Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sesse

Carlsen vs. Nakamura, Chess960

Recommended Posts

Sesse    193

Er det noen som har noe mer konkret informasjon om Chess960-matchen mellom Carlsen og Nakamura som skal foregå på Høvikodden i februar? Skal NRK sende? Er det noen som vet hvem som er turneringsarrangører, og om de i så fall har lyst til å dele live-PGN med meg?

Tarjei    75

Det spilles fra 9. - 13. februar. Partiene begynner kl 17 hver dag. NRK sender, ja. PGN-filen vil deles.

Kommer mer info på mattogpatt.no i løpet av de nærmeste dagene.

• Like 1

Sesse    193

Det høres ut som om både NRK og jeg må legge ned litt jobb for å få til Chess960-støtte. :-)

Sesse    193
På 5.1.2018 den 14.24, Tarjei skrev:

Kommer mer info på mattogpatt.no i løpet av de nærmeste dagene.

Hvilke dager går som de nærmeste? =)

Jeg tror jeg har Chess960 fungerende på de aller fleste måter nå. Men PGN-er og slikt virker å være vesentlig mindre standardisert enn i vanlig sjakk, så det hadde vært veldig fint å ha et testparti fra det aktuelle oppsettet. :-)

Det er fare for at denne matchen vil drukne litt i OL og annet for min del. Og det er jo «bare» Fischer Random / 960, ikke «ordentlig» sjakk. ;)

Men i kveld starter altså matchen, kl. 17. NRK1 sender fra kl. 16.30. De første fire dagene spiller de to partier hver dag, med samme startstilling. Betenkningstid er visstnok 45 minutter på de første 40 trekkene og deretter 15 minutter på resten av partiet. Femte og siste dag blir det åtte lynsjakkpartier.

ArcticStones    163
21 minutes ago, Sesse said:

Jeg har fått trekk via Lennart Ootes, så det blir liv herfra, i hvert fall.

Kanonbra! Da har jeg fått mitt stille ønske oppfylt: Sesses analyser vil gjøre det hele mer forståelig!

For jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner hvordan man får et grep og foretar strategisk planlegging i Fischer Random Chess. o.O

Dersom noen har dyp innsikt om dette, hadde jeg satt enormt pris på om de ville dele sine tanker her på forumet! 

Sesse    193

I stor grad er det bare sjakk. Men det er noen unike egenskaper du kan få; kongen kan allerede stå slik at rokade ikke er en prioritet, og du kan få løpere i hjørnet med enormt fine diagonaler.

Du kan også ha situasjoner hvor det er udekkede bønder helt fra åpningen, og dette kan gjøre at spesielt hvitfordelen blir mye større enn vanlig, siden hvit kan åpne med bondetrekk som angriper dem umiddelbart og tvinger svart til å gjøre ugunstige manøvre for å få beskyttelse. Jeg har gjort analyse av alle 960 posisjonene med Stockfish opp til d39, og Stockfish vurderer dem som alt fra +0.00 til +0.57, så her er hvitfordelen høyst variabel.

Ellers har jeg vel hørt noe om at de aller fleste gode stillinger starter med et bondetrekk fra hvit—springeren er mindre gunstig. c4 og f4 er vanligere enn i klassisk sjakk, men selvsagt også ting som b3 om man har en løper i diagonalen. Merk forøvrig at om man har en løper eller dronning i hjørnet, er det enda viktigere å få åpnet opp tidlig—for ellers risikerer den å bli totalt låst bak en blokkert bonde!

• Like 1

zuzubolin    52

Eval 0.0

{[#] Chess 960-Position 42} 1. c4 c5 2. Nc3 e6 3. Nc2 Nb6 4. e3 d5 5. cxd5 Nxd5
6. d4 cxd4 7. Nxd4 Nc6 8. Nxd5 Rxd5 9. Nf3 *

edit: med forbhold om feil...

Edited by zuzubolin

Sesse    193

Jeg traff på noen veldig merkelige bugs i chess.js, så jeg har måttet slå av noe funksjonalitet. Men nå skal vi være på lufta.

• Like 2

Sesse    193

Jeg har funnet ut hva som forårsaket problemene; det at kongen startet på g1 betydde at den ikke ville flytte under rokade, og da var det litt av hvert som ble forvirret. Jeg har fikset en serie bugs nå, og håper det holder for neste parti.

• Like 2

Sesse    193

Hjelpe meg, dette ble enda verre. For ved lang rokade flytter ikke tårnet! Og det hadde et annet sett med bugs.

JEB    255
5 minutter siden, Sjakkspira skrev:

Høres ut som du har litt å stri med Sesse O.o

Tusen takk for jobben du gjør :)

Jeg stemmer i, glimrende innsats Sesse!