eller lignende. Og den første og siste fører til at det er vanskelig å visualisere rokadetrekket med piler. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted February 11, 2018 uff, dette ser ikke bra ut nå Share this post Link to post Share on other sites
Sjakkspira 523 Report post Posted February 11, 2018 Der ga Magnus opp Share this post Link to post Share on other sites