Jump to content
Matt & Patts Sjakksnakk
Gegga

London Chess Classic - 01.12.2017 --->

Recommended Posts

8 minutter siden, ArcticStones skrev:

Stemmer det at Ian Nepomniachtchi* leder 3–0 mot Magnus i klassiske partier? Men at siste gang Nepo vant var i 2011? Og før det så lang tilbake som i 2002 og 2003...?

Ja, ifølge chessgames.com stemmer det (om man ikke deler ut halvpoeng for de fire remisene). Carlsen uttalte selv følgende om Nepo i Mattogpatt-artikkelen etter gårsdagens runde:

– Scoren min mot ham i klassisk er ekstremt dårlig. Vi har spilt mange treningspartier, og da har jeg gjort det bra. Men i klassisk sjakk har jeg aldri slått ham, og han slo meg en del ganger i gamle dager, og i Wijk aan Zee i 2011. Jeg har noe å spille for der.

• Like 1

ArcticStones    299

Noe nytt om formen til Magnus?

Han er ikke akkurat hyppig på Twitter. Siste kommentar der er et komplement til Aryan Tari datert 25. november.

Og på sin egen sjakkblogg er siste kommentar fra Magnus datert 2. desember – altså etter første runde i London:

In round 1 yesterday all games ended draw which is maybe slightly surprising taking into account all the decisive games in St.Louis in August with a nearly identical field and the same time control etc. After an innocuous opening Caruana made a couple of inaccurate moves and I was better as white. I couldn’t find a decisive breakthrough and combined with playing slightly indecisive and his good defense I had to settle for draw after 5,5 hours play.

For my first move, Deep Mind founder Demis Hassabis suggested the English opening. I didn’t indulge him but appreciate UK traditions, drink tea in the evening and attended the very exciting Arsenal – Manchester United match-turned-robbery tonight.

ArcticStones    299

Etter ni trekk har Magnus vunnet et ekstra tempo! Men...en stille stilling så langt, kanskje det spiller liten rolle?

Edit: Etter Nepos Ld6 og Le7 har Magnus tredobbel tempofordel!

Og jeg har sansen for 13.Dc2.

Edited by ArcticStones

ArcticStones    299
5 minutes ago, JEB said:

Magnus har igjen en behagelig fordel

Vel, Sesse foretrakk g5 i stedet for 30.c4. Men forhåpentligvis har Magnus en god plan.

.

“I expect Magnus to win this.”

– Hikaru Nakamura

Edited by ArcticStones

JEB    486
4 minutter siden, ArcticStones skrev:

Vel, Sesse foretrakk g5 i stedet for 30.c4. Men forhåpentligvis har Magnus en god plan.

.

“I expect Magnus to win this.”

– Hikaru Nakamura

Men det var før 31. Nc6 ....

ArcticStones    299

Velfortjent seier av Nepo. Dessverre! Og nå leder russeren turneringen!

Utrolig dårlig tidshåndtering av Magnus. Og han overså flere trekk som ville gitt ham klar og økende fordel. Men disse siste tabbene... Jeg tror som sagt at han har feber.

Edited by ArcticStones

Gegga    471

36. Qc6 ?? Hva i alle dager?

Magnus har jo egentlig spilt dårlig de 3 siste rundene, så det er kanskje fortjent at han ender med 1,5 poeng på 3 partier.

Og Nepo er i ferd med å gjøre sitt livs turneringsresultat! 3 vinst på rad nå.
Ingen dårlig rekke å vinne mot Adams, Anand og Carlsen. Så spørs det mot MVL i morgen. La oss håpe han vinner da også, slik at MVL ikke stikker av med seieren totalt.
Har ikke giddet å regne på hvordan det ser ut der.

JEB    486

Maurice: “Your thoughts about the next game?”

Magnus: “I don’t care at all – I have zero thoughts about the next game!” Magnus admitted he simply missed his c5-pawn could be taken until he pushed it 

Gegga    471

Ja, det er ikke så rart at Magnus spiller litt dårlig når han er syk.

Han har vel spilt de lengste partiene de to siste dagene, har han ikke?

Det sier seg selv at man presterer dårligere i en "tenke-idrett" når man er syk og slapp.
Så dette er helt OK.

Magnus overser ganske enkle ting, men har kjempet seg inn i de to siste partiene, fordi han finner ressurser.
Men i lengden vil det ikke kunne gå. Det måtte nesten komme et tap.

• Like 1