Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Sign in to follow this  
Inge «Insan» Harkestad

VM i hurtigsjakk 2017

Recommended Posts

Sesse    367

Ja, det virker som en merkelig avgjørelse i utgangspunktet, og det er godt den ble gjort om.

Det skal sies at det er direkte sløvt av brettdommeren her. Han burde grepet inn idet det ulovlige trekket skjedde.

• Like 2

JEB    486

Tap i andre runde - synd det som skjedde i første. Magnus blir ofte satt ut av slikt synes jeg (som etter tap på tid i første runde i Norway Chess)

• Like 1

Sesse    367

Fin seier fra Magnus!

Jeg skjønner ikke hvorfor Kryvorusjko velger å slå av svartfeltløperen der. Jeg har sittet som svart mot London-systemet sånn et par ganger, og er det en ting jeg har lært, er det at man ikke ønsker å slå løperen om den er på g3; hxg3 gir livsfarlig press med tårnet i den nå åpne h-linjen.

ArcticStones    299

Etter fem runder er det bare tre konkurrenter som ligger foran Magnus: MVL, Bacrot og Sjugirov. Heldigvis er det bare et halvpoeng som skiller. Magnus tapte jo mot Sjugirov i runde 2, somlet bort en hel offiser.

Men...Kan noen forklare kort hva som skjedde mot Inarkiev i 1.runde? Jeg kom dessverre litt sent. 

Edited by ArcticStones

JEB    486
16 minutter siden, JEB skrev:

Forstår ikke hvorfor Magnus virket misfornøyd underveis - stillingen var jo vunnet. Flott seier!

VG:        etter 18.Lxa6 kunne Akobian faktisk vunnet en offiser om han hadde vært på hugget: Med det tricky Txa6 som tilsynelatende taper en kvalitet vinner sort den hvite løperen, for Carlsen kan ikke slå tilbake med Dxa6. Da kommer nemlig Lc4 som fanger dronningen!

• Like 1

Sesse    367
20 minutter siden, ArcticStones skrev:

Men...Kan noen forklare kort hva som skjedde mot Inarkiev i 1.runde? Jeg kom dessverre litt sent. 

Magnus sjakket Inarkiev. Inarkiev flyttet springeren i stedet for å bevege kongen ut av sjakk, som er et ulovlig trekk. Magnus (og brettdommeren) overså dette og gjorde i stedet et ellers lovlig trekk—Inarkiev sto fortsatt i sjakk, men Magnus gjorde ikke. Inarkiev stoppet dermed klokka og krevde partiseier, siden Magnus nå hadde satt stillingen i en ulovlig posisjon, og ved ulovlige trekk fra begge sider er det den som påpeker feil først som tar prioritet.

Inarkiev fikk medhold av brettdommeren under tvil. Magnus og Henrik Carlsen klaget dette inn til chief arbiter, som etter litt om og men (og motprotest fra Inarkiev) bestemte at partiet skulle spilles videre, dvs. at Inarkiev måtte gjøre et trekk som beveget kongen ut av sjakk (og om det ikke var mulig, ville det bli remis). Ingen tidsstraff ble tildelt, siden Magnus ikke hadde påpekt ulovlig trekk før det var for seint. Inarkiev nektet, ikke minst siden han sto i en tapt stilling, og valgte heller å gi opp partiet. Han har klaget avgjørelsen videre inn, men inntil videre står partiet som seier til Magnus.

• Like 1

JEB    486
2 minutter siden, ArcticStones skrev:

Hva skjedde i partiet mot Inarkiev? Jeg fikk ikke det med meg.

Du ser video av det hele på twitter-kontoen til Tarjei. Magnus så at Iniarkiev sto i sjakk, og det må han ha gjort selv også. Tårnet står inntil kongen! Bevisst juks mener jeg. Iniarkiev flytter likevel springeren, setter Magnus i sjakk og da Magnus så flytter ut av sjakk påpeker Iniarkiev den første situasjonen. 

PS det er fullt lovlig å mene at Iniarkiev ikke så at han sto i sjakk - i så fall synes jeg vi skal starte en innsamlingsaksjon for ny førerhund til ham

• Like 1

ArcticStones    299

Nok en remis. Greit nok det, på sett og vis. Men to reelle rivaler har rykket opp i ledelsen: Karjakin og MVL – og de leder med helpoenget.

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299
5 minutes ago, Sjakkspira said:

Remis mot Anand er vel greit nok. Christiansen vant igjen.

Heldigvis klarte også Karjakin og MVL kun remis.

Magnus ligger jevngodt med jyplingen Esipenko. Gutten er bare 15 år gammel!

Edited by ArcticStones

Sesse    367

Jeg drar på kino nå; jeg kommer til å sette analysis.sesse.net i automodus til alltid å følge Carlsen, men om ting slutter å virke, vet dere hva som har skjedd. :-)

• Like 2

ArcticStones    299
Just now, Sesse said:

Jeg drar på kino nå; jeg kommer til å sette analysis.sesse.net i automodus til alltid å følge Carlsen, men om ting slutter å virke, vet dere hva som har skjedd. :-)

Hvilken film står på programmet?

JEB    486
7 minutter siden, ArcticStones skrev:

Bitre tårer fra Ivanchuk eller gledestårer fra Christiansen?

Bitre tårer fra Ivanchuk!